Реформа державної служби є не тільки однією з найбільш нагальних на сьогодні, це – перша реформа, від успішності якої залежить реформування країни в цілому. Адже реформи, які сьогодні очікує суспільство, роблять конкретні люди і, в першу чергу, державні службовці. На цьому наголошували учасники V Пленуму ЦК Профспілки працівників державних установ, що відбувся 24 вересня у Києві. В заході взяв участь та виступив Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий.
З доповіддю «Про завдання організацій Профспілки по соціально-економічному захисту членів Профспілки в умовах проведення реформ» виступив заступник голови Профспілки Юрій Піжук.
У доповіді та виступах учасників Пленуму зокрема зазначалось: на сьогодні рівень заробітної плати працівників державного управління, зокрема державних службовців середньої ланки (які складають 75% від загальної чисельності державних службовців), є не лише вкрай низьким, а просто принизливим. Відповідно до чинної постанови Кабінету Міністрів України № 268 від 09.03.2006 року, посадовий оклад спеціаліста районної державної адміністрації, районної ради складає 677 грн.; головного спеціаліста – 859 гривень; начальника відділу, головного бухгалтера – 1062 грн., що є суттєво нижче, ніж розмір мінімальної заробітної плати, тому, відповідно до законодавства, державним службовцям та посадовим особам органів місцевого самоврядування сплачується доплата до її рівня. Але ж мінімальна заробітна плата – це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю і вона не може сприяти створенню високопрофесійної сталої державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.
Проекти Законів України «Про державну службу» (реєстр. № 2490 від 30.03.2015) і «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 2489 від 30.03.2015) (далі - Закони), за які проголосувала Верховна Рада України у першому читанні не передбачається підвищення заробітної плати, що на наш погляд зводить нанівець реформу державного управління, метою якої є підвищення якості надання адміністративних послуг через створення ефективної висококваліфікованої державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.
Не може не викликати тривоги і підготовка до адміністративно-територіальної реформи, яка спрямована на децентралізацію влади та розширення повноважень місцевого самоврядування. Реформа знову починається з скорочення граничної чисельності апарату та територіальних органів виконавчої влади у межах 20 відсотків до чисельності, а не з визначення функцій, їх розподілу між гілками влади, без проведення розрахунків сум зменшення навантаження на бюджет країни після компенсаційних виплат скороченим працівникам, передбачених законодавством. Цим шляхом вже пройшли країни Євросоюзу, де в 2009 році була значно скорочена чисельність державних службовців та їх заробітна плата, але вжиті заходи не дали суттєвої економії державного бюджету та не сприяли підвищенню ефективності державного управління. Проведення реформи у такий спосіб просто дискредитує її.
Актуальні проблеми працівників держслужби, їх пропозиції до змісту реформ знайшли відображення у зверненнях ЦК Профспілки до Президента та Прем’єр-міністра України. Зокрема звернення до Президента завершується таким чином: «Ми, члени Центрального комітету Профспілки працівників державних установ України, звертаємося до Вас, вельмишановний Петре Олексійовичу, як до гаранта Конституції України, з проханням вжити відповідних заходів щодо встановлення гідної оплати праці державних службовців, не допустити необґрунтованого скорочення працівників органів виконавчої влади та скористатися Вашим правом законодавчої ініціативи – звернутися до Верховної Ради України щодо скасування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» (№ 213-VIII), що порушують Конституцію України».
Голова ФПУ Григорій Осовий у своєму виступі акцентував увагу на складної соціально-економічної ситуації в країні та пошуках шляхів налагодження соціального діалогу з Урядом. Цей процес, за його словами, ускладнюється тим, що Уряд у своїх діях не є вільним, незалежним від стосунків і угод з Міжнародним валютним фондом, парламентської коаліцією. Але Федерація профспілок, її членські організації використовує різні форми забезпечення захисту прав та інтересів працівників – від соціального діалогу до акцій протесту.
Профспілковий лідер зазначив, що профспілки дали реальний шанс владі почати реалізацію державних програм по соціально-економічному розвитку України, захисту інтересів працівників. Якщо Уряд не буде здійснювати підвищення соціальних стандартів, це викликає природну реакцію як працівників, так і їх авангарду – профспілок.
З доповіддю «Про звіт Центрального комітету Профспілки працівників державних установ України про роботу в період з грудня 2010 року по листопад 2015 року» виступила голова Профспілки Тетяна Нікітіна.
Під час засідання відбулась ще одна важлива подія: підписана Галузева угода між Департаментом Державної служби охорони при МВС України та Профспілкою працівників держустанов України на 2015-2018 роки основним змістом якої стало збереження існуючих пільг і соціальних гарантій працівників Державної служби охорони. Угоду підписали начальник Департаменту Державної служби охорони при МВС України Сергій Будник з однієї сторони, і голова Профспілки працівників державних установ України Тетяна Нікітіна.
Спільною метою укладання галузевої угоди є вирішування питання оплати праці працівників, форм і систем оплати праці, розцінок, тарифних сіток, схем посадових окладів, умов запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних виплат; створювання належних умов безпеки, гігієни праці та виробничого середовища у підвідомчих підрозділах; створення належних умови та заохочень прагнення працівників до підвищення їх рівня освіти і професійної кваліфікації; недопущення масових звільнень працівників.
Пленум розглянув інші актуальні і важливі питання життя та діяльності Профспілки, зокрема, питання про підготовку до чергового її з’їзду.
Прес-центр ФПУ