IMG 6494

 

 

Важливі питання підвищення якості захисної функції Профспілки, її ролі у забезпеченні дотримання принципу соціальної справедливості, гідних умов праці та її оплати, розвитку соціального діалогу обговорили учасники Пленуму Центральної Ради Профспілки працівників соціальної сфери, що відбувся 25 квітня. У заході взяла участь керівник Департаменту з питань бюджету та оплати праці ФПУ Людмила Остапенко.

 

Заслухавши і обговоривши доповідь «Про реалізацію положень Галузевої угоди щодо створення умов для забезпечення стабільної діяльності установ та закладів соціальної сфери, дотримання соціально-економічних прав працівників», з якою виступив голова Профспілки Володимир Тьоткін, Пленум зазначив, що Сторони Галузевої угоди дотримувались принципів соціального діалогу, використовуючи усі можливі його форми для вирішення питань соціально-економічного розвитку галузі, удосконалення соціально-трудових відносин, соціального захисту працівників. Неодноразово відбувалися переговори представників Профспілки та керівництва Міністерства соціальної політики України з обговорення нагальних проблем соціального захисту працівників соціальної сфери та пошуку шляхів їх вирішення.

 

Б1

 

 

 

Міністерством соціальної політики України в рамках виконання Галузевої угоди в межах повноважень вживались заходи для забезпечення  діяльності підприємств, установ та закладів соціальної сфери, реформування системи надання соціальних послуг в умовах децентралізації; з метою запровадження стандартизації соціальних послуг напрацьовувались і затверджувались нормативно-правові акти їх діяльності.

 

На звернення Центральної Ради Профспілки від Міністерства соціальної політики України на адресу обласних державних адміністрацій та обласних рад направлялись листи про недопущення скорочення чисельності працівників органів соціального захисту населення, забезпечення фінансуванням на оплату праці та інші.

 

Врахована пропозиція Центральної Ради Профспілки щодо діяльності підприємств протезної галузі. За підтримки Міністерства  була прийнята 14 березня 2018 р. постанова Кабінету Міністрів України  №173 щодо зменшення фіскального навантаження на державні підприємства протезно-ортопедичної сфери. Внесено зміни до  Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями. Постановою передбачено створення конкурентних умов для державних підприємств протезно-ортопедичної галузі шляхом зниження відсоткової ставки відрахування підприємствами до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) з 75 відсотків до 40 відсотків із обов’язковим використанням вивільнених коштів на розвиток виробничої діяльності та модернізацію виробництва. 

 

Б2

 

Укладаючи угоду Сторони домовились сприяти забезпеченню фінансування організацій в необхідних для повноцінної діяльності обсягах, не допускати обмеження трудових прав та соціально-економічних інтересів працівників, погіршення умов праці, безпідставного скорочення їх чисельності, масового звільнення, без вживання заходів для їх зайнятості.

 

В рамках виконання норм і положень Генеральної та Галузевої угод, колективних договорів профспілковою стороною вживались заходи для вирішення спірних питань шляхом переговорів з представниками всіх гілок влади. Центральна Рада Профспілки, територіальні ради звертались на адресу Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, Міністерства соціальної політики України щодо збільшення державного фінансування для установ та організацій соціальної сфери, неприпустимості залишкового принципу розподілу коштів на галузь, встановлення державних гарантій працівникам, удосконалення системи оплати праці, приведення у відповідність до виконуваних обсягів навантаження чисельності працюючих, недопущення їх скорочення. Пропозиції Центральної Ради Профспілки до  проекту Закону України «Про соціальні послуги»”  в частині встановлення державних гарантій були підтримані народними депутатами України Литвином В. М. та Развадовським В. Й. і внесені в статтю 39 проекту, який готується до другого читання.

 

Б3

 

Профспілковими органами вживались заходи щодо підняття престижності і мотивації роботи в соціальній сфері, реалізації конституційних прав працівників на соціальний захист та задоволення духовних потреб, організації літнього відпочинку і оздоровлення дітей працівників галузі, проведення галузевих конкурсів, оглядів самодіяльних колективів народної творчості, свят, змагань, спартакіад колективів фізкультури і спорту, залучення молоді для роботи в галузі.

 

Разом з тим, Пленум Центральної Ради Профспілки відзначає, що  діалог на сучасному етапі ще не став ефективним механізмом у вирішенні проблем, які є на підприємствах, в установах та організаціях соціальної сфери, про що свідчить низький рівень заробітної плати працівників бюджетної сфери, недостатній рівень захищеності членів Профспілки. Потребує активізації зусиль соціальних партнерів положення Галузевої угоди, що стосуються фінансування підприємств, установ, закладів та організацій соціальної сфери та оплати праці їх працівників.

 

Питання підвищення рівня заробітної плати працівникам соціальної сфери залишаються пріоритетними в діяльності Профспілки і вимагають активізації діяльності виборних органів Профспілки на всіх рівнях для вирішення проблем підвищення рівня оплати праці працівників, законодавчого визнання престижності праці працівників соціальної сфери, фінансового забезпечення, створення належних умов праці.

 

Б4

 

 

 

В рамках виконання Галузевої угоди при підведенні підсумків аналізувався стан справ в організаціях соціальної сфери, зокрема щодо оплати праці. Центральна Рада Профспілки спільно з обласними радами Профспілки здійснювала моніторинг фінансового забезпечення, рівня оплати праці і інформувала Мінсоцполітики.

 

Законом України «Про Державний бюджет України» мінімальну заробітну плату з 1 січня 2017 року було підвищено вдвічі, відповідно до оновленого прожиткового мінімуму, та встановлено в розмірі 3200 грн,   а посадовий оклад (тарифна ставка) робітника І –го тарифного розряду за ЄТС – 1600 грн., з 1 січня 2018 року мінімальна заробітна плата встановлена в розмірі 3723 грн, посадовий оклад (тарифна ставка) робітника І –го тарифного розряду ЄТС -1762 грн.

 

Разом з тим, збільшення розміру мінімальної оплати праці не вирішило проблеми на тлі підвищення цін на споживчі товари, комунальні послуги, ліки, оздоровлення та інше. Посадові оклади працівників перших 11 тарифних розрядів ЄТС, до яких належать як робітники некваліфікованої праці (прибиральники, сторожі, двірники тощо, яким здійснюватиметься доплата до мінімальної заробітної плати, так і висококваліфікований персонал отримуватимуть з урахуванням доплат і надбавок практично однакову заробітну плату.

 

Б5

 

 

 

Заробітна плата у соціальній сфері залишається найнижчою серед інших галузей економіки. За даними статистики середня заробітна плата працівників установ соціального захисту за 2017 рік склала 4997 грн., а з урахуванням утриманих податків – 3957грн. Особливо критична ситуація в будинках-інтернатах, територіальних центрах соціального обслуговування (надання соціальних послуг), заробітна плата в яких з урахуванням утриманих податків навіть менша за мінімальну.

 

Міністерству соціальної політики України неодноразово надавалися пропозиції, спрямовані на недопущення «зрівнялівки» в оплаті праці працівників та звуження їхніх трудових прав. Зазначені питання піднімалися в ході зустрічей з керівництвом Міністерства соціальної політики України.  Президія Центральної Ради Профспілки 1 березня 2018 року розглянула за участю представників Міністерства  стан оплати праці на підприємствах, в установах та  закладах соціальної сфери і направила Звернення на адресу Кабінету Міністрів України, Міністерства соціальної політики України з вимогою вжити заходів щодо підвищення заробітної плати працівникам соціальної сфери.

 

  Не вирішено питання внесення змін до наказу Міністерства соціальної політики України №239 від 15.06.2011р.  «Про затвердження Порядку виплати надбавки за вислугу років працівникам державних та комунальних установ соціального захисту населення», щодо встановлення надбавки за вислугу років соціальним робітникам, що дало б можливість підняти рівень їхньої оплати праці.

 

Б6

 

   Не погодилась Центральна Рада Профспілки із змінами, внесеними з 1 січня 2017 року Законом України   «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 1774-VIII від 06.12.2016, яким, зокрема внесено зміни до законодавства у сфері оплати праці, а саме:  змінено суть та структуру мінімальної заробітної плати. Підвищення посадових окладів працівників, наприклад, за роботу в установах і організаціях, розташованих на території населених пунктів, яким надано статус гірських, за роботу в певних типах закладів, за роботу у шкідливих та важких умовах праці, індексація заробітної плати  враховується до мінімальної заробітної плати.

 

 Уряд прийняв рішення підвищення рівня оплати праці педагогічних працівників. Це ще один крок до підвищення престижності їх роботи. Разом з тим, постанова не враховує педагогічних працівників установ та закладів соціальної сфери.

 

Центральна Рада Профспілки наполягала на поширенні дії Постанови Кабінету Мiнiстрiв України вiд 14 грудня 2016 № 974, якою внесено зміни в додаток 2 до постанови Кабінету Мінiстрiв України вiд 30 серпня 2002 р. № 1298 «Про оплату працi працiвникiв на основi Єдиної тарифної сiтки розрядiв i коефiцiєнтiв з оплати працi працiвникiв установ, закладiв та органiзацiй окремих галузей бюджетної сфери» на установи та заклади соціальної сфери.

 

 Викликає занепокоєння і ситуація з оплатою праці працівникам протезних підприємств, де щороку створюється напружена ситуація через несвоєчасне укладання договорів Фондом соціального захисту інвалідів, і як результат, відсутність фінансування. Підприємства змушені відправляти працівників у відпустки без збереження заробітної плати, працювати в режимі неповної зайнятості. На підприємствах виникає заборгованість з виплати заробітної плати і низькій рівень оплати праці – 4500-5500 грн.             

 

 Поза увагою Міністерства соціальної політики України залишається питання охорони праці на підприємствах, в установах та закладах соціальної сфери в порушення ст.33 Закону України «Про охорону праці» щодо здійснення повноважень Міністерства в галузі охорони праці. Не створено підрозділ для координації, вдосконалення роботи з охорони праці і контролю за цією роботою.

 

Одне з головних завдань сьогодення для територіальних органів Профспілки - впливати на рішення місцевих органів влади і не допускати дискримінації по відношенню до галузі при розподілі коштів на діяльність установ та закладів. Необхідно долучатись до укладення регіональних угод, відстоюючи позиції соціальної сфери, брати участь в обговоренні проектів місцевих бюджетів.

 

 

 

Пленум Центральної Ради Профспілки працівників соціальної сфери України   постановив:

 

 

 

1.. Вважати переговорний процес найбільш перспективним і конструктивним видом соціального партнерства у вирішенні питань забезпечення трудових прав та соціально-економічних інтересів працівників соціальної сфери, докладати зусиль для його розвитку.

 

 

 

2. Доручити представникам Профспілки у Спільному представницькому органі Сторін для ведення колективних переговорів та укладення Галузевої угоди при підведенні підсумків висловити позицію учасників Пленуму щодо  оцінки виконання її окремих положень.

 

 

 

3. Активізувати роботу, спрямовану на реалізацію домовленостей сторін Галузевої угоди щодо створення умов для забезпечення стабільної діяльності установ та закладів соціальної сфери, звернути увагу  Міністерства соціальної політики України на проблемні питання працівників і наполягати на їх вирішенні.

 

 

 

Було також дано низку доручень Президії Центральної Ради Профспілки,  виборним органам територіальних організацій Профспілки та профспілковим комітетам.

 

Учасники Пленуму також обговорили питання «Про організаційне, кадрове та фінансове зміцнення Профспілки». З цього питання прийнята відповідна постанова.

 

 

 

Прес-центр ФПУ