Важливим напрямком роботи профспілок є забезпечення безпечних умов праці і здоров’я працюючих. Там де створені профспілкові комітети в колективних договорах передбачені комплексні заходи, функціонують служби охорони праці.
Проте, незважаючи на активну діяльність в сфері охорони праці, його стан на сьогоднішній день оцінений профспілками як критичний Це - незадовільні умови праці, висока професійна захворюваність працюючого населення; негативні показники виробничого травматизму тощо.
Нині в умовах праці, які не відповідають санітарно-гігієнічним нормам, зайнято у середньому 23,9% від загального числа працюючих, 4% - в умовах збільшення рівня вібрації, шуму, 16,1% - у важких умовах. Ця статистика свідчать про низьку ефективність комплексних заходів, які розробляються підприємствами щодо поліпшенню стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, більшість з яких складається формально.
Також, суттєвою проблемою є порушення роботодавцями порядку і термінів проведення атестації робочих місць за умовами праці. Посилаючись на недостатнє фінансування порушується 5-річний термін проведення атестації робочих місць. Як наслідок, працівникам не підтверджується стаж роботи у шкідливих умовах праці, що позбавляє їх права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах. Недоліки у проведенні атестації робочих місць за умовами праці призводить до недостатнього соціального захисту працівників, позбавлення їх всіх пільг і компенсацій, передбачених ст. 7 Закону України «Про охорону праці».
Статтею 19 Закону України «Про охорону праці» передбачений мінімальний рівень витрат роботодавця на охорону праці, яка повинні складати не менше 0,5% від фонду оплати праці за попередній рік, але вони не відповідають економічним умовам сьогодні, коли ціни зросли у десятки разів вартості цих заходів. В результаті комплексні заходи підприємств щодо поліпшенню стану безпеки, гігієни праці фінансуються не повністю, і не є ефективними.
Виділення коштів погіршується ще й тому,що деякі підприємства, особливо приватної форми власності, не укладають колективні договори, в яких були б передбачені витрати на охорону праці. Сприяє цьому відсутність на підприємстві профспілкової організації, яка б змогла налагодити належний громадський контроль.
Про недостатню ефективність державної політики у сфері охорони праці свідчить те, що на сьогоднішній день немає загальнодержавної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці, недостатньо оновлена нормативна база у цій сфері, низька дієвість адміністративних заходів та відповідальність за порушення.
Тому ініціатива профспілок спрямована на напрацювання проектів законодавчих актів у сфері охорони праці та соціального захисту працюючих у важких та шкідливих умовах праці, зокрема, пропозицій до проекту Трудового кодексу, Кодексу законів про працю України, інших нормативно-правових документів.
Також є важливим посилення громадського контролю профспілок шляхом проведення акцій з основних напрямків охорони праці та поліпшення підготовки представників профспілок з питань охорони праці.
Прес-служба Ради профспілок Івано-Франківської області