Саме держава є сьогодні найбільшим порушником законодавства в сфері оплати праці. Про це заявила голова Профспілки працівників державних установ Тетяна Нікітіна.
Якщо взяти бюджетну сферу, підкреслила вона, то в законі про оплату праці говориться, що мінімальна ставка має бути на рівні мінімальної заробітної плати. На сьогоднішній день в Україні мінімальна заробітна плата дорівнює 1218 гривень і перший тарифний розряд по Єдиній тарифний сітці, яка діє у бюджетній сфері, є 852 гривні. Це, безумовно, дискримінація в оплаті праці.
Тетяна Нікітіна також зазначила, що мова повинна йти і про збереження робочих місць. Вона нагадала, що після «помаранчевої революції» у 2004 році 50 тисяч держслужбовців було звільнено. У 2010 році відбувся аналогічний процес. Галузева профспілка пропонує у зв’язку з цим провести розподіл посад на політичні та адміністративні. Це, на думку іі голови, буде сприяти державному будівництву.
«Я розумію, що зараз у нас уряд реанімації і слід чекати непопулярних рішень та заходів, - сказала Тетяна Нікітіна. – Нас вже попередили, що ми маємо затягувати паски. Але це мають зробити всі, в першу чергу, не бідні, а багаті. Ми вже неодноразово говорили про необхідність податку на розкіш. Звичайно, це питання дуже турбує всю бюджетну сферу».
Голова Профспілки закликала відродити соціальний діалог між урядом, роботодавцями та профспілками. «Люди на місцях стурбовані, - каже Тетяна Нікітіна. – Якщо вони втратять і робочі місця, і заробітну плату, то неможна гарантувати, що завтра не буде нового Майдану, на якому будуть стояти безробітні і голодні люди. Тому соціальний діалог потрібне налагоджувати з перших днів, як тільки уряд приступив до виконання своїх обов’язків. Тому мені дуже турбує проект Закону України «Про скасування необґрунтованих пільг і привілеїв для членів Кабінету Міністрів України, народних депутатів України, суддів та державних службовців» № 4258 від 24.02.14, зареєстрований народним депутатом України В.Мошенським".
Голова профспілки пояснила, що основними завданнями цього законопроекту, відповідно до статті 1, є, зокрема, відновлення соціальної справедливості, впорядкування пільг та привілеїв для осіб, уповноважених на виконання функцій держави, оптимізації видатків Державного бюджету України на утримання державного апарату. Зазначеного пропонується досягти шляхом скасування надбавок, нарахувань та премій, особливих умов пенсійного забезпечення, в тому числі державним службовцям.
Тетяна Нікітіна проінформувала, що ЦК Профспілки працівників державних установ направила В.о. Президента України, Голові Верховної Ради України, Олександру Турчинову лист, у якому говориться: «На сьогодні рівень заробітної плати працівників державного управління, зокрема державних службовців середньої ланки (які складають 75% від загальної чисельності держслужбовців), є вкрай низьким. Протягом останніх років ЦК профспілки постійно звертався до уряду з цього приводу, однак оклади державних службовців взагалі не підвищувалися, навіть відповідно до збільшення розміру мінімальної заробітної плати в Україні та індексу інфляції».
Голова Профспілки навела такі приклади та цифри. Станом на1 січня 2014 року середня заробітна плата спеціалістів державної служби зі стажем роботи до 15 років складає 1850 гривень при середній заробітній платі по Україні – 3265 гривень. При збільшенні мінімальної заробітної плати в Україні посадові оклади спеціалістів 5–7 категорій є такими самими, як у некваліфікованих працівників. Якщо говорити про ранг на районному рівні, то мінімальний тут– 45 гривень, максимальний – 70.
У той же час, відповідно до Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції», який набув чинності з 1 липня 2011 року, працівникам органів державного управління забороняється займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту.
Тетяна Нікітіна зазначила, що такі законопроекти мають дуже ретельно обговорюватися не тільки у Верховної Раді, але і серед громадськості, зокрема у галузевої профспілці. «Ми би чітко пояснили всі ті загрози, які існують у цьому документі для держслужбовців, які сьогодні мають вкрай незадовільний стан оплати праці, особливо низової та середньої ланки, а також звернули увагу на необхідність дотримання вимог статті 22 Конституції України та сприяти вирішенню питання щодо непоширення положень зазначеного законопроекту на категорію державних службовців».
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ