ЖКХ11

 

Про нові виклики та завдання профспілкових організацій щодо захисту прав спілчан та організаційного зміцнення Профспілки говорили 19 березня учасники V Пленуму Центрального комітету Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України. У заході взяв участь та виступив Перший заступник Голови СПО обєднань профспілок, заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк.

 

Перед початком засідання його учасники вшанували пам'ять загиблих під час АТО хвилиною мовчання.

У доповіді Голови Профспілки Олексія Романюка, виступах учасників Пленуму зазначалось: після Революції Гідності, яка відбулася на початку 2014 року і стала адекватною відповіддю на несправедливість, бідність, корупцію та відсутність належного правового захисту в Україні, профспілки разом з прогресивною громадськістю підтримали європейський вибір нашої країни - шлях до нового заможного життя, демократії та соціальної справедливості. З розумінням профспілки поставилися до надзвичайно складних для влади і суспільства економічних, соціальних та інших проблем, які виникли внаслідок розв’язаної сепаратистами війни на Сході України. ФПУ, її членські організації організували фонд допомоги учасникам АТО, надали свої санаторно-оздоровчі заклади, пансіонати та бази відпочинку для біженців, переселенців та постраждалих від бойових дій.

ЖКХ1

Як підкреслив Олексій Романюк, з перших днів роботи нової влади профспілки запропонували вибудувати конструктивний та відповідальний соціальний діалог, залучати кадровий потенціал профспілок для підготовки та проведення прогресивних реформ, розробки конкретних середньо та довгострокових програм занятості, впровадження європейських соціальних стандартів, справедливо ділити труднощі кризи між державою, бізнесом і народом.

Як зазначалось у виступах, конкретні антикризові пропозиції вніс Кабінету Міністрів України ЦК Профспілки, запропонувавши реанімувати та дати поштовх для ефективної роботи вітчизняних підприємств шляхом масштабного державного замовлення на модернізацію інженерних мереж населених пунктів, житлового фонду, комунальних об’єктів, автошляхів та оновлення громадського транспорту, акцентувавши увагу на тому, що вирішення цих та інших фундаментальних викликів згенерує чимало позитивних наслідків для всієї економіки України: сприятиме створенню великої кількості робочих місць, економії енергетичних ресурсів, наповненню державного та місцевого бюджетів, соціальних фондів, покращенню умов проживання та побуту населення.

ЖКХ2

Проте, говорили виступаючі, влада належним чином не відреагувала на ці звернення та пропозиції і в подальшому проігнорувала соціальний діалог з профспілковою стороною та розпочала проводити політику в основу якої замість суспільно прийнятних стандартів гідного життя і гідної праці покладено ідею соціальних мінімумів виживання. Наочним прикладом антисоціальної політики є підвищення цін і тарифів на газ та інші енергоносії, що потягло за собою подорожчання житлово-комунальних послуг та товарів першої необхідності, продуктів харчування. При цьому Уряд не здійснив ефективних заходів для легалізації значної частини тіньового бізнесу, збільшення оподаткування заможних верств, додаткового оподаткування горілчаних та тютюнових виробів, що спрямувало б до казни держави більше доходів, ніж усі антисоціальні обмеження.

Такі дії влади, наголошували виступаючі, викликали у більшості населення, у профспілок України справедливе обурення, яке вилилося в акції протесту, в тому числі - наймасовіші з них у місті Києві наприкінці 2014 року, в яких активну участь брали активісти галузевої Профспілки. Профспілковий рух України солідарно та категорично виступив проти скорочення робочих місць та заморожування заробітної плати, економії бюджетних коштів виключно за рахунок працюючого населення, пенсіонерів, підвищення цін та тарифів в умовах значного падіння реальних доходів, безправ’я людей у трудових відносинах, позбавлення працівників та їхніх дітей санаторно-курортного оздоровлення, руйнації самоврядної системи соціального страхування; учасники 10-ти тисячного мітингу, який відбувся 23 грудня 2014 року зажадали від Уряду невідкладно розпочати діалог із соціальними партнерами для визначення практичних завдань, строків, та механізмів реалізації основної мети реформ – досягнення європейських стандартів життя.

ЖКХ6

Проте, на жаль, офіційної відповіді від Кабінету Міністрів України, профспілки не отримали. Не відреагували належним чином нова влада й на звернення про підтримку соціального діалогу в Україні Генерального секретаря Міжнародної Конфедерації Профспілок Шаран Барроу та Генерального секретаря Європейської Конфедерації Профспілок Бернард Сеголь. Не знайшовши порозуміння з Урядом, ФПУ налагодила співпрацю з основними фракціями Верховної Ради України. Наразі профспілки активно підтримує об’єднання роботодавців України.

Чи є ефект від дій Профспілки? Так. Завдяки активним діям профспілкових організацій, численним зверненням виборних профорганів до парламентських комітетів, фракцій, профільних міністерств та відомств, підтримці окремих народних депутатів України профспілкам вдалося не допустити прийняття низки норм, якими передбачався наступ на права громадян, та пом’якшити окремі запропоновані Урядом антисоціальні міри. Проте, підкреслювалось у виступах, найбільш принципові питання так і залишилися проігнорованими владою. «Заморожено» розміри мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму на рівні грудня 2013 року; не вирішено питання повернення боргів із заробітної плати; збільшено податки для населення з низькими і середніми доходами.

ЖКХ3

Більш того. Нова влада продовжила розпочату попередньою владою антипрофспілкову кампанію, спрямовану на дискримінацію профспілок перед суспільством; протиправне вилучення належних їм соціальних об’єктів; позбавила працівників та їх дітей права на санаторно-курортне лікування за рахунок страхових внесків. Учасники пленуму ЦК Профспілки  висловлюють особливе занепокоєння у зв’язку з поглибленням проблем на галузевих підприємствах. При загальному спаді економіки України, житлово-комунальне господарство опинилося чи в не найгіршому становищі, оскільки і до нинішньої кризи воно фінансувалося за залишковим принципом. Поглиблення кризового стану галузі негативно позначається й на профспілкових організаціях, обмежує їх можливості в захисті економічних та соціальних прав працівників.

Після окупації АР Крим відбулися непередбачувані зміни в організаційній структурі Профспілки – припинився зв’язок з Кримським республіканським та Севастопольським міським комітетами. Нова влада в анексованому Криму позбавила Центральний комітет та ряд територіальних організацій Профспілки права володіння пансіонатом в місті Севастополі. Внаслідок бойових дій на Донбасі наразі залишаються «розірваними» навпіл Донецька та Луганська обласні організації Профспілки. Сукупність цих та інших факторів призвела до скорочення загальної чисельності Профспілки  за рік на 60 тисяч членів.

Багато уваги у виступах було приділено питанню розвитку та підвищення ефективності соціального діалогу. Зазначалось, що досі не відповідає сучасним вимогам соціальний діалог на галузевому, територіальному та локальному рівнях. Останнім часом збільшилася кількість порушень прав спілчан, насамперед у сфері оплати праці. Фінансова нестабільність підприємств негативно позначається на умовах та безпеці праці, виробничому побуті. Мають місце непоодинокі факти втручання місцевих органів влади, роботодавців у внутрішні справи профспілкових організацій, перешкоджання їх роботі, підбурювання працівників до виходу з Профспілки та ліквідації первинок, незаконного чи з надуманих підстав – звільнення профактивістів, ухилення від переговорів та укладення колективних договорів, незаконного привласнення профспілкових коштів. Викликає занепокоєння що до непростих викликів сьогодення   додаються і внутрішньо профспілкові проблеми, які пов’язані з недостатньою активністю та недисциплінованістю окремих керівників та членів виборних профспілкових органів, послабленням інформаційно-роз’яснювальної роботи.

У доповіді, виступах наголошувалось: треба ефективно відповідати викликам часу. Гідною відповіддю наступу бізнесу на права людей праці, ігнорування владою справедливих їх вимог мають стати послідовність дій виборних профспілкових органів усіх рівнів, згуртованість, єдність та солідарність спілчан. Проведення запланованої децентралізації державної влади на користь місцевого самоврядування потребує гідного представлення інтересів працівників галузевих підприємств в міських та районних виборних органах тісної співпраці з політичними силами, які розділяють позицію Профспілки.

Про те, що вимоги часу потребують переосмислення ролі профспілок у суспільстві, підвищення ділової та професійної кваліфікації профактиву, активізації соціального діалогу, пошуку нестандартних та ефективних методів вирішення болючих проблем соціально-економічного захисту людини праці, говорив у своєму виступі на Пленумі і заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк. Він підкреслив велике значення плідного співробітництва Федерації профспілок України з членськими організаціями, зокрема галузевими Профспілками, перш за все, у питаннях соціального діалогу та підвищення ефективності захисту соціально-економічних і трудових прав та інтересів працівників.

ЖКХ4

Сергій Кондрюк навів просто вражаючі факти того, у яких умовах опинилась сьогодні людина праці, коли реальна зарплата скоротилась на третину, значно виросли ціни та тарифи, посилюється податковий тиск на найменш захищені версти населення. Навіть за офіційними даними, заборгованість по виплатам зарплати складає більш 2,5 млрд гривень. В реальності ця цифра значно більше.

Після скорочення зарплат та соціальних гарантій працівникам, Уряд добрався до пенсіонерів, незаконно конфіскуючи у них частину пенсії, яка була зароблена чесним трудом. На всі вимоги та пропозиції Федерації профспілок, членських організацій Уряд не реагує. Тому, підкреслив заступник Голови ФПУ, профспілки мають шукати нові, більш ефективні шляхи впливу на позиції та рішення Уряду та влади в цілому.

Обговоривши актуальні питання профспілкового руху, забезпечення соціально-економічного захисту працівників і завдання, які у зв’язку з цим постають перед Профспілкою, Пленум постановив:

1. Підтримати пропозиції до органів влади учасників Всеукраїнського форуму «Нові виклики та можливості соціального розвитку України в рамках асоціації з Європейським союзом», який відбувся 20 лютого 2015 року і був присвячений Всесвітньоиу дню соціальної справедливості.

2. Вважати головним завданням усіх виборних органів Профспілки – забезпечення трудових прав, гідної оплати, умов та безпеки праці працівників, погашення зарплатних боргів, об’єднання зусиль соціальних партнерів на розв’язання нагальних фінансово-економічних, технічних, організаційних та інших проблем   галузевих підприємств.

         3. Виборним органам територіальних організацій Профспілки:

               - ініціювати разом з господарським керівниками перед територіальними та місцевими органами влади проведення консультацій, переговорів щодо внесення змін до бюджетів, фінансування програм реформування та розвитку житлово-комунальної сфери та здійснення заходів, які б сприяли сталій роботі, беззбитковості галузевих підприємств;

- добиватися від місцевих органів влади своєчасних розрахунків з галузевими підприємствами за виконані ними роботи та послуги, повного відшкодування втрат, які несуть суб’єкти господарювання через необґрунтовані (занижені) ціни та тарифи на послуги, невизначеність щодо компенсації втрат підприємствам міськелектротранспорту за безкоштовне або частково оплачуваний за проїзд пільгових категорій населення;

- надавати допомогу первинним організаціям профспілки в переговорному процесі, при укладені колективних договорів та у разі їх вступу в трудові спори; застосовувати усі важелі впливу та залучати до розв’язання конфліктів державні контролюючі,примирні, правоохоронні органи та прокуратуру;

- супроводжувати судові позови профкомів до роботодавців з приводу порушення законодавства про працю, затримки перерахування профорганізаціям утриманих членських внесків тощо;

- забезпечити системне навчання та підвищення кваліфікації профспілкового активу з питань соціально-трудових відносин та права працівників на організацію і захист своїх інтересів;

- більше уваги приділяти моральному та матеріальному стимулюванню профспілкових працівників та активістів, забезпечити їх надійний захист у разі неправомірних дій з боку роботодавців та порушення трудових прав та про професійні спілки та гарантії їх діяльності;

- налагодити постійне інформування первинних організацій, членів Профспілки про діяльність та передовий досвід виборних органів усіх рівнів, їх боротьбу за дотримання прав і свобод людей праці, здійснення заходів з охорони праці, організації відпочинку, конкурсів, оглядів, змагань тощо;

- посилити персональну відповідальність керівників профорганів за виконання прийнятих рішень, дотримання статутних норм та фінансової дисципліни;

ЖКХ7

4. Виборним органам первинних організацій Профспілки:

     - добиватися укладення колективного договору на підприємстві, наполягати на включенні до нього конкретних зобов’язань щодо участі членів профкому в органах управління підприємства, обґрунтування, прозорості процесів акціонування та приватизації, гарантій підвищення та своєчасної оплати праці, підвищення кваліфікації, створення безпечних умов праці, належного виробничого побуту, атестації робочих місць, організації медичних оглядів, збереження об’єктів соціально-культурного призначення, додаткових гарантій щодо оздоровлення та відпочинку, доплат та пільг для ветеранів праці, жінок та молодих працівників;

- забезпечити системний та суворий контроль за виконанням зобов’язань колективних договорів; вимагати від роботодавця оперативного реагування на усі факти порушення термінів або невиконання взятих зобов’язань, ініціювати колективні трудові спори або застосовувати передбачене чинним законодавством право профспілкового органу - вимагати розірвання трудового договору з керівником, у разі системних та грубих правопорушень з його боку;

- організовувати курси, семінари правового всеобучу членів Профспілки, навчання громадських інспекторів з охорони праці та виробничої санітарії;

- суворо дотримуватися та забезпечити виконання Статуту Профспілки, прийнятих рішень вищестоящих профспілкових органів з організаційних та фінансових питань; з метою зменшення навантаження на профспілкові бюджети добиватися при укладені колективних договорів включення зобов’язань роботодавців щодо надання фінансової допомоги працівникам у скрутних випадках - за рахунок коштів підприємства та обов’язкового відрахування профорганізації коштів на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу в розмірі не нижчому ніж передбачено чинним законодавством;

- для формування усвідомленого профспілкового членства та посилення мотивації вступу до Профспілки - забезпечити проходження інформації про історію та діяльність профспілок до кожного працівника, популяризацію кращих профспілкових традицій, переваг профспілкового членства, формування у спілчан почуття солідарності, взаємовиручки, гордості, причетності до справ своєї організації.

ЖКХ8

           5. Доручити Президії та керівництву ЦК Профспілки:

     - опрацювати та направити соціальним партнерам, Федерації профспілок України пропозиції, які були внесені учасниками пленуму, для вирішення в межах їх компетенції;

         - ретельно проаналізувати факти та причини порушень фінансової дисципліни в усіх організаційних ланках Профспілки та напрацювати пропозиції щодо запровадження нової фінансової системи на кшталт європейських профспілок.

               Інформаційно-аналітичний центр ФПУ