Перше у цьому році засідання Територіальної тристоронньої соціально-економічної ради Рівненської області відбулося сьогодні в дещо нетрадиційному форматі.
Замість усталеного звіту сторін-учасників про роботу за певний період, присутні члени ради і запрошені взяли участь в обговоренні гарячих, як їх охарактеризував, відкриваючи засідання голова ФПО Микола Шершун, тем. А саме: про мінімізацію негативних наслідків масових вивільнень працівників бюджетної сфери у зв’язку із зміною адміністративно-територіального устрою в області та про подальше удосконалення тарифної політики у сфері енергетики та комунальних послуг.
В ході виступів учасників засідання ці дві теми весь час перегукувались, бо вони є частиною спільної роботи влади і профспілок з упередження соціального конфлікту, який може виникнути на тлі ще до кінця невирішених проблем децентралізації та одночасного росту цін на комуналку та енергоносії.
Так, перший заступник голови ОДА Сергій Подолін відмітив, що влада процес контролює і прагне при ліквідації багатьох районних організацій держадміністрацій ,а також при масовому вивільненні працівників закладів, які належать до сфери управління або засновники яких є райдержадміністрації (заклади культури, соціальної сфери), зберегти місця роботи для 85 відсотків працюючих використовуючи при цьому залишки коштів на рахунках. Влада повинна якісно провести децентралізацію в області і допомога з боку профспілок буде необхідною, зазначив він.
Сергій Свисталюк, заступник голови Рівненської обласної ради, повертаючись до теми підвищення тарифів зазначив ,що депутати облради одностайно прийняли Звернення до Президента, Верховної Ради та Уряду щодо неприйняття їх підвищення для населення. І висунули вимогу - тарифи повинні бути економічно обґрунтованими.
Микола Шершун, голова Федерації профспілок області, виступаючи на засіданні зазначив:
Ми, соціальні партнери, маємо працювати разом і тоді буде результат. Це стосується і ціни на газ та інші енергоносії. Для прикладу, ось три основні складові формування тарифів на заході:
1. Економічна обґрунтованість
2. Доступність цін для абсолютної більшості споживачів.
3. Прозорість і зрозумілість формування цін для більшості як для споживачів, так і постачальників.
В Україні ринкові ціни – це лише економічна обгрунтованість. При цьому суб’єкти господарювання (постачальники) самі доводять цю економічну обґрунтованість. Тобто, обґрунтованими вони є лише з точки зору постачальника послуг. Про доступність для споживачів і прозорість формування цін – не йдеться.
Конкретні факти порушення прав працюючих при проведенні адмінреформи в області навела у своєму виступі заступник голови ФПО Марія Рожко. На прохання представників влади вони будуть узагальнені і передані в ОДА і обласну раду для подальшого розгляду та усунення недоліків.
Утворення та реорганізація районних державних адміністрацій, створення територіальних громад, процес, який зачіпає інтереси багатьох сторін – представників виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадян, - наголосила Марія Рожко. Зачіпає він і інтереси профспілок. Тому найбільшими завданнями для позитивного вирішення реформи є:
- збереження трудового потенціалу та розробка програм зайнятості громадян;
-забезпечення дотримання трудових прав працівників при проведенні реформування, оптимізації та ліквідації підприємств, установ, організацій;
- передбачення працевлаштування вивільнених працівників у новостворених суб’єктах управління і господарювання;
-передбачення коштів у бюджетах райдержадміністрацій, територіальних громад для виплат працівникам при їх звільненні у зв’язку з ліквідацією чи скороченням робочих місць;
- передбачення коштів для перепідготовки чи набуття нового фаху для звільнених осіб працездатного віку;
- складання балансу трудових ресурсів відповідних територій за участю органів місцевої влади, профспілок і роботодавців;
- передбачення в програмах соціального розвитку і бюджетах коштів на створення безпечних умов на охорону праці, створення інспекцій праці та їх кадрового забезпечення;
- необхідність законодавчого підтвердження репрезентативності для об’єднань роботодавців і профспілок на територіях громад (аналогічно як для локального рівня згідно з частиною затвердженою статті в Законі України «Про соціальний діалог в Україні»);
- переконання окремих територіальних громад щодо фінансування таких бюджетних установ, як бібліотеки, музичні школи чи територіальні центри соціального обслуговування, адже це призводить до їх ліквідації і втрати роботи працівниками, ненадання важливих соціальних послуг населенню тощо.
В обговоренні тем засідання взяли участь Михайло Кривко, голова Об’єднання роботодавців області, Петро Давидюк, голова обласної організації профспілки працівників культури, Уляна Стрілець, голова обласної організації профспілки працівників житлово-комунального господарства. місцевої промисловості та побутового обслуговування населення.
Ухвалено рішення, які визначають відповідальність сторін та затверджено план роботи ТТСЕР.
Профінформ ФПО