IMG 9131

Уляна Микитівна СТРІЛЕЦЬ, голова обласної організації профспілки працівників ЖКГ, МП, ПОН

З виступу на засіданні Територіальної соціально-економічної ради

-         Житлово-комунальна галузь забезпечує життяі роботу населення країни та є найбільш технічно відсталою та застарілою, з багатьма проблемами, які останнім часом особливо загострилися. І все це добре видно на прикладі стану комунікацій, доріг,  транспорту, та інше.

Центральна влада постійно намагається “переводить стрілки” на місця. Наші підприємства виживають і розвиваються лише завдяки власним ініціативам та професіоналізму кадрів. Без сумніву, затіяне державою реформування галузі вже давно було необхідним, проте його недосконалість з безліччю прогалин та невідповідностей у багатьох випадках призвело лише до невідновлюваних втрат та законодавчих помилок, які поки навіть не знають як виправити.

Реформа, в першу чергу, має бути законодавчо, організаційно та економічно забезпечена на чотирьох рівнях: на рівні державних органів виконавчої влади, місцевих адміністрацій та органів місцевого самоврядування, житлово-комунальних підприємств і споживачів послуг.

Найважливішим питанням, яке потребує невідкладного втручання, є тарифна політика галузі в цілому та зростання вартості природного газу для підприємств теплопостачання, зокрема.

    Проблема полягає в тому, що переважна більшість встановлених для населення тарифів на теплову енергію та відповідні комунальні послуги діють з 2018 року і є для підприємств теплопостачання економічно необґрунтованими. При цьому, внаслідок запровадження ринку природного газу, його вартість для надавачів послуг змінюється майже щомісяця і останнім часом постійно зростає. Таким чином тарифи стають ще збитковішими.

  Чергове зростання вартості природного газу для підприємств теплопостачання погіршить рівень розрахунків підприємств теплопостачання за природний газ, що за умови недосягнення ними рівня розрахунків 90 відсотків спричинить припинення газопостачання з боку НАК «Нафтогаз України». Наслідком цього стане припинення послуг з теплопостачання населенню і об’єктам соціальної сфери.

    Необхідно зазначити, що зростання вартості природного газу, а також зростання з 01.01.2021 року тарифів на послуги з розподілу природного газу, вартості електричної енергії, збільшення розміру мінімальної заробітної плати згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» вимагає перегляду тарифів на теплову енергію та комунальні послуги в бік суттєвого збільшення, адже за таких умов підприємства галузі не зможуть існувати з діючими на сьогодні тарифами.

     В зв'язку з тим, що галузь працює із збитковими тарифами через неефективне їх регулювання НКРЕКП, не покривається різниця в тарифах, а також існує велика заборгованість населення за спожиті послуги теплопостачання (так тільки ТОВ “Рівнетеплоенего” станом на кінець 2020 року населення заборгувало 186млн.785тис. грн.) на підприємствах виникає безліч внутрішніх проблем. Зокрема, низька заробітна плата.

Середня заробітна плата працівників житлово-комунального господарства в Рівненській області  за 9 місяців 2020р.склала 8605,85грн., що ставить нас на 14 місце у всеукраїнському рейтингу. Варто зазначити, що працівники житлового господарства області отримують лише 7 332,6грн. середньої ЗРП, працівники водопостачальних підприємств — 8605,85грн., а тепловики — 9059,74грн. коли середня заробітна плата по Україні становить 11 113,66грн. Як наслідок, житлово-комунальна сфера потерпає від явного дефіциту висококваліфікованих кадрів.

     Варто зазначити, що завдяки президії Федерації профспілок Рівненської області, зокрема голові М.Х. Шершуну, наша область одна з небагатьох, яка у Територіальній Угоді має додаток, що регулює питання оплати праці працівників житлово-комунального господарства, розроблений відповідно до норм та положень Галузевої угоди. Проте, в зв'язку з недостатністю коштів сьогодні не всі підприємства мають змогу застосовувати коефіцієнти даної Угоди, що не дає змоги підвищити заробітну плату працівникам галузевих підприємств.

       Як висновок прийшли до того, що державна цінова політика в енергетичному секторі та сфері комунальних послуг не забезпечує балансу інтересів держави, споживачів та суб'єктів господарювання. Ціни на природний газ та тарифи на електричну енергію і комунальні послуги значно перевищують економічно обґрунтований рівень та не відповідають фактичному рівню доходів населення. Як наслідок  постійно зростає заборгованість за спожиті енергоносії на житлово-комунальні послуги.

 

Федерація профспілок Рівненської області