На період кризи міністри фінансів та керівники центральних банків країн G20 підтвердили продовження адаптивної монетарної та фіскальної політики з метою підтримки економіки.
На зустрічі, яка відбулася 7 квітня 2021 року, фінансова група країн G20 взяла на себе зобов'язання продовжувати фіскальну підтримку в умовах кризи та фінансову підтримку країн, що розвиваються, переорієнтувавшись на стале фінансування та справедливий перехід, та пообіцяла досягти глобальної угоди щодо податків.
На період кризи міністри фінансів та керівники центральних банків країн G20 підтвердили продовження адаптивної монетарної та фіскальної політики з метою підтримки економіки. Зустріч відбулася після заяв адміністрації США про затвердження фіскального стимулювання у розмірі 1,9 трлн. доларів США для підтримки економіки в короткостроковій перспективі, загальний ефект якого може перевищити 1% світового ВВП, та 2 трлн. дол. США на інфраструктурні проекти для підтримки в довгостроковій перспективі. У цьому контексті міністри G20 «зобов'язуються залишатись пильними та уникати будь-якого передчасного скасування заходів підтримки» і будуть продовжувати підтримку «до тих пір, поки це буде потрібно для захисту життя людей, робочих місць та доходів, для підтримки глобального економічного відновлення, боротьби зі зростаючою нерівністю». Вони визнають необхідність цілеспрямованої підтримки жінок, молоді, неформальних та низькокваліфікованих працівників.
«Провідна роль міністрів фінансів країн G20 має важливе значення для того, щоб фінансування відновлення було спрямоване на забезпечення робочих місць - робочих місць, безпечних для клімату, солідарності через глобальний фонд соціального захисту для найбідніших країн та податкової справедливості з встановленням мінімального рівня корпоративного податку в 25% та цифрового податку, який забезпечує національні дивіденди. Політиці жорсткої економіки не місце у справедливому відновленні», - заявила Шаран Барроу, генеральний секретар Міжнародної конфедерації профспілок (МКП).
«Зустріч міністрів фінансів країн G20 відображає широкий порядок денний, від фіскальної політики та реструктуризації державного боргу, до питань клімату, інфраструктури та викликів цифровізації, включаючи оподаткування, нематеріальні активи та навіть неправильну класифікацію працівників платформ. Профспілки та організації громадянського суспільства повинні мати право голосу у цьому процесі», - підкреслив П'єр Хаббард, Генеральний секретар Консультативного комітету профспілок при ОЕСР (TUAC).
Що стосується потреби негайного стримування пандемії, імунізація від COVID-19 визнана «глобальним суспільним благом», і міністри фінансів наголосили на своїй підтримці всіх зусиль зі співпраці в цьому напрямку, особливо чотирьох стовпів доступу ВООЗ до інструментів COVID-19 (ACT- A), включаючи механізм COVAX. При цьому немає жодної заяви чи навіть згадки про запит країн, що розвиваються, стосовно відмови від прав інтелектуальної власності на вакцини (виключення з правил ТРІПС) у рамках СОТ, окрім неоприлюдненого звіту «Незалежної комісії високого рівня G20 з питань фінансування глобальних спільних благ для підвищення готовності до пандемії та відповіді на неї».
Міністри фінансів та керівники нацбанків країн G20 продовжують очолювати поточну роботу G20 з питань клімату, цифровізації та інфраструктури.
Щодо цифровізації, міністри фінансів G20 готують нове «Меню варіантів політики», зосереджене на «цифровій трансформації, що сприяє підвищенню продуктивності». З цією метою ОЕСР представила, але не оприлюднила, два пакети політичних інструментів: «Використання переваг онлайн-платформ для сильного, сталого та всеохоплюючого відновлення» - серед інших питань, в ньому розглядаються дані, навички, конкуренція та проблеми ринку праці для великих системно важливих платформ; «Подолання розриву у фінансуванні нематеріальних активів для підтримки продуктивності» - серед іншого, в ньому розглядається як зробити пакети стимулюючих заходів більш дружніми до нематеріальних активів, як підвищити кваліфікацію робітників, поглибити ринки приватного капіталу, розробити нові стандарти вимірювання, вдосконалити банківське регулювання забезпечення фінансування.
Що стосується клімату, міністри фінансів країн G20 взяли на себе низку зобов'язань. На початку міністри визнали необхідність «інвестування в інноваційні технології та сприяння справедливому переходу (...) з особливою увагою до найбільш постраждалих верств населення і відповідно до Паризької угоди». На додаток до існуючого мандату Ради фінансової стабільності щодо ризиків фінансової стабільності, пов'язаних з кліматом, та розкриття інформації, пов'язаної з кліматом, G20 підтверджує «відновлення» та підвищення статусу Групи вивчення сталого фінансування G20 до Робочої групи для розробки «орієнтованої на клімат Дорожньої карти сталого фінансування G20, покращення звітності з питань сталості, визначення сталих інвестицій та узгодження зусиль міжнародних фінансових установ з Паризькою угодою». Це рішучий крок у спільних зусиллях G20 щодо управління сталими інвестиціями та визнання виміру зайнятості.
Що стосується інфраструктури, міністри фінансів G20 визнають вирішальну роль інвестицій у якісну інфраструктуру на етапі відновлення, і дали старт новому «Порядку денному політики G20 за питань стійкості та збереження інфраструктури», а також підтримують «фінансування цифрової інфраструктури та розширення охоплення територій з недостатнім покриттям».
Що стосується фінансової підтримки країн, що розвиваються, міністри фінансів G20 зобов'язуються «застосувати всі інструменти, щоб допомогти країнам подолати дефіцит у фінансуванні» для країн з низьким рівнем доходів, який оцінюється у розмірі 450 млрд. доларів США на період до 2025 року (оцінка МВФ, 200 млрд. доларів США для посилення реагування на пандемію та ще 250 млрд. дол. США для прискорення зближення доходів із країнами з розвинутою економікою). У короткостроковій перспективі МВФ додатково видасть 650 мільярдів доларів США на підтримку ліквідності вразливих країн у боротьбі з пандемією. Відсутні згадки про те, як заможніші члени МВФ, які отримають найбільшу частку цих асигнувань, будуть передавати свої асигнування. Міністри фінансів G20 продовжили поточне призупинення виплат боргових відсотків для країн, що розвиваються, до кінця 2021 року в рамках Ініціативи з призупинення обслуговування боргів (DSSI). Щодо скасування та реструктуризації боргів, міністри фінансів, однак, пропонують лише обережну підтримку з врахуванням кожного конкретного випадку. Як щодо призупинення, так і щодо реструктуризації боргів, міністри фінанси G20 ще раз закликали приватних кредиторів наслідувати їх приклад на порівнянних умовах.
І останнє, але не менш важливе, що стосується податків, міністри фінансів G20 знову підтверджили своє зобов'язання досягти «глобального та консенсусного рішення» до липня щодо пропозиції, внесеної ОЕСР, про реформування правил оподаткування підприємств у світлі цифровізації (Стовп 1) та встановлення мінімального рівня оподаткування багатонаціональних підприємств (Стовп 2). Вони також висловили підтримку паралельній роботі ОЕСР з питань податкової прозорості. Ставлення до зобов'язань стосовно податкової реформи різко змінилося завдяки офіційній та публічній підтримці пропозицій ОЕСР з боку нової адміністрації США, на відміну від небажання, якщо не супротиву, попередньої адміністрації Трампа. Дійсно, 5 квітня міністр фінансів Джанет Єллен заявила про рішучу підтримку глобального мінімального рівня податку(тобто, 2-й Стовп). і, як повідомляється, підтримала мінімальну ставку податку на прибуток корпорацій в розмірі 21% - що значно вище від мінімальної ставки в 12-15%, про яку йшла мова на ранньому етапі переговорів. За повідомленнями, адміністрація США також підтримує більш широку реформу корпоративного оподаткування (1-й Стовп).
Джерело:
https://www.ituc-csi.org/outcome-of-the-2nd-g20-finance?lang=en
Федерація профспілок України