А10

7-8 липня 2021 року в режимі онлайн відбувся Круглий стіл країн Центральної та Східної Європи, який Європейський комітет профспілок освіти традиційно організовує один раз на два роки. Участь у заході взяли понад 60 делегатів від країн.

Цього року Круглий стіл країн ЦСЄ зосередився на темі «Профспілки освіти беруть на себе провідну роль в процесі стійкого відновлення після пандемії COVID-19: Виклики і можливості періоду після пандемії COVID-19».

На заході представники країн обговорили проблеми, з якими зіштовхнулися учителі та інші працівники освіти країн Центральної та Східної Європи в важкий період глобальної кризи.

Європейський директор ЄКПО Сьюзан Флокен у своєму вступному слові зазначила, що криза сильно позначилася як на правах людини, так і на правах профспілок. І що зараз важливо мобілізуватися, і лише спільно з урядами вдасться швидше подолати складні часи, припинити процес занепаду освіти та виходити на більш якісний рівень.

Про соціальний діалог в період пандемії поінформував представник Міжнародної організації праці Гоча Александрія. Він зазначив, що за дослідженням МОП, у 39% країн відбувався активний соціальний діалог та взаємодія між урядами та профспілками. У низці країн навіть було підписано меморандуми про взаємодію між цими двома сторонами. Як зазначив пан Александрія, основна задача профспілок на сьогодні – добитися від урядів, щоб дія всіх тих тимчасових заходів, які були впроваджені задля покрашення ситуації та підтримки працівників у період кризи, продовжувалася доти, доки економіка не відновиться повністю та не повернеться на шлях сталого зростання.

Учасники круглого столу презентували інформацію щодо стану систем освіти, соціального діалогу під час кризи, процесу фінансового відновлення освіти у своїх країнах та статусу вчительської професії, а також сфокусували увагу на проблемах, з якими зіштовхнулась галузь освіти: значна нестача вчителів, фінансування галузі, понаднормові робочі години, проблеми цифровізації та ін.

Представниця від Грузії, розповіла, що однією з основних проблем для сфери освіти була переорієнтація вчителів на онлайн навчання. Щодо фінансування, то зарплата та доплати вчителям збільшилися. Під час пандемії вчителі отримували подвійну зарплату, а школи отримали додаткове обладнання. Практично в усіх школах провели інтернет, лише в сільських місцевостях він нестабільний. Профспілка звернулася до уряду, щоб виправити цю ситуацію. Як зазначила грузинська колега, на сьогодні фінансування освіти складає 3% від ВВП, однак у уряд оголосив, що з 2022 року бюджетні асигнування збільшаться до 6% ВВП, однак, зважаючи на кризову ситуацію, виконання цієї обіцянки залишається під питанням.

Делегат зі Словенії наголосив на важливості для профспілок протягом наступних років боротися за фінансування і не допустити, щоб бюджетні асигнування, які мали бути направлені на освіту, були спрямовані на інші галузі. Також він поінформував колег щодо актуальної на сьогодні для країни проблеми приватизації шкіл та усіх інших закладів освіти, з чим зараз активно веде боротьбу їх профспілка.

Польська колега розповіла про зміни у відношенні до вчительської професії у зв’язку з пандемією. Вона зазначила, що престиж професії знизився ще більше після пандемії. Після переходу на онлайн навчання відбувалось багато збоїв процесу навчання, було багато непроведених уроків, глузування з боку батьків та учнів щодо стилю проведення вчителями уроків, що вплинуло на престиж професії та бажання студентів йти в цю професію. Вона зазначила, що лише 15% польських вчителів хотіли б, щоб їх діти теж працювали вчителями.

Представники Профспілки працівників освіти і науки України взяли активну участь у роботі Круглого столу країн Центральної та Східної Європи. Так, під час робочої групи українська сторона наголосила на недостатній інформаційній політиці європейських профспілок та необхідності активізації цієї необхідної складової діяльності організацій.

Адже для відображення ефективної роботи профспілок, яку завжди недооцінює суспільство, цей напрям роботи сьогодні досить важливий. Інформаційна робота сприяє не лише обміну досвідом, а й допомагає у мобілізації та боротьбі за права працівників.

Країни також торкнулися питання пріоритетності вакцинації вчителів. Згідно дослідження ЄКПО 32% країн ЦСЄ не входять до пріоритетних груп вакцинації.

Після проведення робочих груп учасники круглого столу розробили рекомендації, які будуть враховані в подальшій роботі та співпраці між організаціями. 

Профспіілка працівників освіти і науки Украхни