- Ваша Профспілка раніше представляла лише авіабудівників, а тапер і машинобудівників, що змінилося?
У радянські часи невід’ємною складовою частиною авіаційної промисловості завжди було виробництво іншої техніки (не тільки літаків). А сьогодні ми впевнено говоримо про здобутки не тільки в літако-, двигунобудуванні. Нові види озброєння, ракетна техніка, нові українські вертольоти – наші підприємства уже впевнено їх освоюють. Відповідно там діють наші первинні профспілкові організації.
Іде процес реформування управління підприємствами галузі на державному рівні та створення окремих холдингів, що може призвести до поділу підприємств між ними зовсім не за нашою сьогоднішньою галузевою ознакою. Враховуючи зазначене, було прийнято рішення щодо зміни назви Профспілки для збереження своїх організацій.
- Ще про реструктуризацію. Останнім часом відбувалися значні зміни в системі Укроборонпрому. Сьогодні досягнуто оптимального структурного балансу для підприємств галузі?
- Звісно, що ні. Укрпрофавіа мала чітку позицію щодо реформування галузі. Тому законопроект № 3822 щодо реформування Укроборонпрому для нас був неприйнятним, оскільки він не врахував ні думки трудових колективів, ні позиції Профспілки. Але, на жаль, до нас не дослухалися і прийняли цей закон (в якості закону проект отримав №1630 – ред.).
Наша позиція щодо цього Закону – реформування Укроборонпрому, яке практично здійснюється людьми, частина з яких, раніше не мали досвіду роботи в ОПК, не може відбуватись без профкомів. ЦК профспілки разом з фахівцями галузі, зокрема "Державного Київського конструкторського бюро "Луч", детально відпрацювали свої позиції і надали відповідні пропозиції "наверх".
І певний результат є – Кабміном схвалено План заходів з імплементації Закону 1630, є Галузева угода, в яких передбачена участь ЦК та профспілкових комітетів Укрпрофавіа у таких процесах. Ми постійно моніторимо хід реформування підприємств галузі. Наразі розпочали свою роботу комісії підприємств з реорганізації та інвентаризації. Ми контролюємо, щоб до всіх комісій були включені голови профкомів Укрпрофавіа як представники трудових колективів. Головне – на кожному етапі реформування представники Профспілки будуть послідовно відстоювати інтереси своїх членів.
- Нещодавно Глава держави підписав довгоочікуваний Закон про локалізацію, які можливості він відкриває для національного виробника?
- О, це дійсно результат довготривалої роботи і профспілок, і роботодавців! І цей документ має вищий статус Закону України.
Слід зазначити, що проект цього закону на всіх етапах його просування активно підтримувався галузевими профспілками виробничої сфери і ФПУ. Зусиллями нашої профспілки, ФПУ та об’єднаннями організацій роботодавцями в трудових колективах було зібрано 150 тисяч підписів робітників промислових підприємств та організацій на підтримку відповідного законопроекту.
Також після схвалення даного проекту в першому читанні за запитом Профспілки фахівцями АТ "МОТОР СІЧ" були сформовані пропозиції щодо доповнення проекту визначенням ступенів локалізації виробництва для товарів, які виготовляються підприємствами вітчизняного військово-промислового комплексу та авіаційної промисловості. Профспілка підтримала цю ініціативу та направила відповідні листи до профільного комітету Верховної Ради та окремих народних депутатів. Як результат, доопрацьований законопроект був доповнений переліком продукції авіаційної і космічної галузей.
Закон про локалізацію сприяє створенню передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості надаючи перевагу вітчизняному виробнику. Якщо держава планує купувати вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати, двигуни для літальних апаратів тощо, то має враховувати ступінь локалізації їхнього виробництва в Україні. Кожного наступного року ступінь повинен бути вищим.
Але хочу звернути увагу, що наявність такого закону ще не гарантує успіх українських виробників. В наших реаліях багато чого залежить від виконавців… Тому ми будемо слідкувати, вчасно втручатися і "підказувати" деяким працівникам ЦОВВ про їх обов’язки і наші права згідно цього закону.
- Державне замовлення – це важливе питання для галузі, які є зрушення?
- Щороку Профспілка надає Федерації профспілок України свої пропозиції для включення до проекту Держбюджету на наступний рік, зокрема державного замовлення для підприємств галузі, і разом з кваліфікованими спеціалістами ФПУ (я їх оцінюю як найкращих професіоналів в профспілковому середовищі) потім відстоює їх в різних органах державної влади. Нам прикро, що більшість наших пропозицій не враховується. Навіть затверджена "Державна цільова науково-технічна програма розвитку авіаційної промисловості України на 2021-2030 роки" поки не отримала бюджетного фінансування.
Без фінансової підтримки на підприємствах галузі продовжує зростати заборгованість із виплати заробітної плати. За підсумками 9 місяців 2021 року заборгованість на шести підприємствах галузі склала більше 340 млн. грн
Нас тішить, що держзамовлення отримали декілька підприємств, які пов’язані тісними коопераційними зв’язками з іншими підприємствами і тому можна вважати, що це замовлення для всієї галузі. Але обсяги замовлень явно не відповідають нашим можливостям.
Слід також відзначити, що за особистого сприяння Президента України в кінці 2020 року галузь вперше отримала держзамовлення на виготовлення трьох літаків! Для нас це зрушення, хоч на мій погляд, маленьке.
Знаючи ситуацію щодо держзамовлення в інших галузях ОПК, я впевнено заявляю, що цього явно недостатньо. А враховуючи, що Україна уже 8 років знаходиться фактично в умовах війни, це і неприпустимо. Сподіваюсь, що посадовці, які допустили таку халатність, з часом отримають належну оцінку своєї роботи.
Не можу не підкреслити, що галузь завдяки діалогу керівників підприємств з головами профкомів навіть без державного замовлення і фінансування, сьогодні є найбільш збереженою і працюючою! ЦК Профспілки активно співпрацює з Асоціацією "Укравіапром" і галузевою організацією роботодавців. Це дозволяє нам спільно краще представляти і захищати права і інтереси членів Профспілки і трудових колективів.
А з реальною державною підтримкою стан справ в галузі буде ще кращий.
- Для всіх працівників важливим залишається питання реформування трудових відносин. На Вашу думку, що потрібно зробити, щоб досягти компромісу між інтересами працівника і роботодавця?
- У нас є діюча Галузева угода, яка в умовах реформування ОПК, зокрема Укравіапрому виявилася особливо актуальною, а тому і дуже затребуваною. В Укрпрофавіа на всіх підприємствах укладені колективні договори (нещодавно один з них, укладений на ДП "Антонов", був визнаний ФПУ кращим, а керівник і голова первинної організації були відзначені нагородами, які вручив їм Голова ФПУ Григорій Осовий). Це є основним засобом для досягнення компромісу інтересів сторін і реальним механізмом, який допомагає працівнику з допомогою профкому забезпечити йому додаткові гарантії та інтереси на робочому місці, а роботодавцю – посилити мотивацію та підвищити ефективність праці.
Нажаль сьогодні, відбуваються спроби реформування трудового законодавства в сторону зменшення або зовсім скасування державних гарантій – це вкрай негативно відображається на працівниках. Профкомам буде важче відстоювати свої позиції в колективних перемовинах. Тому важливо, що ФПУ займає активну позицію, використовуючи весь свій потенціал і безкомпромісно протистоїть лібералізації трудових відносин, послідовно відстоюючи законні права та інтереси людини праці.
Розмову вів Юрій Работа