maxresdefault

 

За спільними оцінками Мінекономіки та KSE, загальні втрати економіки України через війну коливаються в межах від 564 до 600 млрд дол.

Найбільші втрати припадають на інфраструктурні об'єкти – дороги, залізничні станції, аеропорти, а також на майно цивільного населення – житло та автомобілі. Чим довше триватиме війна, тим більшими будуть втрати – людські, матеріальні, фінансові.

Серед зовнішніх джерел компенсації втрат і повоєнного відновлення країни найчастіше згадують допомогу західних країн у формі плану Маршалла із залученням переважно грантового фінансування, а також репарації від Росії, у тому числі конфісковані активи російського центробанку та путінських олігархів.

Однак вилучення заморожених активів вимагає складних юридичних процедур, результат яких непевний.

Які є напрацювання у світовій практиці щодо репарацій, що може стати джерелом репарацій від РФ і які політичні та юридичні умови для цього потрібні?

У сучасному світі репарації розглядаються не як спосіб приниження агресора, а як засіб відновлення балансу і справедливості після війни.

Міжнародне співтовариство та Україна можуть використати три джерела репарацій для компенсації збитків та фінансування післявоєнного відновлення національної економіки.

Перше – заморожені активи олігархів, центрального банку та Фонду національного добробуту РФ.

Друге – податок на експорт вуглеводнів з Росії до ЄС і Північно-американських країн  з акумуляцією находжень у спеціальному компенсаційному фонді.

Третє – добровільна згода Росії на виплату репарацій Україні з російського бюджету в погоджених обсягах з можливістю пом'якшення антиросійських санкцій.

Утім, застосування всіх трьох варіантів чи комбінації джерел вимагає певних дій.

Для першого необхідне ухвалення в країнах-партнерах спеціального законодавства з питань конфіскації підсанкційних активів та їх використання на цілі військових репарацій.

Для покладення на Росію оподаткування експорту вуглеводнів необхідна політична воля світових лідерів.

Третій варіант неможливий без політичних змін у Росії та отримання згоди її керівництва на проведення репарацій в обмін на санкційні послаблення.

Детальніше: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/04/13/685685/