Як ми повідомляли, Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів на засіданні рекомендував ВРУ прийняти у другому читанні та в цілому два законопроєкти щодо регулювання трудових відносин.
Проєкт закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність за реєстраційним №5371 проголосований у першому читанні. За нього проголосували депутати від фракцій «Слуга народу», «Голос» та депутатських груп «Платформа за життя та мир» і «Довіра».
Крім Федерації профспілок України, законопроєкт розкритикувала і частина владних структур. Так, Комітет Верховної Ради з питань інтеграції України до Європейського Союзу заявив у своєму висновку, що ці зміни до законодавства послаблять рівень охорони праці, звузять обсяг трудових прав та соціальних гарантій працівників порівняно з чинним національним законодавством. Тож такий закон суперечитиме зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію та не відповідатиме праву ЄС. (8 червня ц.р. Голова СПО об’єднань профспілок Григорій Осовий звернувся до голів фракцій та депутатських груп у Верховної Ради України стосовно доведення до народних депутатів України позиції міжнародних профспілкових організацій та СПО об’єднань профспілок України про неприйнятність підтримки законопроєкту № 5371 як такого, що викликає під час воєнного стану протестні настрої в суспільстві та шкодить процесу вступу України до ЄС).
Парламентський комітет із соцполітики, в цілому підтримавши законопроєкт, визнав — Міністерство економічного розвитку вважає, що прийняття таких змін до національного законодавства може призвести до правової колізії через неможливість їхнього практичного застосування.
Законопроєкт №5371 пропонує: запровадити спрощений режим регулювання трудових відносин для окремих категорій працівників та для суб’єктів малого і середнього підприємництва; принцип свободи праці та свободи трудового договору; зменшити бюрократичне навантаження на суб’єктів господарювання – роботодавців; зберегти основні загальновизнані трудові права і гарантії найманих працівників.
Також Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів рекомендує ВРУ прийняти у другому читанні проєкт закону про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації трудових відносин за реєстраційним №7251.
Документ передбачає:
встановити, що на час оголошення воєнного або надзвичайного стану усі повідомлення та документи з питань трудових відносин, накази (розпорядження) можуть здійснюватися та вестися в електронній формі;
передбачити порядок припинення трудового договору з працівником або фізичною особою, яка використовує найману працю у разі їх смерті, визнання судом безвісно відсутніми або оголошення померлими;
ввести додаткову підставу для розірвання трудового договору – відсутність працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності понад чотири місяці;
запровадити додаткову підставу для звільнення працівника — неможливість забезпечувати працівникові умови праці, внаслідок того що необхідні для виконання роботи зазначеним працівником виробничі, організаційні, технічні потужності, засоби виробництва або майно роботодавця знищені в результаті бойових дій, а також ввести особливу процедуру вивільнення таких працівників;
залишити за учасниками бойових дій щорічну додаткову відпустку тривалістю 14 днів;
відшкодувати працівникам та роботодавцям пов’язаних з трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії за окремим механізмом;
дозволити позапланові перевірки законодавства про працю в період воєнного стану;
встановити строк, коли має бути виплачена зарплата за час відпустки, а саме не пізніше останнього дня, що передує дню початку відпустки;
конкретизувати порядок регламентації робочого часу та часу відпочинку у період дії воєнного часу, зокрема щодо категорій працівників, яким може бути збільшено тривалість роботи впродовж тижня, уточнити порядок надання щорічної основної відпустки;
визначити поняття сумісництва;
визначити особливості проходження служби державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування у період дії воєнного стану;
уточнити порядок вивільнення працівників, у тому числі масового вивільнення;
збільшити оплату праці у розмірі, збільшеному пропорційно збільшенню норми праці, на період дії воєнного стану;
уточнити норму про повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та умов оплати праці у період дії воєнного стану;
надавати протягом періоду дії воєнного стану в обов’язковому порядку працівнику, який виїхав за межі території України або набув статусу внутрішньо переміщеної особи, відпустку без збереження зарплати тривалістю не більше 90 календарних днів.