З нагоди відзначення Міжнародного дня рівної оплати праці 18 вересня під головуванням Голови Ради профспілок Івано-Франківської області Володимира Уєвича проведено панельну дискусію на тему: “Право на рівну оплату праці за роботу рівної цінності – реальність чи недосяжна мета?”
У заході взяли участь голови обласних організацій профспілок і соціальні партнери - представники органів виконавчої влади та обласного об’єднання організацій роботодавців.
Основні спікери ознайомили присутніх з реаліями сьогодення. Зокрема, перший заступник Голови Ради профспілок області Олександра Гринів інформувала про правове регулювання питання рівної оплати праці в Україні. Заступник начальник головного управління статистики в області Юлія Макар підготувала виступ “Українські реалії впровадження принципу рівної оплати за рівну працю (статистичні спостереження)”. Питання професійного навчання та доступу до працевлаштування з точки зору можливості вибору чи сегрегації розкрила начальник відділу активних програм зайнятості обласного центру зайнятості Світлана Боднар.
Відбулося інтерактивне обговорення, обмін думками та судженнями навколо питання ідентифікації робіт рівної цінності, зокрема, щодо недооцінення праці жінок в сільській місцевості, про низьку винагороду за працю освітян, медичних працівників інтернатних закладів та соціальних працівників, стосовно винагороди за працю жінок по догляду за малолітніми дітьми, які підняли голова обласної організації профспілки працівників харчової і переробної промисловості, голова Жіночого комітету ЦК профспілки АПК Надія Бурлака, голови обласних організацій профспілок працівників освіти і науки - Зоряна Король, охорони здоров’я - Наталія Бирчак, агропромислового комплексу – Ганна Чорній, держустанов – Ніна Гушпіт, заступник директора департаменту соціальної політики облдержадміністрації – Галина Сеник.
Про кращі практики забезпечення недискримінації та рівного поводження на робочому місці роботодавцями області розповів заступник голови – виконавчий директор обласного об’єднання організацій роботодавців Василь Скригунець.
За результатами панельної дискусії:
визначено, що для України забезпечення справедливого та рівного доступу до оплати праці незалежно від статі, віку, національності та інших ознак – це не лише питання справедливості, але й один із ключових аспектів задоволення потреб економіки в умовах війни та післявоєнного вівизнано, що право на рівну оплату праці за роботу рівної цінності все ще не гарантується на практиці, а нові реалії ринку праці, спричинені війною, вказують на необхідність застосовувати комплексний підхід, який включатиме як вдосконалення законодавства та впровадження прозорих систем оцінки праці, так і ліквідацію перешкод для професійного зростання і доступу до працевлаштування;
підтримано профспілкові пропозиції
- до проєкту Державного бюджету України на 2025 рік щодо підвищення розміру мінімальної заробітної плати до 10-11 тис. грн, що сприятиме поверненню українців з-за кордону, наповненню бюджету та зробить більш справедливою конкуренцію «білого» і «сірого» бізнесу;
- про підвищення розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду за ЄТС до 3 600 гривень, виходячи з якого розраховуються посадові оклади та ставки заробітної плати педагогічних і науково-педагогічних працівників, яке мало би відбутися з 1 квітня 2024 року (петиція №41/007036-24еп);
окреслено питання, які потребують вирішення, а саме:
- запровадження систем класифікації та методів оцінки посад за професійними стандартами на засадах нейтральних критеріїв, що не призводять до опосередкованої дискримінації;
- комплексне реформування системи оплати праці працівників підприємств, установ, організацій, які повністю або частково фінансуються за рахунок бюджетних коштів, на основі стандартизації оплати праці;
- запровадження єдиного принципу стосовно додаткової оплати праці за роботу з особливими умовами праці для працівників (з урахуванням ступеня ризиків), які безпосередньо виконують обов’язки під час обстрілів та сигналу повітряної тривоги не тільки на територіях ведення бойових дій;
- забезпечення збору високоякісної статистики заробітної плати з розмежуванням за ознаками статті, віку, інвалідності та іншими релевантними ознаками, в тому числі виключення методу оцінки дискримінаційної «недооцінки» робіт, що традиційно виконуються жінками;
- впровадження дієвого механізму контролю за виплатою заробітної плати (зменшення, а в перспективі – ліквідацію практики виплати «зарплати в конвертах»),прийняття законопроєкту № 9510 від 19.07.2023 «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення захисту вимог працівників щодо виплати заборгованості із заробітної плати, в тому числі у випадку неплатоспроможності роботодавця»;
- доопрацювання положень проєкту Трудового кодексу України щодо врегулювання питань щодо додаткових гарантій осіб з особливими фізичними, духовними або іншими потребами, особливостей регулювання трудових відносин відряджених працівників (як до українських роботодавців, так і українських працівників в інші країни), співвідношення національного трудового законодавства із правовими системами інших країн (зокрема, рівна оплата праці за рівноцінну роботу працівників транснаціональних компаній).
Рада профспілок Івано-Франківської області