Актуальні питання поліпшення захисту прав споживачів, підвищення ролі державного та громадського контролю за додержанням законодавства у цій сфері обговорили 26 лютого учасники круглого столу.
У заході взяли участь представники ФПУ, профспілкових об’єднань та організацій, Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, Київської міської державної адміністрації, наукових організацій, громадських, громадських організацій споживачів та інших.
«Метою нашого круглого столу є, зокрема, обговорення питання вдосконалення системи державного врегулювання у сфері споживчої політики з метою досягнення міжнародних стандартів якості життя, - зазначив, відкриваючи засідання, начальник Управління захисту прав споживачів та реклами Держспоживінспекції України Сергій Качанов. – Ми маємо напрацювати рекомендації, які будуть сприяти забезпеченню балансу інтересів між бізнесом та споживачами, підвищенню якості та ефективності контролю за цими процесами з боку держави та громадських організацій».
«Захист законних прав споживача – це дуже актуальна та болюча для нашого суспільства проблема, - наголосив у своєму виступі на засіданні круглого столу заступник Голови Федерації профспілок України Сергій Українець. – Необхідно підкреслити, що зародження руху захисту прав споживачів починалося саме у профспілках. Оргкомітет був у тодішній Укрпрофраді, яку очолював Віталій Олексійович Сологуб. Він ще на початку 90-х років відчував ринкові перетворення і говорив, що людей праці у цих умовах зможуть захистити профспілки і ті органи, що забезпечують вирішення проблем споживачів. За роки незалежності не тільки не збільшилось населення України, воно значно зменшилось. Це відбулось у результаті збитків для здоров’я людей, нанесених шкідливою екологією, неякісними медичними послугами, продуктами та водою. Ми вже зараз практично не маємо натуральних молочних та м’ясних продуктів, питна вода у багатьох місцях України забруднена. В нашій країні обсяг закордонних ліків перевищує 2 мільярда гривень, але ліки майже на один мільярд не є, як кажуть, робочими. Один кричущий факт: від одного до півтора мільйона сімей вимушені відмовлятися від придбання медпрепаратів та отримання медичних послуг, тому що не мають для цього достатньо грошей. Додамо, що порушуються міжнародні норми захисту споживачів, конвенції Міжнародної організації праці. Втрачається такий інструмент впливу, як раптові перевірки стану дотримання законодавства, у тому числі про захист прав споживачів.
Що робити у цих умовах? Перш за все, ми маємо об’єднати зусилля державного та громадського контролю за додержанням законодавства з питань захисту прав споживачів та його вдосконалення. Ми також маємо широко та повно інформувати людей про їх права та приклади захисту споживачів від проявів свавілля чиновників та бізнесу. Тільки тоді, коли люди будуть бачити таку роботу, вони підуть і до Спілки споживачів України, і до профспілок. Треба також здійснювати незалежні експертизи. Це, звичайно, немалі гроші, але це необхідно робити для здоров’я та життя громадян України».
Результатом дискусії учасників круглого столу стали конкретні рекомендації органам державної влади, громадським організаціям та представникам бізнесу у сфері захисту прав споживачів.
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ