Протягом 2014-2015 років, ігноруючи принципи соціального діалогу, під приводом надзвичайної економічної й політичної ситуації в державі за ініціативою Уряду до законодавства внесено низку змін, які безпосередньо спрямовані на руйнування системи соціального страхування та пенсійного забезпечення.
Замість проведення результативних реформ в соціально-економічній сфері, стабілізації роботи підприємств, пошуку дійових засобів наповнення державного бюджету, соціальних фондів та боротьби з корупцією, в угоду міжнародним кредиторам проводиться агресивна політика жорсткої економії та «затягування пасків».
У порушення конституційних норм обмежуються права застрахованих осіб і членів їхніх сімей, знижується рівень їх соціального захисту: значно зменшено розмір одноразової страхової виплати потерпілому на виробництві та у разі його смерті, призупинено норму про щорічний перерахунок щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві у зв’язку із зростанням середньої заробітної плати, повністю скасовано фінансування за рахунок коштів соціального страхування санаторно-курортного лікування, дитячого оздоровлення, часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв та дитячо-юнацьких спортивних шкіл.
Тим самим закладено передумови для погіршення якості трудового потенціалу, зниження рівня професійного здоров’я і фізичного виснаження працівників, зайнятих у шкідливих і важких умовах праці, зростання загальної захворюваності. Це – при тому, що майже 3 мільйони працюючих зайняті в незадовільних санітарно-гігієнічних умовах, щорічно тисячі працівників отримують виробничі травми, реєструється від 8 до 10 тисяч професійних захворювань.
Органи державного казначейства затримують перерахування страхових коштів і використовують на нецільові потреби, що в результаті призводить до багатомісячних затримок в оплаті лікарняних листків, виплаті компенсацій потерпілим на виробництві та у здійсненні інших страхових виплат і соціальних послуг.
Стає нормою порушення законних принципів формування розмірів страхових внесків, які встановлюються Урядом без консультацій і переговорів із сторонами соціального діалогу, без належного правового та економічного обґрунтування та не враховують необхідного обсягу матеріального забезпечення і соціальних послуг застрахованим особам. Зокрема, шляхом зменшення розміру єдиного внеску на соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків на виробництві страхові кошти, які належать трудящим, інвалідам, потерпілим на виробництві, спрямовано на нестрахові видатки (пошук підходящої роботи та сприяння у працевлаштуванні, організації громадських робіт для безробітних; надання роботодавцям компенсації тощо), які повинні фінансуватися за рахунок Державного бюджету.
При розробці цих змін повністю проігноровано інтереси працівників і роботодавців та їх пропозиції, не враховано, навіть, рекомендації Міжнародної Організації Праці, якими передбачено, що там, де роботодавці і працівники сплачують страхові внески для фінансування систем соціального забезпечення, вони повинні брати активну участь у нагляді та управлінні системами соціального забезпечення.
Як наслідок, переважна більшість пенсіонерів опинилась у вкрай складному матеріальному стані: мінімальний розмір пенсії (949 грн.) є значно нижчим від фактичного розміру прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб (1822 грн. – у цінах квітня ц.р.); пенсії не індексуються і не осучаснюються, а розміри пенсій, призначених у різні роки, різняться між собою більше ніж у 2,5 рази; погіршені умови виходу на пенсію для працівників, зайнятих на роботах із шкідливими та важкими умовами праці; встановлено податок (15%) та військовий збір (1,5%) із сум пенсій, що перевищують три розміри мінімальної заробітної плати (3654 грн.).
Для більшості пенсіонерів додаткова зайнятість на низькооплачуваних не витребуваних молоддю роботах є чи не єдиною можливістю забезпечити мінімальний рівень життя при злиденних пенсіях. І за цих умов з пенсій, розміри яких перевищують 150% прожиткового мінімуму, утримується ще 15% призначеної суми пенсії.
Всі ці рішення призвели до порушення прав та зниження соціального захисту застрахованих осіб та пенсіонерів, що особливо гостро відчувається ними у час стрімкого росту цін та падіння курсу гривні.
Рада Федерації профспілок України категорично виступає проти порушення соціальних прав працівників і ветеранів, руйнування існуючої системи соціального страхування та погіршення пенсійного забезпечення, зниження розмірів матеріального забезпечення та зменшення обсягу соціальних послуг для застрахованих осіб і членів їх сімей, порушення принципів соціального діалогу, передбачених законодавством України та міжнародними нормами.
В умовах інтеграції нашої держави до європейського політичного, економічного, правового простору з метою набуття членства в Європейському Союзі, ратифікації Угоди про асоціацію з ЄС, такі дії органів влади є повним ігноруванням вказаних цілей та думки громадянського суспільства.
Профспілки добре розуміють, що сьогодні ситуація в країні вкрай складна: втрачаються робочі місця, стрімко ростуть ціни, тривають військові дії у східних регіонах країни. Проте існуючі економічні проблеми необхідно вирішувати, передусім за рахунок стимулювання виробництва, залучення інвесторів, розширення попиту на працю, наведення порядку у державних фінансах та викорінення корупції. Безвідповідально та соціально ризиковано перекладати все це на працівників і пенсіонерів.
Звертаємось до Уряду - терміново разом з іншими сторонами соціального діалогу виправити ситуацію, що склалася, внести законодавчі зміни із врахуванням інтересів працівників, і відновити раніше обмежені права громадян у сфері соціального страхування та пенсійного забезпечення. Вжити дієвих заходів для відновлення виробництва, збільшення кількості робочих місць з гідною зарплатою, розширення легальної зайнятості та оплати праці.
Закликаємо народних депутатів України невідкладно розглянути і прийняти в цілому законопроекти, які допоможуть працівникам і їхнім сім’ям, ветеранам праці вижити в цих кризових умовах і допомогти країні власною працею:
- реєстр. №2883 щодо індексації грошових доходів населення;
- реєстр. №2682 щодо зниження рівня оподаткування пенсій;
- реєстр. №2698 щодо зняття обмежень на виплату повної пенсії працюючим пенсіонерам;
- реєстр. №2835 щодо здешевлення ціни на природний газ для населення;
- реєстр. №2245 щодо відновлення за рахунок коштів соціального страхування часткового фінансування літнього оздоровлення дітей, санаторно-курортного лікування працівників.
Прийнято на засіданні Ради Федерації
професійних спілок України 25 червня 2015 року