orekhov

 

 

Щороку, в усьому світі, 15 березня відзначається День прав споживача, який є днем солідарності споживачів та споживчих організацій. У 1962 році, саме в цей день, Президент США Джон Ф. Кеннеді проголосив на засіданні конгресу США чотири основних прав споживача:

право на безпеку;

право бути поінформованим;

право вибору;

право бути почутим.

 

Україна – перша серед країн СНД ще у 1991 році прийняла Закон «Про захист прав споживачів», який отримав високу оцінку з боку Європейської спільноти. За роки незалежності в Україні сформована і діє розгалужена система захисту прав споживачів на державному та регіональному рівнях, визначені пріоритетні напрями споживчої політики, розвивається громадський рух споживачів, здійснюються заходи щодо захисту внутрішнього ринку від небезпечних, неякісних та фальсифікованих товарів.

 

Про те, як сьогодні працює система захисту прав споживачів більш детально розповість Голова Державної Інспекції України з питань захисту прав споживачів Сергій Миколайович ОРЄХОВ.

 

Сергію Миколайовичу, на що найбільше скаржаться споживачі, коли звертаються до Державної Інспекції України з питань захисту прав споживачів та її територіальних органів?

 

Говорячи про те, на що найчастіше скаржаться українці, варто виділити такі сегменти ринку:

- Якість надання послуг-47%, в т.ч. послуги ЖКГ-13, 5%;

- Якість продовольчих товарів - 9%;

- Якість непродовольчих товарів - 37%;

- Торгівля на відстані (зокрема через Інтернет) - 4%.

Тому саме ці напрямки перебувають під посиленою увагою та постійним контролем Держспоживінспекції України.

Загалом було за минулий рік було розглянуто 29 тисяч офіційних звернень від громадян.

 

Кількість звернень від споживачів значна й повернуті їм кошти теж чималі, на вашу думку ці звернення – результат безвідповідальної роботи виробника чи зростання обізнаності споживачів щодо своїх прав?

 

Ми не можемо говорити що на українських прилавках збільшується кількість неякісного товару, обслуговування стає гіршим і тому число звернень від споживачів зростає. Це не так, сьогодні споживач знає, що роботи, коли його права порушені. Можливо за допомоги ЗМІ, освітянського напрямку роботи обізнаність споживачів щодо власних прав зростає. І тому зараз після придбання неякісного товару споживач не несе його на смітник він прагне добитися справедливості і обміняти товар, або отримати витрачені кошти. Крім того, Держспоживінспекції та її територіальним органам у захисті прав споживачів не аби як допомагає фінансування незалежних експертиз товарів споживчого ринку. У минулому році на ці цілі було виділено 6,8 млн. гривень. Раніше проведення експертиз держава практично не фінансувала, і тому несумлінні виробники, будучи впевненими у своїй безкарності, сміливо випускали на ринок продукцією низької якості.

Зараз ситуація кардинально змінилася. Виробники знають, що ми взяли під контроль якість продукції і будемо послідовні і безкомпромісні у винесенні рішень про притягнення порушників до відповідальності. За минулий рік нами перевірено товарів на суму понад 270 мільйонів гривень, з них забраковано та знято з реалізації на суму близько 93 мільйонів гривень (34%). Основний вид порушень - відсутність інформації про походження товару, його якісних характеристик.

За результатами перевірок до адміністративної відповідальності притягнуто близько 16 тисяч чоловік на суму близько 3 мільйонів гривень. Адміністративно-господарських санкцій застосовано на суму 239 мільйонів гривень. Видано більше 6 тисяч приписів про припинення порушень прав споживачів.

Для відповідного реагування близько 1800 матеріалів направлено правоохоронним та іншим державним органам.

 

Абсолютно новий напрямок роботи Держспоживінспекції України - це здійснення державного ринкового нагляду, дотримання вимог якого розпочато фактично з серпня минулого року. І вже сьогодні є перші результати, розкажіть про це детальніше?

 

У ІІІ - IV кварталах планами перевірок територіальних органів Держспоживінспекції України було охоплено продукцію дитячого асортименту, побутову техніку, миючі засоби, нафтопродукти.

Порушення вимог нормативно-правових актів та нормативних документів встановлені у 600 випадках, що складає 72% від загальної кількості перевірок.

За результатами перевірок характеристик продукції прийнято більше 800 рішень про застосування обмежувальних (коригувальних) заходів таких, як:

- Тимчасова заборона реалізації продукції;

- Приведення продукції у відповідність;

- Заборона надання продукції на ринку.

 

Основні недоліки, виявлені в ході перевірок характеристик продукції:

- Відсутність національного знака відповідності на продукцію;

- Відсутність декларації про відповідність;

- Відсутність іншої передбаченої чинним законодавством інформації, яка повинна доноситися до споживача;

- Невідповідність фізико-хімічних властивостей продукції вимогам нормативних документів.

За результатами проведених перевірок до 470 суб'єктів господарювання застосовані штрафні санкції на суму 2,4 млн. грн., З яких сплачено до державного бюджету 1,2 млн. грн

.

А що стосовно перевірок за дотриманням законодавства щодо заборони куріння у закладах ресторанного господарства? Ця тема мало кого залишила байдужим.

У 2012 році антитютюнове законодавство було посилено: у вересні введено тотальну заборону на рекламу і стимулювання продажу тютюнових виробів, а в грудні заборонено куріння, зокрема в ресторанах і барах. Це ще одна сфера, яка підлягає нашому контролю. Сьогодні ми ведемо послідовну роботу по припиненню порушень і одночасно розробляємо підзаконні акти, які дозволять цю роботу суттєво активізувати. Так ми захистимо населення України і, в першу чергу, наших дітей від шкоди тютюнового диму.

 

Згідно з вимогами Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» з 16 грудня 2012 забороняється куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів в приміщеннях закладів ресторанного господарства.

За порушення зазначеної вимоги Закону передбачено застосування фінансових санкцій до суб'єктів господарювання центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів. При розміщенні попільничок або курінні у приміщеннях закладів ресторанного господарства, така санкція становить від однієї тисячі гривень до десяти тисяч гривень.

Планом діяльності Управління захисту прав споживачів та реклами Держспоживінспекції України та територіальних інспекцій з питань захисту прав споживачів на I квартал 2013 року передбачено обов'язкове проведення тематичних перевірок дотримання суб'єктами господарювання вимог Закону.

На сьогоднішній день територіальними органами Держспоживінспекції України перевірено 110 суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог Закону. За результатами проведених перевірок у 32-х випадках виявлені порушення та застосовані фінансові санкції в розмірі понад 44 тис. грн

.

І на останок, Сергію Миколайовичу, Ваші побажання з нагоди Всесвітнього дня прав споживача.

 

Кожен з нас – споживач. Нам гарантоване право на якісну, безпечну продукцію, товари та послуги, адже це не тільки здоров’я нації, а й вірний крок до інтеграції у світовий споживчий простір. Я бажаю всім здоров’я, добробуту, життєвої наснаги та родинного щастя! Відстоюйте свої права, спільними зусиллями ми досягнемо вершин, зробимо наше життя якісним.

 

 

ІАЦ