10 - 11 грудня 2015 року в рамках заходів з нагоди відзначення дати проголошення Загальної декларації прав людини та Міжнародного дня прав людини на офіційному веб-парталі ФПУ відбулась інтернет-конференція на тему: «Конституційні права в Україні: гарантії та захист».
На запитання, що надійшли, надали відповіді фахівці Правової та технічної інспекцій праці профспілок, департаментів правової роботи і охорони праці, захисту соціально-економічних прав, профспілкового руху та зв’язків з громадськими організаціями, управління соціального страхування і пенсійного забезпечення.
Запитання та відповіді:
- Наразі для оплати спожитої населенням України електроенергії існує три тарифи. Перший (а це основна маса споживачів) передбачає використання 100 кВт/год на місяць у містах та 150 кВт/год – в сільській місцевості.
Диференціація об’ємів споживання електроенергії за числом членів сім’ї споживача відсутня, хоча, безсумнівно, зовсім різні ці об’єми для одинаків і сімей, що мають у своєму складі кілька чоловік.
Маємо ознаку порушення соціальних прав людини, її сім’ї – законодавство повинно передбачати певний рівень споживання електроенергії на одну людину і додаткові об’єми на кожного іншого члена сім’ї?
В.О. Боровик,
Голова профкому Сумського державного університету
- Згідно відповідних постанов Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ), якими були затверджені тарифи на електроенергію, диференціації обсягів споживання електроенергії за кількістю членів сім’ї споживача не існувало взагалі (як зазначає Комісія, встановлення такої диференціації неможливо, оскільки відсутня можливість постійного моніторингу та контролю кількості членів сім’ї споживача у кожній квартирі в Україні. Як приклад, зареєстрованих споживачів електроенергії у квартирі може бути одна кількість, а фактично проживати інша кількість споживачів електроенергії).
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 26.02.2015 № 220 «Про встановлення тарифів на електроенергію, що відпускається населенню», з 1 квітня 2015 року були підвищені тарифи на електроенергію для населення, суттєво зменшена диференціація обсягів споживання електроенергії та встановлені однакові рівні диференціації тарифів для споживачів електроенергії, оселі яких обладнані газовими та електричними плитами (від 100 Квт та вище).
Під час засідань постійно діючого тристороннього дорадчого органу при НКРЕКП та відкритих засідань, які проходили у лютому 2015 року, профспілкова Сторона виступала категорично проти вказаних нововведень та не надала згоду на підвищення тарифів на електроенергію.
Профспілки наголошували, що в умовах падіння реальної зарплати, є неприйнятним підвищення цін і тарифів для громадян та продовження перекладання усього тягаря на плечі працюючого населення, оскільки це призведе до зростання рівня енергетичної бідності серед населення, погіршення якості життя громадян, звуження доступу населення до життєво необхідних послуг, порушення конституційних прав громадян на достатній життєвий рівень.
Довідково:
Позиція профспілок щодо неприпустимості підвищення цін (тарифів) на основні соціально значущі товари та послуги неодноразово надсилалася НКРЕКП, Кабінету Міністрів України, Верховній Раді України, Міжнародному валютному фонду.
Департамент захисту соціально-економічних прав
- З метою забезпечення безперебійного телефонного зв'язку під час виборів згідно з наказом роботодавця ми (кабельники і монтери) працювали у вихідний день з подвійною оплатою праці. Проте, згодом заднім числом був виданий інший наказ, відповідно до якого наша робота мала компенсуватися відгулами. Чи правомірні такі дії роботодавця? Як захистити свої права? Як має діяти профком?
Олексій
- Відповідно до статті 71 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) робота у вихідні дні забороняється. Залучення окремих працівників до роботи у ці дні допускається тільки з дозволу виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) підприємства, установи, організації і лише у виняткових випадках, що визначаються законодавством і в частині другій цієї статті.
Правова та технічна інспекції праці апарату ФПУ
- Шановні добродії, прошу прояснити наступні питання, чи відбудуться зміни до Пенсійного законодавства у 2016 році стосовно працюючих пенсіонерів; і як можна державному службовцю, інспектору районного відділу освіти, який прийшов в управління освітою на посаду головного спеціаліста
після 28 років роботи в школі, існувати на мінімальну заробітню плату 1378 грн. і бути відповідальним майже за все, що робиться в освіті району?. За тарифною сіткою техпрацівник, який вперше узяв віник до рук, має такий же посадовий оклад, не маючи 3-х вищих освіт. Скажіть, коли буде "покращення" життя? Чи подумають про таких, як я у високих кабінетах? Дякую за відповідь.
Марія Осипчук
- Шановна пані Маріє! ФПУ розділяє Ваше занепокоєння. Соціальні стандарти та гарантії, зокрема, мінімальна заробітна плата, є несправедливо заниженими.
ФПУ та Профспілка працівників державних установ України постійно опікується проблемою вкрай низької заробітної плати нижчої та середньої ланок державних службовців.
ФПУ та Профспілка працівників державних установ України разом обстоювали та продовжують стояти на позиції щодо встановлення мінімального посадового окладу на найнижчій посаді державної служби у розмірі двох мінімальних заробітних плат з подальшим застосуванням підвищеного коефіцієнта відповідно до посади.
Слід зазначити, що 10 грудня п.р. Парламент прийняв нову редакцію Закону України «Про державну службу» (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=54571), Прикінцевими положеннями якого визначено, що:
«Мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, становить:
з 1 січня 2017 року - 1,25 розміру мінімальної заробітної плати;
з 1 січня 2018 року - 1,5 розміру мінімальної заробітної плати;
з 1 липня 2018 року - 1,75 розміру мінімальної заробітної плати».
Департамент захисту соціально-економічних прав
- Стосовно виплати пенсій працюючим пенсіонерам, то поки що нам невідомі плани Уряду щодо змін до пенсійного законодавства з 1 січня 2016 року.
Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення
- Прошу роз’яснити, чи має право на щорічну відпустку працівниця, яка має двох неповнолітніх дітей і в даний час перебуває у відпустці по догляду за другою дитиною до досягнення нею трирічного віку? Чи втратить вона право на додаткову «дитячу» відпустку за 2015 рік, якщо не стане до роботи до кінця календарного року?
Валентина, Харків
- Згідно з частиною першою статті 6 Закону України «Про відпустки» (далі – Закон) щорічна основна відпустка надається працівникам тривалістю не менш як 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік, відлік якого починається з дня укладення трудового договору.
Частина перша статті 9 Закону визначає, що до стажу роботи, який дає право на щорічну основну відпустку (стаття 6 цього Закону), зараховується, зокрема, час, коли працівник фактично не працював, але за ним зберігалося місце роботи (посада) і йому виплачувалася допомога по державному соціальному страхуванню, за винятком частково оплачуваної відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Отже, перебування жінки у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку не зараховується до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку, а відтак, право на одержання працівницею зазначеного виду відпусток за вказаний період не виникає, якщо інше не встановлено діючим на підприємстві, в установі, організації колективним договором.
Статтею 19 Закону визначено право працівників, які мають дітей на додаткову відпустку.
Проте, оскільки працівниця не може одночасно перебувати у відпустках двох видів, для одержання до кінця 2015 року додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, вона повинна перервати відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, звернувшись до роботодавця з відповідною заявою, та, одночасно, із заявою про надання додаткової відпустки працівникам які мають дітей.
Після завершення такої додаткової відпустки працівниця матиме право отримати залишок відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Слід також зауважити, що додаткові відпустки жінкам, які мають двох і більше дітей віком до 15 років або дитину-інваліда надаються за бажанням працівника у зручний для нього час, а відтак, можуть бути використані не лише у тому календарному році, за який вони надаються, але й згодом.
Правова та технічна інспекції праці
- Чи будуть оподатковуватись пенсії у 2016 році, якщо так, то яка сума пенсії оподатковується?
Профспілка працівників лісового господарства України
- На сьогоді (10.12.2015) в компромісному проекті Податкового кодекса педбачено, що пенсії оподатковуються від розміру 3 мінімальних зарплат за ставкою 15%, тобто від 4134грн.
Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення
- В яких розмірах буде виплачуватись пенсія пенсіонерам, що працюють, починаючи з 2016 року?
Профспілка працівників лісового господарства України
- Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 2 березня 2015 року № 213-VIII передбачено обмеження при виплаті пенсій працюючим пенсіонерам лише тимчасово – на період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року. З 1 січня 2016 року пенсії мають виплачуються в повному розмірі без урахування одержуваної заробітної плати (доходу) або пенсійних виплат з накопичувальної системи пенсійного страхування чи пенсійних виплат із системи недержавного пенсійного забезпечення.
Які зміни плануються нині Урядом в частині виплати пенсій з 1 січня 2016 року – поки що невідомо.
Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення
- В яких розмірах буде виплачуватись пенсія пенсіонерам, що працюють в громадських організаціях, яким нарахована пенсія державного службовця, починаючи з 2016 року?
Профспілка працівників лісового господарства України
- Пенсії мають виплачуватися в повному розмірі без обмеження. Проте які плани Уряду в частині виплати пенсій з 1 січня 2016 року – поки що невідомо.
Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення
- Доброго дня! Я працюю секретарем-машиністкою у вищому навчальному закладі. За наказом ректора усіх працівників трудового колективу було переведено на умови контракту. Чи правомірні такі дії роботодавця? Як захистити свої права?
Лариса, Житомир
- Шановна пані Ларисо! Своїми діями адміністрація навчального закладу порушила Ваші права.
Відповідно до статті 21 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП України) контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов'язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.
У сфері вищої освіти контракт є обов’язковою формою трудового договору лише для керівників навчальних закладів. Що ж до контракту з педагогічними, науково-педагогічними та іншими працівниками, то його застосування можливе лише за погодженням сторін. Роботодавець не має права вимагати від працівника укладення контракту. У разі відмови працівника від укладення контракту трудові відносини з ним продовжуються за укладеним раніше безстроковим трудовим договором. Примусове переведення зазначених працівників на контракт в цьому випадку порушує їх права, призводить до погіршення становища порівняно з законодавством України, а такі умови згідно зі статтею 9 КЗпП України вважаються недійсними.
Як можна захистити свої права?
Протягом трьох місяців з дня, коли Ви дізналися, або повинні були дізнатися про порушення своїх прав, можна звернутися до суду. У разі пропуску строку з поважних причин, суд може його продовжити.
Також можна самостійно, або за допомогою профспілки звернутися до територіального органу Держпраці України з проханням провести перевірку з питань правомірності переведення на контракт. Державний інспектор праці виявить порушення і зобов’яже роботодавця добровільно його усунути. Якщо цього не відбудеться, притягне порушника до відповідальності.
Правова та технічна інспекції праці апарату ФПУ
- Яким чином встановлюється мінімальна заробітна плата у країні? Як саме вираховується? Яка має зараз бути мінімальна зарплата?
Юрченко Ілля Вікторович
- Згідно із Законом України «Про оплату праці», мінімальна заробітна плата – це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче від якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну, годинну норму праці (обсяг робіт). До мінімальної заробітної плати не включаються доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності та господарювання.
Статтями 9 та 10 цього закону встановлено, що розмір мінімальної заробітної плати визначається з урахуванням потреб працівників та їх сімей, вартісної величини достатнього для забезпечення нормального функціонування організму працездатної людини, збереження її здоров'я набору продуктів харчування, мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості, а також загального рівня середньої заробітної плати, продуктивності праці та рівня зайнятості.
Мінімальна заробітна плата встановлюється у розмірі не нижчому від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Розмір мінімальної заробітної плати встановлюється Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України не рідше одного разу на рік у законі про Державний бюджет України з урахуванням пропозицій, вироблених шляхом переговорів, представників професійних спілок, роботодавців, які об'єдналися для ведення колективних переговорів і укладення Генеральної угоди, та переглядається залежно від зміни розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
В Україні бюджетний фактор є головним чинником, який впливає на розмір мінімальної заробітної плати та нівелює дію інших, внаслідок чого українська мінімальна заробітна плата суттєво відстає від мінімальної заробітної плати країн ЄС та інших країн. Вона не гарантує працюючій людині порятунку від бідності, не забезпечує основних потреб працівника та членів його сім’ї. Її недостатньо навіть для фізичного виживання самого працівника.
Підвищення з 1 вересня 2015 року розміру мінімальної заробітної плати лише на 13% за останні два роки не компенсує навіть п’ятої частини інфляційного знецінення доходів громадян (інфляція у 2014 році склала 124,9%, а у січні-листопаді 2015 року – 142,3%).
За оцінками експертів, у 2015 році внаслідок запровадження надзвичайно жорстких заходів бюджетної економії очікується зростання рівня бідності до 32% проти цільового орієнтира, визначеного в Цілях розвитку тисячоліття – 7%.
Значною залишається частка бідних серед працюючих – кожен п’ятий працюючий сьогодні є бідним. Внаслідок затвердження Урядом розміру базового тарифного розряду ЄТС, за яким нараховується заробітна для працівників бюджетної сфери, на 30% нижчого від розміру мінімальної заробітної плати на рівні 1012 гривень, левову частку працюючих бідних складають працівники цієї категорії.
Насправді ситуація є ще більш катастрофічною, адже офіційно встановлені мінімальні розміри зарплати і пенсії на основі штучно заниженого прожиткового мінімуму дають хибне уявлення про падіння рівня життя.
В порушення чинного законодавства набори продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг для визначення прожиткового мінімуму в Україні не переглядалися 15 років. За наполяганням профспілок, Урядова Сторона розпочала роботу з актуалізації зазначених наборів для основних соціальних та демографічних груп населення. Наразі проект постанови КМУ про затвердження оновленого набору проходить узгоджувальні процедури.
Водночас, Уряд не виконує Закон України «Про прожитковий мінімум» і рішення Конституційного Суду від 22.05.2008 № 10-рп/2008 та не враховує в складі прожиткового мінімуму для працездатних осіб податок на доходи фізичних осіб та воєнний збір.
Питання недопущення зниження життєвого рівня населення, своєчасної та гідної оплати праці, підвищення розмірів основних державних соціальних гарантій та стандартів багаторазово порушувалися Федерацією профспілок України в зверненнях до Президента України, Верховної Ради України, голів депутатських фракцій, Уряду, центральних органів виконавчої влади.
Федерацією профспілок України розроблено низку законопроектів для відновлення соціально-економічних прав громадян, які ФПУ всебічно позиціонувала, зокрема щодо:
- поетапного підвищення соціальних стандартів та гарантій у 2015 році (внесений до Парламенту народним депутатом України С.М. Капліним в рамках співробітництва, реєстр. № 2239 від 25.02.2015);
- удосконалення порядку формування розміру прожиткового мінімуму (внесений до Парламенту народним депутатом України С.М. Капліним в рамках співробітництва, реєстр. № 2238 від 25.02.2015).
Використовуючи всі законодавчі механізми для забезпечення трудових прав працівників, СПО об’єднань профспілок у квітні 2015 року вступив у національний колективний трудовий спір (конфлікт) з Кабінетом Міністрів України, однією з вимог якого було внесення на розгляд Верховної Ради України законопроекту щодо підвищення з 1 липня, 1 грудня 2015 року розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та збільшення посадового окладу (тарифної ставки) працівників першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з метою відповідної компенсації їх інфляційного знецінення у 2014-2015 роках. В рамках роботи Примирної комісії зазначену вимогу профспілок Уряд не задовольнив.
На виконання положень законодавства та вимог чинної Генеральної угоди у лютому 2015 року за ініціативою профспілок було розпочато переговори Сторін соціального діалогу щодо підвищення розміру мінімальної заробітної плати у 2015 році з метою компенсації інфляційного знецінення за 2014-2015 роки та визначення її розміру на 2016 рік.
Беручи до уваги економічні зовнішні і внутрішні складнощі, профспілки запропонували соціальним партнерам встановити мінімальну заробітну плату з 1 січня 2016 року – на рівні фактичного прожиткового мінімуму з урахуванням податків, обов’язкових зборів і внесків та забезпечити щоквартальне її підвищення.
Профспілки вимушені констатувати, що під час проведення переговорів Стороною власників не була оприлюднена офіційна позиція щодо розміру мінімальної заробітної плати на 2016 рік. Більш того, переговорний процес був перерваний Урядом в односторонньому порядку до вироблення будь-якої позиції.
В порушення чинного законодавства, п. 6 чинної Генеральної угоди та Порядку участі представників сторін соціального діалогу у формуванні бюджетної політики (затвердженого Президією Національної тристоронньої соціально-економічної ради) проект Державного бюджету України на 2016 рік на розгляд до профспілкової Сторони не надходив і на засіданні Національної тристоронньої соціально-економічної ради не розглядався, пропозиції профспілок щодо розміру мінімальної заробітної плати проігноровані.
З 1 вересня 2015 року мінімальна заробітна плата встановлена в розмірі 1378 грн.
Відповідно до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» мінімальна заробітна плата у місячному розмірі залишиться на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб: з 1 січня – 1378 грн., з 1 травня – 1450 грн., з 1 грудня – 1550 грн., а у погодинному розмірі становитиме: з 1 січня – 8,29 гривні, з 1 травня – 8,69 гривні, з 1 грудня – 9,29 гривні.
Отже, позиція профспілок щодо встановлення у 2016 році мінімальної заробітної плати на рівні фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням податків, обов’язкових платежів та внесків не врахована.
За офіційними розрахунками Мінсоцполітики фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб в цінах жовтня 2015 року склав 2488 грн.
Згідно з розрахунками за узгодженою Стороною роботодавців та профспілковою Стороною формулою, фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб у цінах жовтня 2015 року, скоригований на суму податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску та військового збору (відповідно до рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008), становив 2989 грн.
За профспілковими розрахунками розмір мінімальної заробітної плати з урахуванням:
- сімейної складової,
- витрат на утримання дітей,
- витрат на освіту та охорону здоров’я,
- накопичень на придбання житла,
- обов’язкових податків та внесків,
- рівня інфляції
сьогодні мав би складати 5597 грн.
Департамент захисту соціально-економічних прав
- Доброго дня! В мене таке питання, яке мабуть на даний час цікавить багатьох працівників, рятувальників: які права, по створенню профспілок в ДСНС?, можливості, повноваження, сфери впливу на керівництво, так і керівництва на профспілку? Буду дуже вдячний за відповідь!!!
Богдан,
рятувальник
- Професійні спілки створюються з метою представлення захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки.
Членами профспілки можуть бути особи, які працюють на підприємстві, в установі, організації незалежно від форм власності і видів господарювання.
Ніхто не може бути примушений вступити або не вступити до профспілки. Громадяни України вільно обирають профспілку, до якої вони бажають вступити.
Працівники (не менше 3-х чоловік), які виявили бажання створити первинну профспілкову організацію (далі ППО) на підприємстві, організації, утворюють ініціативну групу (оргкомітет) з підготовки та проведення установчих зборів (конференції), яка проводить попередні переговори з вищим органом спорідненої профспілки щодо можливого приєднання до неї. Перелік профспілок, які входять до ФПУ можна знайти на нашому сайті.
Радимо визначитись, щодо спорідненої вам профспілки, яка надасть більш конкретну практичну допомогу у створенні первинної профспілкової організації.
Відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» виборний орган ППО на підприємстві, в установі або організації укладає та контролює виконання колективного договору, звітує про його виконання на загальних зборах трудового колективу, звертається з вимогою до відповідних органів про притягнення до відповідальності посадових осіб за невиконання умов к/договору, разом з роботодавцем вирішує питання запровадження, перегляду та змін норм праці.
Виборний орган ППО разом з роботодавцем вирішує також питання оплати праці працівників підприємства, форм і систем оплати праці, розцінок, тарифних сіток, схем посадових окладів, умов запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних виплат, бере участь у розробці правил внутрішнього трудового розпорядку підприємства, організації, часу відпочинку, погоджує графіки змінності і надання відпусток, дозвіл на проведення надурочних робіт, робіт у вихідні дні. Представник виборного органу бере участь у вирішенні соціально-економічних питань, визначенні та затвердженні переліку і порядку надання працівникам соціальних пільг та у розслідуванні нещасних випадків, професійних захворювань і аварій, роботі комісії з питань охорони праці.
Рішення про створення ППО та приєднання її до всеукраїнської профспілки приймаються установчими зборами. Якщо профорганізація, утворюється з осіб, які не були членами профспілки, прийом до профспілки здійснюється установчими зборами (конференцією) на підставі поданих (особисто) заяв про вступ.
На зборах обираються керівні органи первинної профспілкової організації: профспілкових комітет (з чисельністю членів профспілок понад 15 чоловік) чи профорганізатора (з чисельністю до 15 чоловік членів профспілки) та ревізійну комісію.
Роботодавці не можуть бути членами виборних органів профспілки будь-якого рівня.
Виборний орган профспілки представляє інтереси працівників за їх дорученням при розгляді трудових індивідуальних спорів, приймає рішення про вимогу до роботодавця розірвати трудовий договір (контракт) з керівником підприємства, установи, організації, якщо він порушує цей Закон, законодавство про працю, ухиляється від участі у переговорах щодо укладення або зміни колективного договору, не виконує зобов’язань за к/договором, допускає інші порушення законодавства про к/договори.
Разом з тим, виборний орган профспілки дає згоду або відмовляє у ній з на розірвання трудового договору з працівником з ініціативи роботодавця, який є членом діючої на підприємстві, в установі, організації профспілки.
Працівникам, звільненим з роботи у зв’язку з обранням їх до складу виборних профспілкових органів, після закінчення терміну їх повноважень надається попередня робота (посада) або за згодою працівника інша рівноцінна робота (посада). Членам виборних органів, не звільнених від своїх виробничих чи службових обов’язків, надається вільний від роботи час із збереженням середньої заробітної плати для виконання громадських обов’язків в інтересах трудового колективу, але не менше ніж дві години на тиждень.
Особи, які чинять перешкоду здійсненню права громадян на об’єднання у профспілки, а також посадові та інші особи, винні у порушенні законодавства про профспілки, які своїми діями або бездіяльністю перешкоджають законній діяльності профспілок, їх об’єднань, несуть дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законів.
Департамент профспілкового руху
та зв’язків з громадськими організаціями