БЮДЖЕТ

Вже традиційно більшість доленосних для країни рішень розробляються та приймаються кулуарно. Державний бюджет України на 2016 рік був підготовлений Кабінетом Міністрів України з порушенням принципів соціального діалогу та ігноруванням Рішення Національної тристоронньої соціально-економічної ради (далі – Національної Ради) щодо участі соціальних партнерів у формуванні бюджетної політики.

Національний колективний трудовий спір профспілок з Урядом, масові акції протесту, численні пікетування Кабміну та Верховної Ради України, звернення до парламентаріїв не отримали належної реакції – влада не бачить і не чує профспілок, які представляють інтереси понад 7 мільйонів працівників.

За 2014–2015 роки інфляція склала 177%, тарифи на житлово-комунальні послуги, воду, електроенергію, газ виросли майже на 200%. Номінальне ж зростання соціальних стандартів та гарантій відбулося лише у вересні 2015 року на ганебних 13%, при цьому падіння реальної заробітної плати у 2015 році, навіть з урахуванням цього підвищення, склало 21%.

Прийнятий Закон України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» передбачає «замороження» розмірів державних соціальних стандартів та гарантій на рівні вересня 2015 року, і лише з 1 травня ц.р. закладено зростання на 5,2% та з 1 грудня - ще на 6,9%. Тобто підвищення у 2016 році компенсуватиме лише прогнозований на цей період рівень інфляції - 12% (досвід попередніх років свідчить, що фактичний рівень інфляції більш ніж у вдвічі перевищував прогнозний).

Крім того, розмір прожиткового мінімуму з 1 січня 2016 року встановлено в 2 рази меншим ніж його фактична величина, яка офіційно оприлюднений на сайті Мінсоцполітики. Таким чином удвічі є заниженими державні соціальні гарантії – мінімальна заробітна плата та мінімальна пенсія.

Також спеціальними законами «під бюджет» «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (реєстр. №911-VIII) та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. №914-VIII) визначено, що шляхами стабілізації фінансового стану країни є економія на працюючих, дітях, інвалідах, ветеранах та пенсіонерах. З цією метою:

-   передано на місцеві бюджети фінансування пільг, чим навісили на них камінь зобов’язань вагою в 62 мільярди гривень. І вже є прогнозованим недофінансування на ці цілі приблизно на 25 мільярдів, одже існує реальна загроза обмеження пільг для пільговиків;

-   поріг індексації зарплат, пенсій, стипендій, допомог, збільшено з 101% до 103%, тобто на думку влади інфляція у 2,9% не вважається знеціненням та не потребує компенсації.

-   продовжено ще на рік обмеження пенсій працюючим пенсіонерам та змінено прядок виходу на пенсію працівників, освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, льотно-випробного складу.

-   обмежено права дітей на отримання державної допомоги та безкоштовного харчування.

-   внесення змін до Держбюджету можливо за умови перевиконання за 3 квартали Держбюджету на 15%. Таким чином влада «подбала» про народ і реальна можливість підвищення соціальних гарантій та стандартів фактично зведена нанівець, бо фактично реалізувати це право можливо не раніше 1 грудня ц.р.

Профспілки звернулися до Гаранта Конституції України, з проханням застосувати право вето до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», який передбачає продовження урядової політики «жорсткої» економії на людях, та забезпечити встановлення основних державних соціальних стандартів і гарантій на 2016 рік на законодавчо гарантованому рівні. На жаль, це звернення при прийнятті рішення Президентом України не враховано.

Позиція ФПУ залишається незмінною – Держбюджет має враховувати реальні інтереси громадян країни.