3162 n

Відповідь Європейської конфедерації профспілок (ЄКП) на звіт Групи високого рівня щодо майбутнього соціального захисту та держави загального добробуту. Позиція прийнята на засіданні Виконавчого комітету 30-31 березня 2023 року.

 

Короткий виклад позиції

a.  Заключний звіт Групи експертів високого рівня щодо майбутнього соціального захисту та держави загального добробуту в ЄС був представлений 7 лютого 2023 року.

b. ЄКП розглядає звіт як політичну основу, спрямовану на конкретизацію принципів соціального захисту в Європейській соціальній стратегії, як це передбачено Планом дій.

c. ЄКП вимагає, щоб рекомендації Звіту були повністю виконані на всіх рівнях і включені в усі відповідні рамки, щоб забезпечити задоволення соціально-економічних потреб ЄС у майбутньому.

Передумови

Як було оголошено в Європейському плані дій у сфері соціальних прав, у 2021 році Група експертів високого рівня (ГВР) розпочала роботу над майбутнім соціального захисту та соціальної держави в ЄС - з метою аналізу очікуваного впливу мегатрендів[1] на системи соціального захисту та добробуту для вдосконалення їхнього планування, обсягу та фінансування відповідно до принципів Європейської опори соціальних прав (EPSR).

У своєму фінальному звіті, оприлюдненому 7 лютого 2023 року, ГВР розробила цілісне бачення того, як забезпечити універсальність, адекватність та ефективність майбутніх систем соціального захисту та держави загального добробуту в середньо- та довгостроковій перспективі, відповідно до наративу ЄКП [2]. Підсумковий набір з 21 рекомендації спрямований на всі політичні рамки, як на рівні ЄС, так і на національному рівні.

Цілісний підхід до соціальних пріоритетів на основі державних інвестицій у перспективі життєвого циклу не лише тісно пов'язаний з економічним виміром, але й обумовлений стійкістю структури соціальної ринкової економіки ЄС, яка стикається з нинішніми викликами.

Виявляється, що вкрай важливо посилити ті відомі державні політики, які сприяють пошуку універсальних, солідарних і довгострокових рішень і запобігають нинішнім і майбутнім соціально-економічним спадам, в основі яких лежить сфера праці.

Реальна зміна правил гри полягає в державних інвестиціях у зміцнення держави загального добробуту та високоякісних державних послуг, а також у значно більших державних інвестиціях в освіту, догляд, професійну підготовку та навчання впродовж усього життя, а також у підтримку доходів.

Інвестиції у зменшення нерівності та соціально-економічних дисбалансів, зосередження на підвищенні активності та продуктивності праці, створення якісних робочих місць та розробка солідарних систем державного соціального захисту призводять до фіскальної стійкості.

Значні державні соціальні інвестиції в якісний добробут із застосуванням підходу, орієнтованого на життєвий цикл (починаючи з ранніх етапів життя людей і працівників), виявилися вирішальними для компенсації наслідків старіння населення, дисбалансів у витратах на соціальний захист, нерівності та відсутності соціальної мобільності й солідарності між поколіннями - набагато більше, ніж просто збільшення кількості пенсіонерів.

Значні державні соціальні інвестиції в якісну соціальну допомогу з урахуванням життєвого циклу (починаючи з ранніх етапів життя людей і працівників) виявилися вирішальними для компенсації наслідків старіння населення, дисбалансу у витратах на соціальний захист, нерівності та відсутності соціальної мобільності і солідарності між поколіннями - набагато більше, ніж просте підвищення пенсійного віку. Рекомендований підхід призведе до подвійних дивідендів у середньостроковій перспективі, зменшивши державні витрати на захист доходів і водночас розширивши податкову базу, з якої фінансується соціальний захист.

Позиція та вимоги ЄКП

Для забезпечення успіху рушійних сил політики, запропонованих у Звіті ГВР, необхідно зробити наступне:

запровадити золоте правило, щоб протистояти обмеженням на державне фінансування держав-членів;

запровадити ініціативи, спрямовані на створення рівних умов для податкової політики в державах-членах та зменшення податкової конкуренції: цілеспрямована політика держав-членів щодо підвищення справедливості оподаткування; боротьба з ухиленням від сплати податків та внесків; боротьба з незадекларованою працею; перерозподільча фіскальна політика та цільова політика доходів, що забезпечує ефективність систем соціального забезпечення та ефективне спрямування державних ресурсів найбільш вразливим верствам населення;

посилити системи державного та колективного добробуту (які виявилися більш ефективними, інклюзивними та результативними з точки зору співвідношення витрат і вигод), забезпечуючи при цьому доступність суспільних благ та "сприятливих" послуг для всіх;

відмовитися від маркетизації державних і соціальних послуг - колективні суспільні блага і послуги, такі як охорона здоров'я, не є ні товаром, ні підставою для отримання приватного прибутку.

Загальний узгоджений підхід на рівні ЄС до рекомендацій Звіту є надзвичайно важливим. Цей комплексний набір всеосяжних політичних факторів, що ґрунтуються на фактичних даних, має забезпечити конвергенцію декількох політик, щоб гарантувати ефективний захист, збільшення соціальних інвестицій та інтегроване соціально-економічне зростання.

Розробка політичної бази, яка визначає соціальні інвестиції, що здійснюються державами-членами з державних бюджетів, які повинні отримувати вигоду від винятків із золотого правила. Звіт справедливо критикує неконтрольовану приватизацію.

Звіт ГВР пропонує відстежувати систему кроків на шляху до майбутнього добробуту ЄС, що випливає з урочистого політичного зобов'язання, поновленого в Порту. Інституції ЄС, держави-члени, соціальні партнери, суспільні зацікавлені сторони та Комітет з питань соціального захисту повинні вжити конкретних заходів для виконання рекомендацій, викладених у Звіті.

Детальна розробка середньо- та довгострокових сценаріїв впливу рекомендацій Звіту, за умови їх належного виконання, на фіскальні питання та суспільний добробут, інститути соціального захисту та соціального страхування.

Звіт повинен бути відомий і впроваджений на національному рівні. Рекомендація про доступ до соціального захисту для працівників та самозайнятих осіб повинна бути реалізована з урахуванням політичних чинників. Положення про мінімальний дохід має бути реалізовано за допомогою законодавчої ініціативи, а також інших можливих ініціатив на національному рівні.

У сценаріях майбутнього добробуту слід посилити роль соціальних партнерів, у тому числі через договірні паритетні[3] та двосторонні інституції, у синергії з державними установами соціального забезпечення.

Прогрес на шляху до суспільного добробуту повинен відстежуватися з урахуванням прогресу в державах загального добробуту, який виходить далеко за рамки захисту від бідності. Концепція адекватності має бути переглянута в логіці висхідної соціальної мобільності.

Нагальним є вирішення питання перерозподілу прибутків від підвищення продуктивності, їхніх бенефіціарів та вимірювання продуктивності, особливо в контексті компенсації за скорочення робочої сили. Соціальні партнери також повинні розглянути можливість розширення та вдосконалення політики перерозподілу.

[1] демографічні зміни, що призводять до скорочення робочої сили і старіння населення, трансформації на ринку праці, цифровий і "зелений" переходи, а також поява нових ризиків

[2] Див. поточну роботу на веб-порталі ETUC SociAll https://spa1.etuc.org/

[3] Інститути соціального захисту, створені та керовані роботодавцями та профспілками на спільній основі в рамках соціального діалогу та колективних договорів

Позиція ЄКП - Відповідь ЄКП на звіт Групи високого рівня "Майбутнє соціального захисту та держави загального добробуту

Соціальний захист