200224 01

Три роки по тому урок Фонду постпандемічного відновлення ЄС полягає в тому, що розбудова економічної стійкості є довгостроковою справою.

... і Іспанія має: президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн представляє прем'єр-міністру Педро Санчесу в Мадриді в червні 2021 року свою оцінку плану відновлення і стійкості Іспанії (Даті Бендо, Європейський Союз)

Щоб пом'якшити економічний шок, спричинений пандемією Covid-19 на початку 2020 року, уряди країн Європи розпочали переговори щодо дизайну та розміру пакетів стимулів. Було широко визнано, що ці зусилля з пом'якшення наслідків повинні бути спрямовані не лише на короткострокове відновлення, але й на те, щоб зробити європейську економіку більш стійкою в довгостроковій перспективі. Звідси і назва інструменту, узгодженого Європейським Союзом - Фонд відновлення та стійкості (ФВС).

19 лютого 2021 року набув чинності пакет грантів і кредитів на суму 723 мільярди євро. Приблизно на півдорозі його реалізації ми можемо зробити попередню оцінку того, наскільки фонд виконав свою обіцянку - "відбудувати краще, ніж було".

Це свідчить про позитивні ознаки: незважаючи на безпрецедентні виклики, з якими ЄС зіткнувся з 2020 року, загальна економічна стійкість країн-членів не була порушена. Схоже, що RRF відіграв певну роль у забезпеченні цієї стабільності. Більше того, ті країни, такі як Італія та Іспанія, які скористалися можливістю розробити комплексні національні плани інвестицій та реформ, орієнтовані на наявні кошти, продемонстрували напрочуд швидку реалізацію цих планів та прогрес у досягненні поставлених цілей.

Виклики у впровадженні Реабілітаційної програми залишаються, включаючи відсутність гнучкості для адаптації до непередбачуваних обставин. Але розробка механізму сприяла зміцненню національної відповідальності, якої раніше не вистачало, і яка має важливе значення для того, щоб країни-члени ЄС продовжували рухатися в напрямку довгострокових цілей.

Цілісне розуміння

У цю турбулентну епоху підвищення стійкості економіки стало ключовою метою економічної політики. Глобальні організації, такі як Організація Об'єднаних Націй, Організація економічного співробітництва та розвитку і Європейський Союз, заохочують економічну стійкість. Нам терміново потрібні економіки, здатні витримувати серйозні соціально-політичні потрясіння та економічні спади, сприяючи при цьому довгостроковому процвітанню.

Цілісне розуміння стійкості виходить за рамки простого відновлення: воно охоплює здатність економіки поглинати шоки, відновлюватися після них і адаптуватися до них таким чином, щоб зробити майбутні потрясіння менш імовірними. Таким чином, економічну стійкість слід розуміти не просто як "відскок" від кризи, а як "відскок уперед" до більш зеленої, стабільної та процвітаючої економіки. Ця цілісна перспектива передбачає економіку, яка слугує добробуту нинішнього і майбутніх поколінь в умовах обмеженості ресурсів нашої планети.

Для кількісної оцінки та порівняння економічної стійкості Інститут економіки майбутнього ZOE розробив Індекс економічної стійкості. Рейтинг економік ЄС за їхньою стійкістю за допомогою методології індексу виявив значні відмінності між країнами-членами: Швеція, Данія та Фінляндія лідирують, тоді як Румунія, Греція та Болгарія відстають. Оскільки ЄС може бути настільки стійким, наскільки стійкою є його найменш стійка країна-член, цей розрив підкреслює необхідність узгоджених зусиль для зміцнення стійкості в усьому регіоні, і особливо в країнах, що зазнають найбільшого впливу.

Стійкість не знизилася

Нові результати Індексу економічної стійкості, представлені на графіках нижче, показують, що загальна стійкість блоку не знизилася в період з 2019 по 2022 рік, і, більше того, країни, які отримали більше фінансування з РРР на душу населення, в середньому підвищили свою стійкість більше, ніж ті, які отримали менше. Це особливо важливо, враховуючи минулі труднощі цих країн із залученням коштів ЄС: Іспанія, наприклад, перебувала в кінці таблиці з освоєння європейських структурних фондів у 2014-20 роках, коли вона використала лише 39% від того, що було запропоновано, але в середині періоду дії RRF вона отримала більше половини затверджених грантів і є третьою країною з найбільшим обсягом виплат.

Таким чином, на даний момент здається, що в умовах пандемії, повномасштабного вторгнення Росії в Україну та енергетичної кризи, що виникла внаслідок цього, РФР сприяє економічній стійкості, як і передбачалося. Це підкреслює важливість доступу до фінансування найменш стійких країн-членів для покращення колективних показників ЄС.

Зокрема, якість запланованих реформ та інвестицій видається важливим показником здатності країн-членів підвищити свою стійкість, поряд з обсягом отриманого фінансування. Зокрема, вищий ступінь політичної інтеграції, особливо в соціальній політиці та політиці згуртування, корелює з покращенням стійкості.

Наближення фіскального обриву

З огляду на все це, викликає занепокоєння те, що держави-члени зіткнуться з насувається фіскальною прірвою в 2026 році, коли закінчиться RRF. Підвищення готовності економік до майбутнього - це марафон, а не спринт, і без доступу до фінансування після 2026 року існує ризик того, що довгостроковий позитивний вплив RRF на стійкість буде втрачено, а його короткострокова роль у відновленні не буде виконана.

Водночас переглянуті фіскальні правила ЄС, які незабаром будуть застосовані знову, зобов'яжуть країни-члени скоротити високий рівень державного боргу. Це вимагатиме більш виважених витрат, коли потреба в них залишається високою, не в останню чергу для фінансування Європейського зеленого курсу.

За останніми оцінками, додаткові державні інвестиції, необхідні лише для декарбонізації економіки ЄС, становлять 260 мільярдів євро на рік, що перевищує суму, яку наразі забезпечує RRF. Додайте до цього геополітичну невизначеність, включаючи зміни в глобальному торговельному партнерстві з Китаєм і США та можливі перебої в міжнародних ланцюгах поставок, і потреба в інвестиціях стане ще більшою.

Подальший інструмент

Аргументація на користь інструменту подальших дій, який допоможе державам-членам зберегти динаміку на шляху до більш стійких економік, є переконливою. Такий довгостроковий інструмент ґрунтуватиметься на успіхах RRF, розширюючи його часовий горизонт і вдосконалюючи його можливості, щоб він міг краще реагувати на нові виклики, що з'являються.

Модернізація могла б включати інтеграцію цільових показників соціальних видатків, а також гарантію "не завдати соціальної шкоди". Подібно до того, як RRF стимулював "зелені" витрати, встановлення орієнтирів для соціальних витрат допоможе визначити пріоритети ініціатив, спрямованих на соціальний прогрес і згуртованість - невід'ємні складові довготривалої економічної стійкості.

Після 2026 року ЄС має забезпечити, щоб усі країни-члени, особливо ті, що мають обмежені фінансові можливості, мали доступ до ресурсів для проведення життєво важливих реформ та інвестицій для зміцнення стійкості, що є спільним пріоритетом ЄС. Народившись під час кризи, Фонд відновлення та стійкості, здається, поки що виправдовує свою назву і дає можливість країнам не лише відновитися, але й "відбудуватися краще". Але попереду ще довгий шлях, і для того, щоб зберегти позитивні тенденції в економічній стійкості, необхідне довгострокове мислення.

Автори:

Лідія Корінек - є консультантом з питань політики в Інституті економіки майбутнього ZOE. Вона працює переважно над питаннями фіскальної політики та відновлення. Вивчала міжнародну політичну економію, політологію та соціоекономіку.

Лукас Бертрам - економіст Інституту економіки майбутнього ZOE. Він працює переважно над економікою зеленого переходу та економічною стійкістю ЄС. Він вивчав економіку з акцентом на екологічну економіку.

Джерело: Social Europe, https://www.socialeurope.eu/building-back-better-a-promise-fulfilled

переклад -

Департамент міжнародних зв’язків апарату ФПУ