z velykodnem 060524

Рішення запропонувати Україні шлях до членства в ЄС, ймовірно, матиме найбільший довгостроковий вплив на європейську безпеку.

 

Повномасштабне вторгнення Росії в Україну є найбільшою безпековою та економічною загрозою, з якою стикається Європейський Союз, і протидія цій загрозі має бути першочерговою стратегічною метою ЄС. Президент Росії Володимир Путін неодноразово ставив під сумнів існування України як незалежної суверенної держави, а це означає, що дуже малоймовірно, що угода про припинення вогню завадить Росії відновити свою агресію проти України в майбутньому.

Існують побоювання, що Росія може також застосувати насильство проти країн Балтії, і вона погрожувала застосувати ядерну силу проти країн НАТО, які підтримують Україну. У відповідь ЄС неодноразово заявляв, що Україна повинна повернути захоплені  Росією території та бути інтегрованою в союз. Однак не очевидно, що всі країни-члени ЄС повністю підтримують цю ідею, а також, що для досягнення цієї мети було мобілізовано достатньо ресурсів.

Реакція ЄС на російське вторгнення 2022 року була вражаюче згуртованою та рішучою, а рішення про початок переговорів про членство з Україною та Молдовою стало рішенням, яке має глибокі трансформаційні наслідки для європейського порядку. Союз вжив заходів, щоб покарати Росію за порушення норм міжнародної безпеки щодо незастосування сили та підтримати Україну.

Санкції

Дії, вжиті для покарання Росії, були напрочуд рішучими, враховуючи витрати, які вони потягли за собою для країн-членів ЄС, тоді як політика підтримки України була напрочуд щедрою. Шок від вторгнення дозволив країнам-членам подолати розбіжності між тими, хто прагнув до взаємодії з Росією, такими як Франція і Німеччина, і тими, хто виступав за більш рішучий підхід, зокрема трьома країнами Балтії. Проте з того часу в єдності ЄС з'явилися тріщини, які важко замазати.

Станом на кінець квітня ЄС схвалив 13 пакетів санкцій проти Росії. Вони стосуються сотень фізичних та юридичних осіб, проти яких запроваджено візові заборони та заморожування активів. Доступ Росії до ринків капіталу та фінансових ринків був обмежений, а транспортне сполучення заблоковане. ЄС заборонив експорт військової техніки до Росії і заблокував імпорт товарів, важливих для російської економіки, включаючи нафту, вугілля, сталь, золото і діаманти.

Понад 300 мільярдів євро резервів російського центрального банку були заморожені, в основному в ЄС, при цьому тривають дискусії про використання відсотків, отриманих від цих резервів, для фінансування відновлення України. Країни-члени ЄС також погодилися скоротити свій попит на російський газ, хоча й лише на добровільних засадах, і ЄС суттєво диверсифікував постачання російського газу, а його залежність від російського імпорту знизиться приблизно на дві третини у 2023 році.

Деякі винятки з санкцій були зроблені для кількох країн-членів, але загалом підтримка посилення санкційного режиму залишається сильною. Тривожним питанням є те, що деякі потенційні кандидати на членство в ЄС - Грузія, Сербія та Туреччина - не запровадили санкції, що свідчить про те, що їхнє прийняття політики acquis ЄС є неповним.

Підтримка України

Дипломатична підтримка України була сильною, а в жовтні 2023 року Рада міністрів закордонних справ навіть провела позачергове засідання в Києві - вперше за всю історію за межами ЄС. Союз був щедрим до біженців, які рятуються від війни в Україні. Він призупинив усі митні збори на імпорт з України. А з лютого 2022 року, за даними Kiel Ukraine Support Tracker, ЄС та його держави-члени виділили Україні значні суми - понад 140 мільярдів євро - у вигляді макрофінансової допомоги, гуманітарної допомоги, бюджетної підтримки та військової допомоги.

Але існує значна різниця у наданій підтримці: північні країни-члени ЄС надають значно більше в обсязі та/або у відсотках від валового внутрішнього продукту, ніж південні країни-члени ЄС та Франція. А деякі заходи з підтримки України, такі як послаблення обмежень на експорт зерна, зустріли опір з боку Болгарії, Угорщини, Польщі, Румунії та Словаччини. ЄС також не зміг виконати обіцянку надати один мільйон боєприпасів до березня.

Однак, безумовно, найважливішим рішенням, яке ЄС прийняв щодо України, є підтримка її майбутнього членства в ЄС. Лише через кілька днів після повномасштабного вторгнення Росії Україна подала заявку на вступ до союзу. До грудня 2023 року «проект розширення» відродився після кількох млявих років, коли Європейська Рада погодилася розпочати переговори з Україною та Молдовою, незважаючи на те, що Угорщина заявила про свою незгоду з цим кроком.

Обіцянка членства є найбільш далекосяжною, «геополітичною» і стратегічною з усіх відповідей ЄС на вторгнення Росії в Україну. Саме через процес розширення ЄС формуватиме майбутній європейський порядок таким чином, щоб зміцнити важливість союзу як наріжного каменю співпраці в Європі. Закріплення України як демократичного, економічно стійкого члена ЄС матиме трансформаційне значення для європейської безпеки. Перспектива розширення виходить далеко за рамки інших заходів, які ЄС вживає для підтримки України, не в останню чергу тому, що вона свідчить про довгострокову, постійну прихильність до цієї країни.

Стратегія, що формується

Хоча ЄС має багато «стратегій» (стратегія ЄС в Індо-Тихоокеанському регіоні, Глобальна стратегія зовнішньої та безпекової політики ЄС, Комплексна стратегія щодо Африки тощо), розробка стратегій є досить складним процесом в Союзі, оскільки 27 країн-членів та інституції ЄС намагаються узгодити пріоритети та бачення. Обіцянка розширення Україні є, однак, прикладом передбачуваної стратегії, оскільки це чітка - хоча й дуже довгострокова - мета, співмірна з викликом підтримки суверенітету і незалежності України та протидії російській агресії.

Але для того, щоб зберегти довіру до проекту розширення, ЄС та його країни-члени повинні довести справу до кінця, а це означає, що Україна повинна відновити контроль над своєю територією. Це, безумовно, грандіозний виклик, але вони повинні розвіяти сумніви щодо стратегічної спроможності ЄС, якщо хочуть уникнути питання «хто втратив Україну».

Ця стаття вперше з'явилася в блозі EUROPP Лондонської школи економіки; для отримання додаткової інформації див. супровідну статтю автора

Автор:

Карен Сміт - професор міжнародних відносин у Лондонській школі економіки та політичних наук.

Джерело:

https://www.socialeurope.eu/eu-and-ukraine-a-strategy-hesitantly-unfolding