Літо закінчується, і більшість людей повернулися до роботи. У багатьох країнах 2 вересня розпочнеться навчання у школах. Ми бажаємо їм всього найкращого.
Літо було сповнене подій. Дехто зіткнувся з важкими переговорами. Чеські членські організації оголосили безстроковий страйк, вимагаючи від уряду провести переговори про підвищення зарплат. У Франції тривають мобілізації. Французькі членські організації працівників судових служб, які захищають дітей, мобілізувалися 29 серпня через нестачу персоналу, а також за кращу оплату та умови праці. І ми очікуємо більшого.
Політичні орієнтири для Комісії
Для інституцій ЄС літо не було спокійним. Урсула фон дер Ляєн була обрана на новий термін Президентом Європейської комісії. Політичні партії підтримали її, спираючись на її політичні орієнтири – наміри та зобов’язання щодо майбутньої політики ЄС. Акцент буде зроблено на підвищенні конкурентоспроможності ЄС. Інструментом для цього вважається розвиток внутрішнього ринку, а також скорочення бюрократичної тяганини. Малим та середнім компаніям обіцяють зменшити адміністративний тягар. У цьому контексті вона пообіцяла переглянути Директиви про закупівлі. Вона хоче продовжувати розвивати ЄС як геополітичного гравця. Зобов’язання щодо розбудови Соціальної Європи є менш чіткими та виразними. Не було оголошено про нове соціальне законодавство, попри те, що ми можемо очікувати чогось щодо права на відключення, ЄВР, можливо, щодо регулювання штучного інтелекту на робочому місці.
Зобов’язання щодо плану дій з реалізації Опори соціальних прав, який включає в себе в розділі III «Право на догляд, охорону здоров’я та основні послуги», а також план соціального житла та план боротьби з бідністю пропонують можливості для просування порядку денного державних послуг. Це була одна з небагатьох позитивних ідей Летти в його пропозиціях щодо вдосконалення Єдиного ринку. Однак Стратегічний порядок денний Ради нічого не пропонує в цій сфері. Стратегічний порядок денний Ради, тобто те, чого хочуть досягти лідери урядів держав-членів, зосереджений на розвитку єдиного ринку, вирішенні проблем міграції та позиціонуванні ЄС як гравця на світовій арені та в сфері оборони. Наступним і, ймовірно, негативним фактором для Соціальної Європи стане склад Колегії комісарів. Переважно чоловічі номінації походять переважно від правих. Зараз ми чекаємо, щоб дізнатися, хто отримає який портфель. Після цього розпочнуться слухання в Європейському парламенті. Очікується, що програма роботи Комісії буде опублікована ближче до листопада.
Державні бюджети та податки на багатство
Важливою датою для державних бюджетів та державних фінансів є 20 вересня. Європейська комісія очікує, що держави-члени нададуть свої національні бюджетні плани. Вони покажуть, як уряди пропонують дотримуватися нових правил економічного управління. З того, що ми читаємо та чуємо від членських організацій, ці плани відображатимуть політику жорсткої економії. Заморожування заробітної плати для державних службовців, скорочення витрат на державні послуги та державні інвестиції. Працівники та профспілки мобілізуються, ведуться складні переговори про заробітну плату, незважаючи на інфляцію, оскільки багато працівників ще не отримують компенсації. Уроки втраченого десятиліття жорсткої економії, коли багато державних послуг були позбавлені фінансування, а державні інвестиції були скорочені, не засвоєні. Ми не бачимо бажання з правого боку політичного спектру вирішувати проблему шаленої майнової нерівності. Багатство трансформується у владу. Дозвіл на існування майнової нерівності закріплює непропорційний вплив (над)багатих на наші суспільства. Вони прагнуть урядів і політик, які підтримують їхнє багатство.
Альтернативи можливі. Податкова обсерваторія ЄС (Габріель Цукман) переконала Г20, що необхідно працювати над глобальним податком на надбагатих, оскільки вони уникають сплати податків через свої статки. Німецька профспілка Ver.di опублікувала свої пропозиції щодо податку на багатство в розмірі 1% для тих, хто має понад мільйон статків, і до 2% для тих, хто має статки понад 1 мільярд. Наша боротьба йде в гору, оскільки ні Комісія, ні Рада не підтримують ці ідеї. Уряди відмовляються розглядати додатковий дохід, який можуть принести ці податки, але все більше і більше людей не погоджуються з цим. Дозвіл на існування цієї нерівності, а з іншого боку, позбавлення ресурсів державних послуг, які приносять користь усім членам суспільства, підживлює підтримку ультраправих. Дослідження ОЕСР показали, що якісне державне управління має вирішальне значення для довіри людей до демократичних суспільств. Кваліфіковані працівники добре забезпечених ресурсами інспекцій та відомств необхідні для того, щоб ухильники від сплати податків були спіймані, багаті не уникали сплати податків, роботодавці, які порушують трудові права та правила охорони здоров'я і безпеки, були покарані, а корпорації, які руйнують наше довкілля, були санкціоновані. Урсула фон дер Ляєн хоче зосередитися на правозастосуванні. Але сувора економія та скорочення судової системи, наприклад, роблять цю обіцянку порожнім звуком.
Мавпяча віспа
Ми рекомендуємо вам прочитати статтю про мавпячу віспу. Наша глобальна організація ІГО підготувала посібник. У ньому піднімаються знайомі нам питання, в тому числі розподіл вакцин країнам, які не мають власних виробничих потужностей. Приклад Іспанії, яка пожертвувала 20% своїх запасів країнам Центральної Африки, які найбільше постраждали від пандемії, має бути наслідуванням. Учасники переговорів щодо глобального договору про боротьбу з пандемією тепер мають нову можливість переконатися, що справедливість є частиною Договору.
У найближчі тижні у нас відбудуться зустрічі округів ЄФПГО та засідання наших постійних комітетів. Ми обговоримо нашу роботу та подальші кроки щодо дебатів та рішень Конгресу. Ми з нетерпінням очікуємо на співпрацю з усіма вами. Наше послання до урядів Європи є чітким: для подолання полікриз нам потрібні державні послуги та колективні рішення. Час для громадських послуг настав.
МАВПЯЧА ВІСПА ТА РОБОЧІ МІСЦЯ – БРИФІНГ ІГО ДЛЯ ПРАЦІВНИКІВ ТА ПРОФСПІЛОК
28 серпня 2024 року. Спалах вірусу мавпячої віспи в кількох країнах Центральної Африки викликав занепокоєння у всьому світі. Він поширився по всьому світу, а окремі випадки захворювання були зафіксовані в деяких європейських країнах. Це знову викликало знайомі занепокоєння щодо інфекцій та вакцинації, захисту на робочому місці та справедливості: розподіл наявних вакцин для допомоги країнам, які не мають запасів та інфраструктури для виробництва необхідних вакцин.
ІГО, всесвітня федерація працівників громадського обслуговування, підготувала брифінг з охорони праці та безпеки, щоб допомогти членським організаціям у реагуванні на спалах віспи. Працівники охорони здоров’я, в тому числі прибиральники, працівники лабораторій та служби утилізації відходів, належать до груп працівників, які піддаються ризику зараження.
Оскільки працівники та державні служби все ще оговтуються від руйнівного впливу COVID, ми не повинні повторювати минулих помилок у реагуванні на віспу. Роботодавці та уряди повинні провести змістовні консультації з профспілками, що представляють працівників громадського обслуговування – ключових зацікавлених сторін у національному реагуванні на цю надзвичайну ситуацію в галузі охорони здоров’я.
ЄФПГО представляє європейський регіон в ІГО.
- Див. статтю ІГО.
- Див. безпосередньо брифінг ІГО.
- Див. поради Європейського центру з контролю та профілактики захворювань щодо готовності.
- Див. детальну інформація про вірус мавпячої віспи для медичних працівників.
МАЙБУТНЄ ПРОФСПІЛОК – В ЕФЕКТИВНОМУ ОРГАНАЙЗИНГУ
27 серпня 2024 року. 16-17 липня в Белграді команда ЄФПГО з рекрутингу та органайзингу (РO) провела вступний організаційний семінар для восьми профспілок-партнерів. Цей семінар був частиною проекту РСПГС (Розбудова спроможності профспілок громадського сектору), який команда РО ЄФПГО буде реалізовувати протягом наступних двох років. Проект спрямований на навчання, розширення можливостей та зміцнення солідарності серед нових організаторів у партнерських профспілках. Партнерами в цьому проекті є п’ять профспілок: дві профспілки працівників дошкільної освіти, SOMK з Хорватії та SSPVIOS з Сербії, профспілка державних службовців UPOZ з Північної Македонії, профспілка енергетиків ECHOZ зі Словаччини та профспілка працівників державного управління та поліції PUBLISIND з Румунії. Крім того, ще три партнерські профспілки – GSZSZ “Nazavisnost” з Сербії, Solidarnosc з Польщі та OSZiSP з Чеської Республіки – також пройдуть навчання, оскільки ЄФПГО наразі проводить три кампанії з цими профспілками.
Під час першої зустрічі в Белграді стало очевидним, наскільки важливим є обмін досвідом для успіху профспілок, особливо після того, як деякі з них презентували свою роботу. Аґнешка Ґінарару, яка представляла команду органайзерів, представила основи організації та секторального і профспілкового картування, в той час як Артем Тідва представив картування робочих місць. Окрім вищезгаданих профспілок, у семінарі також взяв участь Далібор Антанасієвич з IndustriALL. Після цього першого семінару вісім органайзерів, які працюють в рамках проекту ЄФПГО, провели вичерпне картування профспілок, робочих місць та секторів, а наступний семінар у Румунії наприкінці серпня буде присвячений розробці стратегій на основі цих аналізів.
Важливо зазначити, що організація та рекрутинг у профспілках не є новою концепцією. Однак, враховуючи швидкі зміни на ринку праці та зростаючу потребу в лобіюванні, РО ЄФПГО вирішує ці складні питання за допомогою структурованої розробки стратегії та використання існуючого досвіду і знань у навчанні нових організаторів.
Див. більше про нашу роботу у сфері органайзингу тут: https://www.epsu.org/search?f%5B0%5D=policies%3A303
ЄФПГО ВИСЛОВИЛА СОЛІДАРНІСТЬ ГРЕЦЬКИМ ПОЖЕЖНИКАМ НА ТЛІ РУЙНІВНИХ ЛІСОВИХ ПОЖЕЖ
14 серпня 2024 року. У той час як Греція бореться з руйнівними лісовими пожежами, які загрожують регіону Аттика та місту Афіни, ЄФПГО направила послання солідарності своїм членським профспілкам у Греції та всім, хто постраждав від цієї кризи.
Цього літа Греція зіткнулася з черговою хвилею сильної спеки, що загострила кризу лісових пожеж, яка вже забрала одне життя і залишила одного пожежника серйозно пораненим. Пожежі знищили лісові масиви і села навколо Афін, що є продовженням попередніх руйнівних літніх пожеж – таких як смертоносна пожежа 2018 року в Маті і минулорічні пожежі зі смертельними наслідками.
Міністр з питань кліматичної кризи та цивільного захисту Греції назвав ситуацію «драматичною», оскільки пожежники працюють у важких умовах, які погіршуються тривалою посухою. ЄФПГО закликає уряди забезпечити належне фінансування державних служб, особливо пожежно-рятувальних підрозділів. Ці служби повинні отримувати необхідні ресурси для навчання та оснащення свого персоналу, забезпечення його здоров'я та безпеки, оскільки вони працюють, щоб захистити інших.
Зростаюча частота екстремальних погодних явищ підкреслює нагальну потребу в ефективних заходах з адаптації до зміни клімату. Інвестиції в управління лісами та запобігання пожежам є вкрай важливими, і сильний державний сектор має для цього вирішальне значення. Уряд Греції, як і всі європейські уряди, повинен визначити пріоритетом ці інвестиції, щоб врятувати життя людей і життя тих, хто захищає нас від пожеж.
Координація роботи пожежних команд з усієї Європи і розподіл ресурсів ЄС вітається, але не менш важливо гармонізувати і координувати протипожежне обладнання, підготовку і компетенції. Ефективне спільне реагування на стихійні лиха залежить від цих елементів.
ЄФПГО висловлює свою щиру підтримку переміщеним громадянам та волонтерам, які борються пліч-о-пліч з пожежниками. У складні часи наша колективна солідарність і відданість життєво необхідні.
Див. лист солідарності тут.
ЄФПГО ВЗЯЛА УЧАСТЬ У ДИСКУСІЇ ЩОДО ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ ГРОМАДСЬКИХ ПОСЛУГ
09 липня 2024 року. ЄФПГО взяла участь у заході, організованому Фундацією «Відкрите суспільство» та Фундацією європейських прогресивних досліджень, присвяченому трансформаційній силі економічної демократії, на якому було наголошено на кількох можливостях, які може запропонувати економічна демократія. Тоскана Белл, спеціаліст з питань комунальних послуг, модерувала третю панель «Демократизація комунальних послуг», на якій розглядалося, як зробити комунальні послуги демократичними, підзвітними та стійкими.
Захід було організовано на основі результатів нового дослідження FEPS під назвою «Розбудова економічної демократії в Європі: концепції, кейси та досягнення прогресивних змін». На конференції були представлені успішні стратегії впровадження економічної демократії, спочатку у сфері державних витрат, потім на робочому місці і, нарешті, у сфері громадських послуг.
Була підкреслена одна ідея: з громадянами необхідно не тільки консультуватися в рамках процесу прийняття державних рішень, але й враховувати їхні думки при прийнятті остаточного рішення.
Третя панель була присвячена «ремуніципалізації». Як пояснюється в новому звіті, «ремуніципалізація» – це коли міста, селища і навіть регіональні органи влади по всьому світу повертають раніше приватизовані послуги в таких різноманітних секторах, як водопостачання, енергетика, транспорт, охорона здоров’я, житлово-комунальне господарство та інші аспекти місцевого самоврядування назад у місцеву державну власність.
Учасники дискусії поділилися своїм досвідом у процесі ремуніципалізації та представили два протилежні підходи. Перший був прикладом ремуніципалізації водопостачання в Парижі за принципом «зверху-вниз», яку очолював тодішній заступник мера Парижа. Другий – висхідна, низова кампанія за створення інтегрованої державної енергетичної компанії в Гамбурзі. У цьому випадку громадяни Гамбурга проголосували на референдумі за ремуніципалізацію енергосистеми через повністю інтегровану енергетичну систему, що перебуває у муніципальній власності і контролюється муніципалітетом.
Третім учасником дискусії був Міло Фіасконаро, виконавчий директор Aqua Publica Europea, європейської асоціації комунальних операторів водопостачання, який наголосив на важливості обміну знаннями та досвідом між комунальними операторами основних послуг.
Усі три учасники дискусії підкреслили важливість надання працівникам активної ролі в процесах ремуніципалізації та збереження їхніх навичок і досвіду. Вони також наголосили на політиці страху, яка використовується для протидії ремуніципалізації, а також на важливості громадського контролю за безпекою енерго- та водопостачання.
На завершення вони погодилися, що ремуніципалізація є дуже необхідною і корисною для забезпечення демократичних публічних послуг шляхом залучення громадянського суспільства і, ширше, всіх громадян до процесу прийняття рішень.
Див. повний текст звіту за посиланням: https://feps-europe.eu/publication/building-economic-democracy-in-europe/.
ПОЖЕЖНИКИ ПРОДОВЖУЮТЬ СТИКАТИСЯ З ПРОБЛЕМОЮ РОБОЧОЇ СИЛИ
28 серпня 2024 року. Минулого тижня Євростат опублікував оновлені дані про ситуацію з пожежниками в Європі. Статистичне агентство ЄС з радістю оголосило про збільшення робочої сили на 3200 пожежників по всьому ЄС порівняно з попереднім роком.
У 2021 році близько 365 тисяч людей працювали професійними пожежниками в ЄС, що становило 0,2% від загальної кількості зайнятих в ЄС (за даними Євростату). Три роки по тому ця цифра становить 362400 професійних пожежників в ЄС, що становить 0,18% від загальної кількості зайнятих в ЄС. На щастя, порівняно з 2022 роком кількість пожежників зросла на 3200, але за весь період з 2021 по 2024 рік ми втратили близько 3000 професійних пожежників, і в більшості країн їхня кількість так чи інакше скоротилася.
Ці цифри свідчать про те, що органи державної влади не виконують своїх обіцянок щодо збільшення інвестицій у робочу силу та посилення механізмів цивільного захисту. На рівні ЄС пожежники у віці від 30 до 49 років складають 61% робочої сили. Серед них найбільшою підгрупою є особи віком від 40 до 44 років (65600 пожежників), за ними йдуть особи віком від 35 до 39 років (59100 пожежників). Якщо в найближчі кілька років ми не побачимо зростання рівня інвестицій, то зіткнемося з кризою в секторі через ідеальний шторм продовження пенсійного віку, жорстку економію та кризу вартості життя.
Попри те, що у 2022 році загальні державні витрати на «протипожежні послуги» у 27 країнах ЄС склали 37,8 млрд євро, що на 7,8% більше, ніж у 2021 році (35,1 млрд євро), це не означає, що збільшиться кількість персоналу, а отже, старіюча і скорочувана робоча сила стикається з більшим впливом, професійними захворюваннями та нещасними випадками.
Генеральний секретар ЄФПГО відреагував на ці дані наступним чином: «Скорочення кількості пожежників у критичний час, коли через зміну клімату зростає кількість пожеж, ставить під загрозу їхню роботу. Сьогодні пожежники стикаються з лісовими пожежами навіть взимку, як, наприклад, у Швеції. Такого раніше ніколи не було.
Вплив PFAS значно збільшився, і все ж, незважаючи на обіцянки посилити персонал, ми бачимо протилежне. Нещодавнє збільшення кількості пожеж і повеней по всій Європі – це не просто природна катастрофа, а спричинена людиною. Уряди унеможливлюють стримування або зупинку цих катастроф шляхом значного скорочення робочої сили, що призводить як до збільшення навантаження на тих небагатьох пожежників, які працюють, так і до зростання психосоціальних ризиків».
ЄФПГО, головний голос професійних пожежників, продовжуватиме кампанію за збільшення інвестицій та припинення політики жорсткої економії, щоб наші пожежні служби мали достатньо людських ресурсів для вирішення численних викликів, що стоять перед ними.
Див. прес-реліз ЄКП «Пожежників скорочують у 12 країнах ЄС, незважаючи на зростаючі кліматичні ризики», ЄКП.
РЕЗОЛЮЦІЇ КОНГРЕСУ ЄФПГО, ПРОГРАМА ДІЙ ТА ОНОВЛЕНИЙ СТАТУТ
Резолюції Конгресу ЄФПГО, Програма дій та оновлений Статут
На 11-у Конгресі ЄФПГО, який відбувся 18-20 червня 2024 року в Бухаресті (Румунія), було прийнято нову Програму дій. Програма дій визначає головні пріоритети ЄФПГО на період між наступними конгресами у п’яти ключових сферах:
- забезпечення миру, демократії, рівності, прав і свобод;
- відновлення та зміцнення громадських послуг;
- боротьба за зелений, цифровий і соціально справедливий перехід;
- якісні робочі місця для якісних послуг;
- розбудова та зміцнення профспілок у сфері громадських послуг.
Ці елементи будуть спрямовувати діяльність ЄФПГО, спрямовану на підтримку розвитку якісних громадських послуг для всіх та якісних робочих місць для працівників громадського обслуговування, реагуючи на нові виклики, що виникають в Європі: мир і безпека, демократія і права людини, навколишнє середовище і клімат. Ці теми підкреслюють необхідність захисту та просування демократії, миру, а також громадянських, економічних, соціальних і культурних прав. Вони викладають наше бачення відстоювання права кожної людини на доступ до якісних громадських послуг, що гарантують її основні права та добробут.
Програма дій є основою для нашої спільної роботи в період між Конгресами, яка буде розроблятися з членами з усіх 49 країн Європейського регіону ЄФПГО; в наших секторах (охорона здоров’я та соціальні послуги, місцеві та регіональні органи влади, комунальні послуги, центральний уряд та адміністрація ЄС); з наскрізними групами та мережами (включаючи жінок та гендерну рівність, молодих працівників); а також у тісній співпраці як з ЄКП, так і з МКП. Підтримка органайзингу та рекрутингу залишатиметься ключовим напрямком нашої роботи.
Ви також знайдете надзвичайні резолюції, прийняті на Конгресі. Брошура буде доступна найближчим часом.
Резолюції Конгресу ЄФПГО
Про конфлікт між Палестиною та Ізраїлем: EN - FR - DE - ES - SV - RU.
Про високоякісні, доступні та недорогі громадські послуги – важливу опору соціальної Європи: EN - FR - DE - ES - SV - RU.
Про підйом ультраправих: не можна гаяти часу на протидію: EN - FR - DE - ES - SV - RU.
Про європейські вибори: просуваємо альтернативу за допомогою профспілкових сил і перекриваємо шлях ультраправим партіям! EN - FR - DE - ES - SV - RU.
«Фінансування – час для громадських послуг настав»: EN - FR - DE - ES - SV - RU.
Програма дій на 2024-2029 роки: EN - FR - DE (незабаром буде доступна іншими мовами).
Актуалізований Статут ЄФПГО: EN - FR - DE - DE - ES - SV - RU.
ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ НЕЗАДЕКЛАРОВАНОЇ ПРАЦІ В КОНТРАКТАХ НА ДЕРЖАВНІ ЗАКУПІВЛІ
23 серпня 2024 року. Європейське агентство з питань праці (ЄАП) опублікувало нове дослідження про те, як органи державної влади, такі як муніципалітети, можуть боротися з незадекларованою роботою через свої державні контракти. Базуючись на досвіді кількох держав-членів ЄС щодо впровадження горизонтального соціального застереження, дослідження розглядає різні етапи процесу закупівель. У ньому розглядається, як соціальне застереження, включаючи колективні переговори, може бути враховане при плануванні, оцінці та виконанні контракту. У ньому детально описано використання критеріїв присудження контракту, підстав для виключення, критеріїв відбору та багато іншого, що може бути використано для запобігання незадекларованій роботі. Дослідження вказує на те, що різні частини директив щодо закупівель можуть бути посилені для запобігання незадекларованій роботі, в тому числі щодо використання колективних договорів.
Закупівлі та колективні договори
У дослідженні визначено, що використання колективних договорів є важливим інструментом забезпечення дотримання трудових стандартів та запобігання незадекларованій праці. Вони забезпечують основу для справедливої заробітної плати та умов праці, яка може бути забезпечена через процеси державних закупівель. Виклики, пов’язані з ефективним впровадженням колективних договорів у різних секторах і країнах, включають відмінності у правовій базі, спроможності органів правозастосування та рівні залучення соціальних партнерів. Це свідчить про те, що директиви ЄС потребують вдосконалення.
Ризики жорсткої економії – персонал і ресурси
Загальною проблемою, на якій наголошується в дослідженні, є нестача кадрових та фінансових ресурсів для органів, що здійснюють державні закупівлі, для проведення перевірок на місцях та для перевірки звітів (головного) підрядника. У дослідженні чітко зазначено, що існує «відсутність доступу до реєстрів, таких як реєстри компаній, податкові реєстри, реєстри соціального страхування та зайнятості, судові рішення щодо минулих порушень, списки відповідності та невідповідності, які ведуться державними органами або соціальними партнерами». Це свідчить про те, що компанії, які порушують закон або уникають сплати податків, проскакують повз них. Вони отримують державні кошти, але не є соціально відповідальними. У дослідженні рекомендується збільшити кількість персоналу та ресурсів, а також підвищити спроможність правоохоронних органів.
Перегляд директив у сфері закупівель
Президент Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн у своїх політичних настановах взяла на себе зобов’язання реформувати правила державних закупівель. Вона заявила, що Єврокомісія має намір змінити ці правила, щоб надати перевагу «європейській продукції в державних закупівлях для певних стратегічних секторів». Ці зміни є частиною ширшої стратегії, спрямованої на підтримку європейської промисловості, гарантуючи, що державні контракти сприятимуть досягненню стратегічних економічних і соціальних цілей ЄС. Результати дослідження можуть підтримати цю роботу. Необхідно визнати, як неодноразово підкреслювала ЄФПГО, що посилення системи закупівель неможливе в умовах політики жорсткої економії, яка скорочує персонал і ресурси державних адміністрацій, муніципалітетів та інших державних органів і установ, які відіграють певну роль у сфері закупівель. Дослідження ще раз підтверджує це.
Дослідження доступне на сайті Європейського агентства з питань праці та було розроблено на основі його Платформи «Вирішення проблеми незадекларованої праці», що оцінює політичні заходи, спрямовані на запобігання незадекларованій праці в контрактах на державні закупівлі.
Попередні дослідження ЄФПГО у сфері державних закупівель датуються 2003 роком.
ЄФПГО ВІДРЕАГУВАОЛА НА КОНСУЛЬТАЦІЇ КОМІСІЇ ЩОДО ДИСТАНЦІЙНОЇ РОБОТИ ТА ПРАВА НА ВІДКЛЮЧЕННЯ
13 серпня 2024 року. З початку пандемії Covid-19 відбувся значний зсув у бік дистанційної роботи: кількість працівників, які працюють віддалено, зросла більш ніж на 10 відсоткових пунктів. Дистанційна або гібридна робота (поєднання роботи вдома та в офісі) стала помітною і, ймовірно, постійною рисою трудового життя, попри те, що існують великі відмінності між країнами, професіями і, меншою мірою, гендерними відмінностями.
Незважаючи на це, у меншості держав-членів ЄС є нормативно-правові акти або колективні договори, що захищають дистанційних працівників, які, як правило, працюють частіше у вільний час і довше. З початку пандемії дванадцять країн ЄС[1] оновили законодавство про дистанційну роботу, включивши до нього права на запит на дистанційну роботу, на припинення роботи, на компенсацію витрат на дистанційну роботу та на охорону праці та здоров'я.
У червні 2024 року ЄФПГО відреагувала на перший етап консультацій Комісії з соціальними партнерами щодо дистанційної роботи та права на припинення роботи. ЄФПГО надала дві пропозиції: окрему, що охоплює всі сектори ЄФПГО, та спільну з роботодавцями для сектору центрального уряду.
Консультації відбулися після того, як у листопаді минулого року зірвалися міжгалузеві переговори щодо дистанційної роботи та права на відключення. Замість того, щоб негайно висунути законодавчі пропозиції, як того вимагав ЄКП (а також Парламент у 2021 році), рішення Комісії обрати консультації відтермінує прийняття рішень щодо захисту працівників, які працюють на дистанційній роботі. Більше того, після більш ніж року переговорів на цю тему погляди міжгалузевих соціальних партнерів ЄС добре відомі і навряд чи зміняться в процесі консультацій.
Комісія усвідомлює, що галузеві соціальні партнери ЄС у центральному уряді - єдині, хто поки що досягли згоди щодо дистанційної роботи та права на відключення. Однак прогрес у законодавчій імплементації застопорився через невдалі міжгалузеві переговори. Комісія повідомила підписантам угоди, що юридична обробка, яка наразі триває, має зачекати до завершення консультацій.
Для ЄФПГО та роботодавців центрального уряду неприйнятно чекати ще понад рік. Відповідно, перша вимога у спільному поданні – не чекати до кінця консультацій, щоб опрацювати та імплементувати нашу угоду. Подання ЄКП на консультації підтримує цю думку: Вона закликає Комісію «тримати галузеву угоду окремо від консультацій і вжити всіх необхідних негайних заходів для її імплементації шляхом прийняття директиви в умовах повної прозорості та співпраці зі сторонами, що підписали угоду». Комісія повинна скористатися можливістю запропонувати галузеву директиву, яка принесе користь дев’яти мільйонам працівників – таку, на основі якої потім можна було б розробити загальну директиву. Це також стало б конкретним знаком довіри до здатності соціального діалогу формувати мінімальні загальні стандарти ЄС. Крім того, як зазначає EU-OSHA, галузеві колективні переговори стають все більш поширеними в країнах із законодавчим регулюванням дистанційної роботи, особливо щодо положень про оцінку ризиків та запобігання ризикам (2023 рік).
У наших матеріалах для консультацій підкреслюється кілька ключових моментів, багато з яких відображені в галузевій угоді між центральним урядом і роботодавцями.
Колективні переговори: забезпечення переваг дистанційної роботи як для працівників, так і для організацій через колективні переговори може призвести до скорочення часу на поїздки на роботу та стресу, підвищення автономії та гнучкості, покращення балансу між роботою та особистим життям, посилення заходів з охорони здоров'я та безпеки, а також управління, заснованого на принципах довіри.
Добровільний характер: дистанційна робота повинна залишатися добровільною і зворотною формою роботи, а не окремим статусом зайнятості, з необхідною компенсацією додаткових витрат, пов'язаних з роботою. Необхідно підтримувати рівність в оплаті, умовах праці, доступі до просування по службі, антидискримінаційні заходи, гендерну рівність та права профспілок.
Запити на дистанційну роботу: Право просити про дистанційну роботу має бути загальнодоступним і ґрунтуватися на характері завдань, а не на класифікації робочих місць. Такий підхід може допомогти подолати розрив між «синіми комірцями» та «білими комірцями». Роботодавці повинні мати можливість відхиляти такі запити, але повинні обґрунтовувати свої рішення в письмовій формі на основі об’єктивних і справедливих критеріїв.
Оцінка ризиків для здоров’я: адаптація оцінки ризиків для здоров’я до умов дистанційної роботи повинна враховувати такі фактори, як гендер та інші перехресні ідентичності. Ці оцінки повинні враховувати потенційні ризики, такі як гендерне або кібернасильство, психосоціальні проблеми (наприклад, довгий робочий день, постійний зв’язок), соціальну ізоляцію, а також фізичні проблеми, такі як порушення опорно-рухового апарату та погана ергономіка робочих місць. Для доступу інспекторів з охорони праці або профспілок до домашніх офісів необхідна згода як працівників, так і роботодавців.
Конфіденційність і нагляд: працівники, незалежно від того, чи працюють вони в офісі, чи дистанційно, повинні зберігати своє право на приватність і не піддаватися надмірному нагляду. Результати дослідження EU-OSHA показують, що спостереження за жінками, які працюють на дистанційній роботі, зачіпає більший відсоток жінок порівняно з їхніми колегами-чоловіками, тоді як серед офісних працівників такої диспропорції не виявлено. Попри те, що угода з центральним урядом не забороняє спостереження, вона обмежує моніторинг до того, що є суворо необхідним для захисту даних.
Право на відключення: у поданих документах підкреслюється, що право на відключення охоплюється існуючими директивами ЄС, пов’язаними з охороною здоров'я, безпекою та робочим часом. Основна увага має бути зосереджена на забезпеченні дотримання цього права для покращення безпеки та гігієни праці (БГП) дистанційних працівників та інших осіб, які використовують ІКТ для роботи, шляхом зменшення ризиків, пов’язаних з постійним підключенням до мережі.
Дистанційна робота в державному секторі була недостатньо розвинена до пандемії Covid-19 порівняно з іншими секторами. Галузеве регулювання на рівні ЄС має вирішальне значення через специфічні проблеми державного сектору, такі як безпека, інфраструктура, захист даних, стиль управління, технологічна неграмотність, необхідність особистого контакту з користувачами державних послуг та правова база.
Законодавча імплементація Угоди про цифровізацію (яка сприяла розширенню дистанційної роботи) стала б значним кроком на шляху до виконання обіцянок Президента Комісії фон дер Ляєн щодо ініціатив у сфері цифровізації, дистанційної роботи та права на відключення. Реалізація цієї угоди також сприятиме підтримці соціального діалогу, що є ще однією ключовою обіцянкою Президента.
Див. загальну відповідь ЄФПГО тут, а також спільну відповідь ЄФПГО та організації роботодавців центральних органів влади (EUPAE) тут.
[1] Австрія, Бельгія, Хорватія, Естонія, Греція, Латвія, Нідерланди, Польща, Португалія, Румунія, Словаччина, Іспанія та Хорватія (Дані OSHA 2023 року).
БРИТАНСЬКІ ПРОФСПІЛКИ СВЯТКУЮТЬ СКАСУВАННЯ ЗАКОНУ ПРО МІНІМАЛЬНІ РІВНІ ОБСЛУГОВУВАННЯ
13 серпня 2024 року. У вівторок, 6 серпня 2024 року, новий лейбористський уряд оголосив про скасування Закону про мінімальні рівні обслуговування від 2023 року – крок, який вітали профспілки та працівники по всій країні. Уряд заявляє, що це рішення має на меті «повернути державні послуги на правильний шлях». Скасування буде офіційно закріплено у майбутньому законопроекті про права на зайнятість. Тим часом, відомствам було доручено ігнорувати так званий «Закон про страйки».
Британські профспілки відсвяткували скасування закону, подякувавши широкому профспілковому руху за їхню роботу у важкій кампанії проти антипрофспілкового законодавства консервативного уряду. ЄФПГО твердо стояла пліч-о-пліч зі своїми британськими членськими організаціями протягом всієї цієї боротьби, розвіюючи міфи про подібні антистрайкові закони в ЄС та координуючи дії солідарності з профспілковими активістами по всій Європі. Ці колективні зусилля включали підтримку профспілок, які ведуть подібну боротьбу у Франції та Бельгії.
Попри те, що скасування закону є позитивним кроком вперед за нового уряду Стармера, воно не усуває шкоди, завданої нападами попередньої адміністрації на державні служби та профспілки. Лейбористський уряд був обраний на платформі, яка обіцяла посилення прав працівників, включаючи скасування контрактів з нульовим робочим днем, припинення практики звільнення та поновлення на роботі, а також спрощення процесу визнання профспілок. Скасування Закону про мінімальні рівні обслуговування є обнадійливим першим кроком, але якщо уряд дійсно прагне зміцнити державні послуги у Великій Британії, він повинен підтримувати тісну співпрацю з працівниками державної служби та їхніми профспілками.
29 серпня 2024 року
переклад -
Департамент міжнародних зв’язків апарату ФПУ