robota pratsevlashtuvannya e68fd991c7a06584f04adb5124048938 1200x675 

У цьому випуску: загроза для Директиви про мінімальну заробітну плату

Директива ЄС про мінімальну заробітну плату, спрямована на покращення умов оплати праці та колективних переговорів для мільйонів працівників, наразі зіткнулася з критичною проблемою. Данія та Швеція оскаржили Директиву в суді, стверджуючи, що регулювання оплати праці виходить за межі компетенції ЄС. Генеральний адвокат Європейського суду підтримав їхню позицію, рекомендувавши скасувати Директиву. Оскільки остаточне рішення суду очікується до літа, ставки на трудові права в Європі не можуть бути вищими. Реакція ЄКП чітко дала зрозуміти, що профспілковий рух не згоден з цим рішенням. Дискусії про те, як найкраще відреагувати, триватимуть і надалі.

Упередженість Генерального адвоката: платити доведеться людям

Правові суперечки часто виявляють упередженість їхніх учасників. Попри те, що ми поважаємо верховенство права, очевидно, що правові системи часто відображають інтереси капіталу та корпорацій, а не працівників. Судді можуть підбирати аргументи, ігнорувати суспільний прогрес або ігнорувати важливі докази. Наприклад, Європейський суд протистояв рішенням Європейського суду з прав людини і заблокував приєднання ЄС до Європейської конвенції з прав людини. Це означає, що ЄСПЛ ігнорує Європейську соціальну хартію, розроблену під керівництвом ЄСПЛ, яка підтверджує право працівників на справедливу винагороду та гідний рівень життя. Директива про мінімальну заробітну плату принесла користь мільйонам працівників, які побачили, що їхня заробітна плата зросла. Тепер же висновок Генерального адвоката загрожує звести цей прогрес нанівець, позбавивши працівників можливості зводити кінці з кінцями.

Баланс між працею та капіталом

Директива посилить позиції працівників і профспілок у переговорах щодо справедливої заробітної плати, покращивши їхні позиції на ринку праці, особливо в рамках Єдиного ринку і валютного союзу. Однак у висновку Генерального адвоката не визнається відсутність перерозподілу сил між працівниками та профспілками, навіть якщо розвиток цих ринків уможливив демпінг заробітної плати та експлуатацію. Складається стійке враження, що Генеральний адвокат, невідомий своїми знаннями в галузі трудового права, насправді вважає, що захист заробітної плати за допомогою колективних договорів або мінімальної заробітної плати – це погано для функціонування єдиного ринку та ЄС.  Корпораціям треба дати свободу дій, і ЄС не може нічого зробити для захисту демпінгу заробітної плати, крадіжок заробітної плати, колективних переговорів тощо.

Єдиний ринок та економічне управління і правова база ЄС повинні були усунути цей дисбаланс. Директива була спрямована на це, як визнали Комісія, Рада та Парламент. На думку Генерального адвоката, директива підриває багато ключових факторів: право держав-членів спільно вирішувати спільну проблему; право працівників протистояти тиску з боку Єдиного ринку та Валютного союзу; а також цінності ЄС, який прагне до соціального прогресу.

Звіт за звітом висвітлює зростаючу лобістську силу великих технологій, великої фармації та інших великих корпоративних інтересів в ЄС. Атаки на нещодавно прийняте законодавство тривають. Комісія піддається тиску, пропонуючи омнібусний закон та дерегуляцію, замасковану під «спрощення», про що ви можете прочитати в інших частинах цього випуску новин. Ігноруючи цей тиск і вузько зосереджуючись на «правах держави», Генеральний адвокат ризикує вирити для ЄС глибоку яму, в якій націоналістичні тенденції стануть сильнішими, а колективні, орієнтовані на громаду рішення зникнуть. ЄС може не витримати цього в довгостроковій перспективі, і суд повинен бути більш чутливим до інтересів працівників. Правова основа для цього є.

Втручання ЄС у сферу оплати праці

Ми вступаємо в новий період жорсткої економії, коли заробітна плата працівників громадського обслуговування перебуває під особливим тиском. Комісія доручає державам-членам скоротити дефіцит, стверджуючи, що заробітна плата у секторі громадського обслуговування є занадто високою або пенсійні системи є нежиттєздатними. Рада ухвалює рекомендації для конкретних країн на основі цих вимог, з неявними погрозами економічних наслідків за їх невиконання.

Раніше Суд підтримав право Комісії на втручання, коли Adedy та грецькі державні службовці звернулися до Суду з вимогою зупинити це.  «Трійка» вимагала скорочення зарплат і премій працівників громадського обслуговування, чинячи тиск на Грецію з метою підірвати колективні переговори. Називання цих заходів «рекомендаціями» вводить в оману, оскільки відмова від них призвела б до серйозних наслідків.

Генеральний адвокат ігнорує такі очевидні прецеденти втручання в оплату праці на рівні ЄС, не визнаючи при цьому, що Директива фактично запроваджує правила для запобігання такому втручанню.  Попри те, що Данія та Швеція не входять до єврозони, Директива містить гарантії для їхніх ринків праці. Він не зважує, чи були вони адекватними порівняно з потребами працівників в інших державах-членах. Багато директив вже впливають на оплату праці, але Генеральний адвокат не побачив цього і натомість обрав вузьку інтерпретацію. Це не відрізняється від справи ЄФПГО, де суд обрав простий шлях надання пріоритету інституційним інтересам над правами працівників та зміцненням системи трудових відносин.

Зміцнення соціального діалогу

Наразі ми обговорюємо з Комісією міжгалузеві пропозиції ЄКП та європейських роботодавців щодо Пакту про соціальний діалог. Ми продовжуємо вимагати ясності щодо процесу забезпечення юридично зобов’язуючих угод, які могли б допомогти ЄС досягти реального прогресу для працівників. Позитивні кроки мають важливе значення для зміцнення системи трудових відносин в ЄС. Очікується, що переговори завершаться до кінця місяця.

Ремзі: солідарність у дії

Наприкінці минулого року з’явилася позитивна новина: Ремзі, голова турецької профспілки Genel-İş і член Виконавчого комітету ЄФПГО, був звільнений з в’язниці. Багато членів Виконавчого комітету ЄФПГО звернулися до турецьких послів у своїх країнах або до послів своїх країн у Туреччині. Це відбулося на додаток до таких дій, як демонстрації профспілки по всій країні. Це показує, який вплив можуть мати наші колективні дії. Багато хто залишається ув’язненим. Ми продовжимо працювати задля їхньої свободи.

Зазираючи у  майбутнє

У найближчі місяці перед нами постане багато викликів, оскільки Комісія вносить подальші політичні та законодавчі пропозиції. Ми продовжуємо вимагати потужного порядку денного державної служби, наприклад, в рамках Компаратора конкурентоспроможності. Розгляньте можливість відзначення 23 червня Дня державної служби у календарі вашої профспілки. Ми відзначатимемо внесок наших членів у суспільство, протистоятимемо нападкам на громадські послуги та працівників громадського обслуговування, а також вживатимемо заходів для реалізації нашого спільного порядку денного.

З нетерпінням чекаю на співпрацю з вами в цих зусиллях. Бажаю вам міцного здоров’я та успіхів у роботі.

ВИДОБУТОК КОРИСНИХ КОПАЛИН У СЕРБІЇ ЗАГРОЖУЄ ВОДІ ТА АКТИВІСТАМ

(10 січня 2025 року). Європейський водний рух надіслав листа членам Європейського парламенту, в якому поінформував їх про стан видобутку літію в Сербії. У листі засуджується ситуація та міститься попередження про урядові атаки на активістів громадянського суспільства. Європейський водний рух, членом якого є ЄФПГО, описує смертельні загрози, з якими стикаються науковці, та вимагає відкликати опубліковані наукові статті, які викривають вплив шахти на навколишнє середовище, а також системні переслідування та залякування місцевих активістів. ЄФПГО підписала лист, засуджуючи таку поведінку для країни-кандидата на вступ до ЄС.

Polekol/«Право на воду Сербія», член Європейського водного руху, зазнала атаки в Сербії. Президент Республіки Сербія оголосив, що він отримав інформацію від китайських і російських інформаційних агентств про те, що екологічні організації підкуповуються «Заходом» з метою його особистого повалення. Редактор сербського таблоїду TV Informer представив програму, присвячену «викриттю» «іноземних найманців» у «війні проти Сербії». Такі звинувачення на адресу громадських рухів стають надто поширеними, ставлячи під загрозу життя активістів та членів профспілок без жодних доказів. ЄФПГО висловлює свою солідарність членам організації «Право на воду Сербія».

Повний текст листа до депутатів Європарламенту можна прочитати тут.

СПІЛЬНИЙ ТРЕНІНГ ЗІ СТАЛИХ МУНІЦИПАЛЬНИХ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

(10 січня 2025 року). 10-11 грудня 2024 року EUROCITIES, Європейський інститут державного управління (ЄІДУ) та ЄФПГО організували спільний тренінг з державних закупівель. На заході були розглянуті найкращі практики зі сталого розвитку державних закупівель напередодні перегляду Директив ЄС про державні закупівлі.

Тренінг дав всебічний огляд соціально відповідальних закупівель та їх потенціалу для вирішення міських проблем, таких як підвищення якості надання державних послуг, соціальна інтеграція та інклюзивна зайнятість. Сезар Санчес із департаменту закупівель міської ради Барселони відкрив дводенний захід поясненням посібника зі сталих закупівель міста Барселони.

Інші кращі практики були представлені Онно Шолтеном, керівником команди з питань соціальної віддачі та бізнес-дизайну міста Роттердам. Були присутні представники міської влади та профспілок з Іспанії, Франції, Португалії. Ґрасія Вара Аррібас, експерт, керівник проекту та консультант E ЄІДУ, виступила з доповіддю про чинну Директиву, а Анна Лупі, спеціаліст з правових питань та політики Генерального директорату з питань внутрішнього ринку, промисловості, підприємництва та МСП (Європейська комісія), взяла участь у тренінгу.

Це був перший спільний тренінг EUROCITIES, ЄІДУ та ЄФПГО. Учасники охарактеризували захід як довгоочікуваний момент для обміну досвідом та співпраці у сфері закупівель та найкращих практик на місцевому рівні.

РЕМЗІ ЧАЛИШКАН ЗВІЛЬНЕНИЙ З ВЯЗНИЦІ В ТУРЕЧЧИНІ

(9 січня 2025 року). Ремзі Чалишкан, голова Genel-İş і заступник Голови DİSK, був звільнений з в’язниці 24 грудня 2024 року в Туреччині після місяця ув’язнення. Ремзі, член Виконавчого комітету ЄФПГО, незаконно утримувався під вартою з 26 листопада після ранкових рейдів, спрямованих проти профспілкових активістів, журналістів і правозахисників.

Genel-İş і DİSK висловили подяку десяткам тисяч профспілкових активістів у Туреччині та за її межами, які протестували за його звільнення. Вони подякували ЄФПГО, ІГО, ЄКП та іншим міжнародним профспілковим організаціям за їхню підтримку, а також депутатам Європарламенту, які підтримують Начо Санчеса Амора та Озлема Алева Деміреля. Вони також подякували членам Виконавчого комітету ЄФПГО, які координували листи протесту своїх профспілок до посольств Туреччини в більш ніж двадцяти країнах.

Реліз підкреслює силу міжнародної солідарності, але боротьба ще далека від завершення. Кемаль Ґексой, голова мерсинської членської організації Genel-İş, залишається у в’язниці разом з іншими затриманими профспілковими активістами. ЄФПГО та її членські організації продовжують закликати до їх негайного звільнення та припинення криміналізації профспілкового руху в Туреччині.

Арешти Ремзі, Кемаля та сотень інших 26 листопада були кричущою спробою змусити замовкнути критичні голоси. Ця боротьба стосується не лише індивідуальної свободи – йдеться про захист демократії, прав трудящих та основних свобод, закріплених у міжнародному праві.

ЄФПГО підтверджує свою прихильність підтримці Genel-İş, DİSK і всіх тих, хто бореться за справедливість і права. Солідарність довела свою силу, і разом ми будемо боротися до тих пір, поки всі спілчани не стануть вільними.

НА ЗАХОДІ СОЦІАЛЬНОЇ ПЛАТФОРМИ ОБГОВОРИЛИ ВИКЛИКИ ТА РІШЕННЯ У СФЕРІ ДОВГОСТРОКОВОГО ДОГЛЯДУ

(8 січня 2025 року). 4 грудня 2024 року на Соціальній платформі відбулася критична дискусія про майбутнє довгострокового догляду в Європі. Політики, експерти громадянського суспільства (COFACE Families Europe, PICUM, Autism-Europe, CECOP, Eurocarers, Європейська мережа ромських низових організацій, Карітас Німеччина, EASPD та ЄФПГО) розглянули ключове питання: як ми можемо покращити якість, доступність та економічну доцільність довгострокового догляду? У цій розмові були розглянуті виклики, ідеї та політичні рішення в рамках Європейської стратегії догляду.

Доступ до доступного та якісного довгострокового догляду є одним із двох стовпів Європейської стратегії догляду, представленої Європейською комісією у 2022 році. Стратегія спрямована на надання якісних, недорогих і доступних послуг з догляду по всьому ЄС, поліпшення ситуації як для одержувачів допомоги, так і умов праці та балансу між роботою та особистим життям для осіб, які здійснюють догляд за хворими. Вона підтримує реалізацію принципів, закріплених в Європейській опорі соціальних прав, зокрема, право на довгостроковий догляд і принципи гендерної рівності та балансу між роботою та особистим життям.

Перша панельна дискусія, в якій брала участь ЄФПГО, розглянула постійні виклики у забезпеченні якісного, доступного та недорогого довгострокового догляду. Доповідачі дослідили взаємопов’язані питання, такі як дискримінація, нестача робочої сили, прогалини у фінансуванні та відсутність координації. Вони також розглянули, як ці виклики впливають як на отримувачів допомоги, так і на тих, хто її надає.

Під час другої панельної дискусії за участі депутата Європарламенту та представника Європейської комісії були обговорені шляхи вирішення цих проблем. Вони підкреслили, як посилити Стратегію догляду, наголосили на необхідності залучення зацікавлених сторін та окреслили пріоритети для наступного законодавчого мандату ЄС.

Саманта Гоу, асистент ЄФПГО з питань політики у сфері соціальних послуг, висвітлила нагальні потреби європейських працівників сфери догляду, обговоривши зміни в секторі, потенціал цифровізації та ризики, які вона може принести. Послання було чітким: і ті, хто надає допомогу, і ті, хто її потребує, повинні бути в центрі наших зусиль. «Ті, хто надає допомогу, повинні бути видимими, і їх необхідно поважати».

Депутат Європарламенту Іґнаціо Роберто Маріно та Катаріна Іванкович Кнежевич, директор з питань соціальних прав та інклюзії Генерального директорату з питань освіти, науки та культури, завершили захід, окресливши законодавчі кроки, необхідні для вирішення обговорених проблем.

КОМПАС КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЄС ПОВИНЕН ГАРАНТУВАТИ СОЦІАЛЬНИЙ ТА ЕКОЛОГІЧНИЙ ЗАХИСТ

(Прес-реліз від 13 січня 2025 року, Брюссель). Понад 270 організацій громадянського суспільства, профспілок, груп споживачів, фермерських організацій, груп із захисту громадянських прав та екологічних організацій, які представляють мільйони громадян, закликали Президента Європейської комісії Урсулу фон дер Ляєн відмовитися від дерегуляції та надати пріоритет захисту людей, природи та демократії у процесі прийняття рішень. Це попередження пролунало напередодні оголошення Компас конкурентоспроможності ЄС, який має спрямовувати зусилля ЄС у підвищенні його «економічної конкурентоспроможності». У відкритому листі організації підкреслюють гостру потребу в надійному та ефективному регулюванні для вирішення соціально-екологічних проблем Європи.

На тлі занепокоєння з приводу зосередженості Європейської комісії на «конкурентоспроможності через спрощення», підписанти застерігають від ризику дерегуляції життєво важливих для ЄС соціальних, екологічних, демократичних та правозахисних аспектів захисту прав людини. Попри те, що спрощення процедур може підвищити ефективність, вони підкреслюють, що надання пріоритету вузьким інтересам бізнесу над суспільними інтересами є неприйнятним і не є стійкою економічною стратегією. Європейські та національні закони і правила покликані захищати громадян, працівників та навколишнє середовище, і їх не можна відкидати як «бюрократичну тяганину» або «адміністративний тягар». Підписанти спільного листа, ініційованого Європейською мережею кліматичних дій, Обсерваторією корпоративної Європи, Європейським екологічним бюро, Європейською федерацією профспілок громадського обслуговування, Європейською конфедерацією профспілок та організацією «Друзі Землі – Європа», закликали Європейську комісію надати гарантії проти відкату соціальних та екологічних стандартів, а також встановити чіткі регуляторні стандарти, які б спрямовували справедливий і зелений перехід як на рівні ЄС, так і на національному рівні.

У зв’язку з цим Генеральний секретар Європейської федерації профспілок громадського обслуговування (ЄФПГО) Ян Віллем Ґаудріаан зазначив: «Працівники занепокоєні тим, що ЄС не може забезпечити справедливий і зелений перехід: «Працівники стурбовані тим, що спрощення Європейської комісії стане відступом від прозорості оплати праці, корпоративної соціальної відповідальності, а також соціальних, екологічних та податкових умов.  Регулювання є ключовим для європейців, щоб мати чисту воду, якісну медичну допомогу та державні послуги, що лежать в основі Соціальної Європи».

Зі свого боку активіст кампанії проти корпоративного захоплення європейської організації «Друзі Землі – Європа» Кім Клаес зазначив: «Дерегуляція послаблює соціальний та екологічний захист, що призводить до руйнівних витрат. Нещодавні трагедії, такі як руйнівні повені у Валенсії, показують ціну слабкого правозастосування та демонтованих захисних систем. Надійні правила є життєво важливими для захисту життя людей, навколишнього середовища та забезпечення справедливого і зеленого переходу, який працює на користь людей».

Координатор Обсерваторії корпоративної Європи (ОКЄ) Олів’є Гудеман додав: «Програма дерегуляції фон дер Ляєн – це втілення корпоративної мрії: відновлення дії вже узгоджених законів ЄС дасть корпоративним лобістським групам нові можливості для послаблення соціальних та екологічних стандартів у законах, які їм не подобаються».

Ця колективна дія посилає чіткий сигнал: шлях Європи до прогресу лежить через пріоритет добробуту її громадян та екосистем, забезпечення процвітаючого та інклюзивного майбутнього для всіх, а не через гонку на дно, де «спрощення» руйнує європейську соціальну модель.

Див. повний текст листа, включаючи список підписантів, тут.

Для отримання додаткової інформації звертайтеся до:

Координатора кампанії проти корпоративного захоплення європейської організації «Друзі Землі – Європа» Кіма Клаеса: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.  [EN, NL].

Координатора Обсерваторії корпоративної Європи (ОКЄ) Олів’є Гудемана: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її., +3247 448-65-45 [EN, NL]. 

Генерального секретаря Європейської федерації профспілок громадського обслуговування (ЄФПГО) Яна Віллема Ґаудріаана: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. [EN, FR, DE, NL)].

ЄФПГО ПРИЄДНУЄТЬСЯ ДО ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА, ЯКЕ ВИСЛОВЛЮЄ ЗАНЕПОКОЄННЯ ПРОПОЗИЦІЄЮ КОМІСІЇ ЩОДО ОМНІБУСНОГО ЗАКОНУ

(14 січня 2025 року). 8 листопада 2024 року Президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн оголосила, що внесе пропозицію внести зміни до трьох ключових стовпів Європейського зеленого курсу через омнібусний закон: Директиву про комплексну перевірку корпоративного сталого розвитку (ДКПКСР), Директиву про корпоративну звітність зі сталого розвитку (ДКЗСР) та Регламент про таксономію. ЄФПГО приєднується до понад 160 організацій громадянського суспільства, правозахисників, екологів, профспілок та кліматичних активістів, щоб закликати Європейську комісію активно захищати ці закони ЄС про корпоративну звітність, підтвердити офіційний графік їх транспозиції та імплементації, а також забезпечити повну прозорість процесу прийняття омнібусного закону.

Європейський Союз повинен продемонструвати лідерство у захисті прав людини, навколишнього середовища та клімату і не допустити подальших відступів у сфері корпоративної підзвітності. Нинішня негативна реакція на рамки сталого розвитку ЄС відбувається в той час, коли підзвітність бізнесу є критично необхідною. Попри те, що деякі з найбільших світових компаній розподілили рекордні дивіденди у 2023 році, їхні інвестиції значно відстають від того, що необхідно для переходу до сталих та стійких бізнес-моделей. У всьому світі європейські компанії через свої складні ланцюги поставок продовжують впливати на низку прав людини та основоположних свобод, включаючи трудові права, свободу від примусової праці та право на чисте, здорове та безпечне довкілля.

Однак, незважаючи на чіткі заклики Комісара з питань клімату Ґекстри та Виконавчого віце-президента Рібери захистити спадщину Європейського зеленого курсу – і зобов’язання Комісара з питань юстиції Макґрата «забезпечити своєчасну та ефективну імплементацію» ДКПКСР під час слухань щодо його затвердження, – Президент Урсула фон дер Ляєн ризикує підірвати ключові засоби захисту, змусивши повторно відкрити файли з омнібусним законом. Це створює величезну невизначеність для країн, які вже розпочали процес транспозиції, і винагородить компанії, які не змогли підготуватися до дотримання цих законів.

Гонитва за стандартами ланцюжка створення вартості може призвести до посилення тиску на європейське виробництво. Це також призведе до більшої експлуатації людей і шкоди навколишньому середовищу в різних країнах. Підприємства повинні нести відповідальність за дотримання прав людини у своїй діяльності та ланцюгах поставок.

Кілька країн за межами ЄС вже запровадили або перебувають у процесі запровадження обов’язкових законів про належну перевірку дотримання прав людини або мають більш конкретне законодавство, пов’язане з питаннями сучасного рабства або дитячої праці. До них відносяться: Велика Британія, Швейцарія, Норвегія, Австралія, Південна Корея, Мексика, Бразилія, Японія та Канада.

Європейський Союз заснований на цінностях демократії, рівності, верховенства права та поваги до прав людини. Ці принципи закріплені в Договорі про ЄС та Хартії основних прав ЄС. ЄС не повинен скасовувати прогрес, вже досягнутий завдяки Європейському зеленому курсу, але заохочувати гонку до вершин і захищати права людини, навколишнє середовище і клімат, забезпечуючи при цьому зацікавлені сторони рівними умовами гри за допомогою чітких очікувань, правової визначеності та своєчасних і всеосяжних рекомендацій щодо імплементації.

Не забуваймо оцінку, зроблену попереднім складом Єврокомісії під головуванням Урсули фон дер Ляєн: конкурентоспроможність ЄС полягає в його здатності забезпечити стабільне регуляторне середовище в рамках Європейського зеленого курсу, орієнтованого на сталий розвиток та зелений перехід – все це користується все більшим попитом у світовому споживанні.

Тому ми закликаємо Президента Європейської Комісії Урсулу фон дер Ляєн:

  • підтримати законодавство ЄС у сфері корпоративної звітності, включаючи Директиву про комплексну перевірку корпоративного сталого розвитку (ДКПКСР), Директиву про корпоративну звітність зі сталого розвитку (ДКЗСР) та Регламент про таксономію;
  • дотримуватися поточного графіку транспозиції та імплементації цих важливих законів, а також надавати своєчасні та чіткі інструкції щодо їх дотримання;
  • невідкладно роз’яснити наміри Комісії та забезпечити повну прозорість щодо обґрунтування, обсягу, термінів, законодавчого процесу, оцінки впливу, а також періоду консультацій, пов’язаних із запропонованим омнібусним законом.

Див. повний текст листа тут.

ДИРЕКТИВА ЄС ПРО МІНІМАЛЬНУ ЗАРОБІТНУ ПЛАТУ ПІД ЗАГРОЗОЮ ПІСЛЯ ВИСНОВКУ СУДУ ЄС

(15 січня 2025 року). Новаторська Директива ЄС про адекватну мінімальну заробітну плату від 2022 року опинилася під загрозою після суперечливого юридичного висновку, винесеного Генеральним адвокатом Еміліу в Суді Європейського Союзу (СЄС).

Директива вже призвела до позитивних змін у багатьох країнах, де уряди переглянули та підвищили мінімальну заробітну плату мільйонів низькооплачуваних працівників. Директива також передбачає зобов’язання держав-членів сприяти укладанню колективних договорів і запобігати практиці руйнування профспілок. Однак, у висновку Генерального адвоката, який не має обов’язкової сили, міститься заклик до скасування Директиви, стверджуючи, що вона перевищує повноваження ЄС, виступаючи за посилення конкуренції на основі зниження заробітної плати, що суперечить меті Директиви – уникнення несправедливої практики оплати праці.

ЄКП розкритикувала висновок, зазначивши, що він ігнорує правові прецеденти та Європейську соціальну хартію, яка вже зобов’язує ЄС та країни-члени сприяти справедливій оплаті праці та колективним переговорам. Видалення цих засобів захисту зашкодить правам працівників, знизить стандарти гідної оплати праці та відкриє двері для антипрофспілкової діяльності.

У зв’язку з цим Генеральний секретар ЄКП Естер Лінч заявила: «Ця думка, якщо вона підтвердиться, стане величезним ударом для трудящих та профспілок. Це ризикує звести нанівець роки соціального прогресу і підірвати прихильність ЄС до справедливих умов праці».

Попри те, що Суд ЄС не зобов’язаний прислухатися до думки Генерального адвоката і часто не робить цього, ЄКП закликав суд підтримати Директиву, нагадавши державам-членам, що Директива залишається чинною і має бути виконана згідно з планом. ЄФПГО приєднується до закликів ЄКП до інституцій ЄС захистити справедливу оплату праці та колективні переговори.

Див. повну відповідь ЄКП на висновок Генерального адвоката Еміліу тут.

СПІЛЬНИЙ ЛИСТ ЄФПГО ТА АК-ЄВРОПА ДО ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОМІСІЇ ЩОДО СТРАТЕГІЇ ВОДНОЇ СТІЙКОСТІ

(Надісланий 15 січня 2025 року)

Шановна пані Президент фон дер Ляєн!

Шановний пане комісар Розволл!

Європейська федерація профспілок громадського обслуговування (ЄФПГО)[1] та Федеральна палата праці Австрії[2] закликають до розробки Стратегії водної стійкості ЄС, в якій пріоритетами будуть люди та планета.

У 2024 році Європа зіткнулася з екстремальними повенями та зростаючим дефіцитом води. Оскільки кліматична криза прискорюється швидше, ніж передбачалося спочатку, зараз як ніколи актуально забезпечити кожному в Європі та за її межами доступ до чистої та доступної питної води та санітарії. Ми вітаємо намір Європейської Комісії запровадити Європейську стратегію водної стійкості для посилення водної безпеки в Європі. Ця стратегія має ґрунтуватися на «Блакитній угоді» ЄС, розробленій Європейським соціально-економічним комітетом, зокрема, на висновку TEN/804, який зосереджує увагу на стійкій та життєздатній водній інфраструктурі та розподільчих мережах. З метою подолання загрози дефіциту води та запобігання потенційним конфліктам через водокористування ми закликаємо до розробки Стратегії водної стійкості, яка посилить державні послуги загального інтересу, забезпечить адекватне фінансування державних служб водопостачання, надасть пріоритет рішенням, що базуються на природних ресурсах, захистить чисту воду, підвищить ефективність використання води та запобігатиме використанню «кінцевих» рішень.

1. Забезпечення загального доступу до чистої та доступної води і санітарії

Вода – це право людини. Стратегія водної стійкості ЄС повинна, перш за все, гарантувати загальний доступ до чистої та доступної питної води і базових санітарних послуг. У часи зростаючого дефіциту води та конкуруючих інтересів щодо водокористування, очевидно, що пріоритетом має бути громадське водопостачання для необхідного споживання людиною. Для того, щоб досягти цього в ЄС в умовах постійно зростаючої водної кризи, важливим є громадський контроль і право власності на водні ресурси, операторів та інфраструктуру. На відміну від приватних операторів, державні оператори можуть реагувати на водні кризи таким чином, щоб пріоритетом були загальні інтереси, а не ринкові механізми та інтереси приватних комерційних інвесторів. Чим більший державний контроль, тим більша можливість публічного реагування на водні кризи. Чим більше контролю уряди віддають приватним інвесторам і ринкам, тим менше у них залишається можливостей для захисту місцевих водних ресурсів.

2. Запобігання подальшій лібералізації

Тому послуги водопостачання, особливо водопостачання питної води та управління водними ресурсами, мають бути виключені з подальшої лібералізації та вилучені з правил і механізмів внутрішнього ринку. Винятки для водопостачання та водовідведення, передбачені Директивою 2014/23/ЄС про надання концесій (Директива про концесії), які були надані після успішної ініціативи європейських громадян «Право на воду», повинні бути збережені в будь-яких майбутніх законодавчих пропозиціях. Державні водопостачальні підприємства працюють на загальне благо, а не лише на користь своїх акціонерів та максимізацію прибутку, і тому можуть пропонувати справедливі ціни, більш дружні до громадян послуги та кращі умови праці, ніж комерційні оператори. Водні ресурси необхідно захищати як спільне надбання і спільний ресурс, регулювати їх використання на благо людей і природи.

Ми занепокоєні кількістю посилань на потенційну лібералізацію та приватизацію в стратегічних та місійних документах нової Європейської комісії та Ради. Особливе занепокоєння викликає лист місії до комісара Розволла, який закликає сприяти «державним і приватним інвестиціям у технології та транскордонну водну інфраструктуру», а також Стратегічний порядок денний Ради на 2024-2029 роки, який також закликає до значних інвестицій у транскордонну водну інфраструктуру. Як антимонопольний орган ЄС, Європейська комісія зобов’язана забезпечувати дотримання правил внутрішнього ринку скрізь, де «ринкові елементи», включаючи приватних учасників і транскордонну діяльність, стають очевидними, навіть якщо вони спочатку не були заплановані. Запровадження правил внутрішнього ринку у водному секторі суперечитиме виняткам, передбаченим у Директиві про концесії, та праву людини на воду.

Ми наголошуємо на небезпеці подальшої лібералізації громадських товарів та послуг, яку пропагує Доповідь Драґі. Особливе занепокоєння викликають рекомендації для ЄС щодо запровадження механізму розподілу ризиків між державним та приватним секторами через державно-приватне партнерство, запровадження моделей зменшення ризиків приватного фінансування (що означає перекладання тягаря ризиків на державу) та залучення іноземного капіталу при збереженні контролю над окремими об’єктами критично важливої інфраструктури. Такий вузький фокус на конкурентоспроможності несумісний з необхідністю забезпечення загального доступу до води, що є фундаментальним правом людини, в умовах зростаючого дефіциту води.

3. Сприяння громадській діяльності та природоорієнтованим рішенням

Звичайно, водорозподільні мережі та інфраструктура повинні бути стійкими і відповідати своєму призначенню в майбутньому, щоб забезпечити стале, ефективне і справедливе водопостачання в Європі. Але замість того, щоб зосереджуватися на потенціалі приватних інвестицій, Стратегія водної стійкості та пов’язані з нею ініціативи ЄС повинні зміцнювати державний сектор, сприяючи міжмуніципальному співробітництву, розширюючи законодавство ЄС у сфері державних закупівель, посилюючи нові фіскальні правила, зокрема аналіз боргової стійкості, та забезпечуючи більшу гнучкість для майбутніх державних інвестицій. Існує понад сто задокументованих прикладів успішної ремуніципалізації водопостачання, які демонструють переваги відновлення громадського контролю, а також низка позитивних прикладів державно-громадського партнерства. І замість того, щоб просувати транскордонну водну інфраструктуру, слід зосередитися на відновленні порушеного кругообігу води, забезпеченні сталого землекористування (наприклад, через сільське господарство, міста-губки, водно-болотні угіддя, ліси).

Зменшення втрат води, захист і відновлення екосистем повинні бути в центрі Ініціативи з водної стійкості. Щоб забезпечити це, природоорієнтовані рішення, які часто є недорогими і безпрограшними (захист клімату та біорізноманіття, адаптація до клімату, захист від забруднення води, посух і повеней, охорона здоров'я, створення робочих місць, стійкість тощо), мають бути пріоритетними, а не дорогі технічні рішення, які вимагають величезних інвестицій і призводять до досягнення багатьох суперечливих цілей. Іншим безпрограшним рішенням є захист води шляхом запобігання забрудненню та усунення джерела забруднення, а не нераціональні технічні рішення в кінці трубопроводу, особливо на водних об’єктах. Однак, якщо кінцевих рішень не уникнути, ми повторюємо, що принцип «забруднювач платить», закріплений у договорах ЄС (ст. 191, ч. 2 ДФЄС), має бути дотриманий у майбутньому законодавстві у цій галузі, як це вже було зроблено при перегляді Директиви про очищення міських стічних вод.

4. Захист працівників сектору водопостачання та водовідведення

Працівники сектору водопостачання та водовідведення відіграють фундаментальну роль у європейських стратегіях адаптації до зміни клімату та пом’якшення її наслідків, а також у переході до циркулярної економіки. Однак, стикаючись з дедалі частішими погодними явищами та дефіцитом води, їхня роль і ризики, з якими вони стикаються, стрімко зростають. Профспілки повинні бути залучені до розробки та реалізації Стратегії водної стійкості ЄС, а також необхідно врахувати роль працівників, повагу до колективних переговорів, положення про охорону здоров'я, заходи та навчання.

5. Головні вимоги

У світлі вищезазначеного, ми закликаємо до розробки Стратегії водної стійкості ЄС, яка:

  • надає пріоритет чистій та доступній питній воді та базовим санітарним умовам над іншими людськими потребами;
  • зберігає винятки щодо води та стічних вод у Директиві про концесії;
  • запобігає будь-якій подальшій приватизації та лібералізації водопостачання, водовідведення, інфраструктури та водних ресурсів, які необхідно захищати як спільне надбання та регулювати на благо людей і природи;
  • надає фінансування через Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) лише державним операторам;
  • застосовує соціальні, екологічні та податкові умови до державних закупівель;
  • захищає право людини на воду та санітарію і захищає громадське водопостачання, яке ставить загальне благо вище за економічні інтереси;
  • надає пріоритет чистому водопостачанню та запобігає дорогим кінцевим рішенням шляхом усунення джерел забруднення. Застосовує принцип «забруднювач платить» за вже завдану шкоду, особливо за безповоротне забруднення;
  • захищає та відновлює екосистеми;
  • гарантує якомога більший громадський контроль, щоб мати можливість публічно реагувати на водні кризи та уникати прикрих обмежень здатності діяти урядів і законодавців;
  • залучає профспілки та визнає роль працівників, необхідність колективних переговорів і включає положення про охорону здоров’я, безпеку та навчання.

З повагою,

Ян Віллем Гаудріаан,

Генеральний секретар ЄФПГО

Ренате Андерль,

Президент Федеральної палати праці Австрії

 [1] Номер у Реєстрі прозорості ЄС: 04902121531-04.

 [2] Номер у Реєстрі прозорості ЄС: 23869471911-54.

ЄФПГО ПРИЄДНУЄТЬСЯ ДО ЗАКЛИКУ ДО РЕГУЛЮВАННЯ, ЯКЕ БУДЕ ВИГІДНИМ ДЛЯ ВСІХ. «НІ» ДЕРЕГУЛЯЦІЇ!

(19 грудня 2024 року). Галузі переконали Комісію та уряди, що дерегуляція є відповіддю на багато викликів, з якими вони стикаються. ЄФПГО, європейські федерації та ЄКП заявляють, що дерегуляція для компаній та атаки на закони ЄС, які захищають права трудящих та профспілок, не є відповіддю на питання припинення порушень прав людини та довкілля з боку компаній. Ми виступаємо проти послаблення Директиви про комплексну перевірку корпоративного сталого розвитку  та Директиви про корпоративну звітність зі сталого розвитку. Ми вимагаємо повної транспозиції директив, які були прийняті Парламентом та Радою. Демократія не повинна піддаватися тиску приватних інтересів корпорацій. Профспілки потрібні для справедливого ведення бізнесу.

Див. повний текст нашої заяви тут: https://etuc.org/en/document/eu-regulation-deliver-all-no-deregulation-joint-statement.