IMG 2070225

Новини Європейської федерації профспілок громадського обслуговування ЄФПГО (EPSU) , 30 січня 2025 р.

Голос 8 мільйонів європейських працівників громадського обслуговування

У цьому випуску: хто стоїть за компасом конкурентоспроможності ЄС?

Працівники, жінки, студенти, діти: будьте уважні. Корпорації полюють на вас.

Цього тижня Європейська комісія оприлюднила Компас конкурентоспроможності, в якому окреслила свій порядок денний на найближчі роки. Цей порядок денний надає пріоритет промисловості та сприяє дерегуляції під виглядом спрощення. Він відкриває двері для безпрецедентного лобіювання з боку промислових груп. Він не пропонує нічого для зміцнення громадських послуг, які надаються всім європейцям і захищають наші права людини.

Корпоративний порядок денний

BusinessEurope не гаяла часу, просуваючи власний порядок денний, спрямований на скасування багатьох нормативних актів і директив, у тому числі щодо захисту стажерів. Вона виступає проти прозорості оплати праці жінок, закликає до пом’якшення стандартів безпеки іграшок, націлена на широкий спектр захисту навколишнього середовища, пропонує послабити нагляд за системами штучного інтелекту і прагне скасувати правила, які регулюють високі викиди вуглецю компаніями-імпортерами в ЄС.

Але справжнім призом для корпоративних лобістів є оподаткування. BusinessEurope хоче пом’якшити впровадження правил мінімального корпоративного податку та публічної звітності по країнах, що уможливлює подальше уникнення та ухилення від сплати податків.

Оскільки дерева та бджоли не можуть говорити від свого імені, це роблять екологічні організації, профспілки та інші групи громадянського суспільства. Щоб змусити цих захисників замовкнути, політичні праві в Європейському парламенті розпочали атаку на екологічні та інші неурядові організації, які отримують фінансування (загалом скромні 16 мільйонів євро) від Європейської комісії на підтримку своєї роботи. За підтримки керівництва Європейської народної партії (ЄНП) ці групи звинувачують у лобізмі. Це відволікаючий маневр. Лише 50 найбільших корпорацій витрачають приблизно 200 мільйонів євро на вплив на депутатів Європарламенту та Комісію, отримуючи ще більше державних коштів без жодних соціальних, екологічних чи податкових умов.

Пропозиції BusinessEurope нічого не роблять для покращення прав працівників або умов праці. Вони мотивовані лише кінцевими результатами та прибутками корпорацій.

Принципово недемократична

Програма дерегуляції, яка позиціонується як спрощення, є принципово недемократичною. Комісія планує провести переоцінку всіх нормативних актів ЄС, щоб визначити їхню необхідність та актуальність. Хоча усунення застарілих правил може бути корисним, реальність така, що ті, хто має фінансові ресурси, такі як BusinessEurope, матимуть набагато більший вплив у цьому процесі, ніж організації, що займаються проблемами бідності та малозабезпеченості, не кажучи вже про фауну і флору. Це значно зміщує баланс на користь корпорацій.

Водночас фінансування регуляторних органів, таких як органи цифрового нагляду, трудові інспекції та агентства з охорони навколишнього середовища, перебуває під загрозою через заходи жорсткої економії. У Компасі конкурентоспроможності немає жодного натяку на посилення державних адміністрацій, які захищають громадян від надмірного впливу корпорацій. Тим часом просування штучного інтелекту (ШІ) в державних службах – наприклад, запропонована «Стратегія застосування штучного інтелекту» – більше спрямована на скорочення витрат, ніж на підвищення якості послуг для всіх.

США і Великобританія: ще масштабніша тенденція

Атака на регулювання та бюрократію не є унікальною для ЄС. У Сполучених Штатах адміністрація Трампа вдалася до крайнього варіанту дерегуляції, поставивши під загрозу робочі місця близько двох мільйонів федеральних державних службовців і змусивши їх погодитися на вихідну допомогу. При цьому не враховуються наслідки – такі, як послаблення дотримання правил безпеки або загострення кадрового дефіциту.

У Великій Британії прем’єр-міністр Стармер – не вперше – послався на Маргарет Тетчер, викладаючи свої плани щодо скорочення регулювання, реагуючи на вимоги корпорацій. Це особливо тривожить багатьох профспілкових діячів, які пам’ятають Тетчер, яка символізує ліквідацію прав трудящих. Його уряд має намір скоротити 10 тисяч робочих місць на державній службі.

Порядок денний громадського обслуговування

Проти цього наступу корпорацій і права у нас є альтернатива: порядок денний громадських послуг, який просуває права працівників, демократичні цінності та соціальну справедливість, втілену в наших суспільних послугах. Цей порядок денний спрямований на реалізацію прав людини, забезпечення демократичного контролю над ШІ і захист нашого робочого та життєвого середовища.

Ми виступаємо проти атак на людей праці, ми відзначаємо їхню роботу. Ми протистоїмо невпинному прагненню до більших прибутків, багатства та влади, накопичених в руках вузької еліти. Ми виступаємо за зміни, які принесуть користь усім, а не обраним.

У ЧОТИРЬОХ НОВИХ ЗВІТАХ ДОСЛІДЖУЮТЬСЯ ВИКЛИКИ У СФЕРІ ДОВГОТРИВАЛОГО ДОГЛЯДУ

(17 січня 2025 року). Наприкінці 2024 року було опубліковано чотири звіти, підготовлені на замовлення Європейської комісії, в яких розглядалися серйозні виклики в секторі довгострокового догляду (СДД).

Оскільки населення Європи старіє, а люди живуть довше, попит на догляд зростає. Але сектор стикається з низькою заробітною платою, поганими умовами праці та нестачею персоналу, що лягає непосильним тягарем на працівників. У звітах висвітлюються ці проблеми та пропонуються шляхи їх вирішення.

Один звіт, підготовлений Європейською мережею аналізу соціальної політики (ЄМАСП), зосереджується на прогалинах у знаннях про працівників сфери довгострокового догляду. У ньому зазначається, що в різних державах-членах ЄС існують різні системи догляду, і підкреслюється необхідність розробки стратегій, адаптованих до структури ринку праці кожної країни.

У звіті Європейського експертного центру (ЄЕЦ) розглядається, як трудове законодавство ЄС застосовується до працівників довгострокового догляду. У ньому визначено проблеми, що залежать від типу роботодавця (державний чи приватний), типу контракту та місцезнаходження робочого місця. Хоча правовий захист існує, правозастосування часто є слабким, що залишає багатьох працівників без ефективних гарантій.

Інший звіт ЄМАСП охоплює домашніх працівників, таких як персональні асистенти та доглядальниці для людей похилого віку або людей з інвалідністю. Ці працівники часто не мають тих самих прав, що й інший медичний персонал, працюють у поганих умовах і мають обмежений доступ до соціального захисту.

Звіт закликає до співпраці між урядами, інспекціями праці та постачальниками послуг з метою регулювання та професіоналізації сектору.

Звіт Агентства ЄС з охорони праці (АОП ЄС) висвітлює ризики, з якими стикаються працівники сфери охорони здоров’я та соціальної допомоги, і пропонує науково обґрунтовані пропозиції щодо покращення безпеки та умов праці.

У всіх звітах простежується спільна тема: необхідні термінові дії для вирішення проблеми нестачі робочої сили, покращення правового захисту та забезпечення справедливих умов праці при збереженні високої якості послуг.

Сектор не може чекати на довгострокові рішення.

Див. більш детальну інформацію та звіти тут:

  • «Усунення прогалин у знаннях про персонал у сфері довгострокового догляду».
  • «Застосування трудового законодавства ЄС у секторі довгострокового догляду».
  • «Доступ домашніх працівників до трудового та соціального захисту».
  • «Показники безпеки та гігієни праці в охороні здоров’я та соціальному забезпеченні».

НОВИЙ ЗВІТ IWORCON ПРО ПОКРАЩЕННЯ УМОВ ПРАЦІ В СОЦІАЛЬНИХ СЛУЖБАХ ЄВРОПИ

(20 січня 2025 року). Новий звіт партнерів проекту IWorCon містить десять рекомендацій щодо покращення умов праці в секторі соціальних послуг.

Перед презентацією звіту партнери проекту провели онлайн-захід з його поширення, щоб представити та обговорити рекомендації. Рекомендації були розроблені багатонаціональними робочими групами, до складу яких входили представники роботодавців та профспілок (ЄФПГО), на основі дослідження, проведеного Науково-дослідним інститутом праці та суспільства Левенського католицького університету (Бельгія).

Захід з розповсюдження рекомендацій у Празі в листопаді 2024 року зібрав партнерів проекту та представників постачальників соціальних послуг з Литви та Латвії і ознаменував офіційне завершення серії навчальних візитів, організованих в рамках IWorCon. Навчальні візити були організовані організаціями роботодавців з Нідерландів, Бельгії, Іспанії, Франції, Австрії та Чеської Республіки.

У десяти рекомендаціях викладено можливі напрямки дій у наступних сферах:

  • оцінка професійних ризиків;
  • поліпшення фізичного здоров’я на роботі;
  • поліпшення психічного здоров’я на роботі;
  • навчання менеджерів запобіганню ризиків;
  • управління змінами;
  • профілактика та реінтеграція працівників;
  • балансування між роботою та особистим життям;
  • управління різноманітністю та гендерною рівністю на робочому місці;
  • управління віком;
  • вдосконалення навичок для якісної роботи.

Звіт доступний англійською, французькою, німецькою та іспанською мовами.

Заключна конференція відбудеться в Брюсселі у четвер, 6 лютого.

За додатковою інформацією звертайтеся до Аліни Павічевац (SocialEurope, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.).

Для отримання додаткової інформації про IWorCon відвідайте вебсторінку проекту.

ЄФПГО РОЗПОЧИНАЄ ЦИКЛ «КАВА ДЛЯ ОРГАНАЙЗЕРІВ»

(27 січня 2025 року).  У п’ятницю, 17 січня, команда ЄФПГО з рекрутингу та органайзингу (РО) запустила нову онлайн-програму для першої групи органайзерів ЄФПГО. Завдяки активній роботі команди РО з органайзерами з різних профспілок стало зрозуміло, що кожна профспілка має цінний досвід, яким можна поділитися. Цей обмін досвідом призвів до рішення зустрічатися щомісяця у невимушеному, але навчальному онлайн-форматі під назвою «Онлайн-кава для органайзерів».

Кожна «Онлайн-кава» триває одну годину і фокусується на актуальній для профспілок темі. Під час першої сесії обговорювалася тема залучення молоді до профспілок. Войтех Бурда з Чехії представив дослідження під назвою «Молодіжний органайзинг – чеський приклад», а Хлоя Кенні, молодіжний координатор ЄФПГО, поділилася інформацією про те, як працює Молодіжна мережа в ЄФПГО.

Жвава дискусія, яка відбулася після презентацій, дозволила зробити кілька цінних висновків. Один з них полягає в тому, що профспілки повинні змінити свої комунікаційні стратегії, щоб знайти відгук у молодого покоління. Цей висновок випливає з чеського дослідження, проведеного студентами, яке показало, що хоча молоді працівники загалом вважають профспілки корисними, їхнє залучення потребує змін у тому, як профспілки взаємодіють з ними. Мабуть, найважливіший висновок полягає в тому, що профспілки повинні терміново відкрити двері і створити більше простору для залучення та активізації молоді. Якщо не вжити заходів, майбутнє робітничого руху може опинитися під серйозною загрозою.

ПРЕЗИДЕНТСЬКІ ВИБОРИ В БІЛОРУСІ НЕ БУЛИ ВІЛЬНИМИ

(28 січня 2025 року).  Вибори президента Білорусі не можна назвати вільними. Результати виборів у неділю, 26 січня, підтвердили, що президент, який перебуває на посаді з 1994 року, залишився при владі. Не було вільних ЗМІ та політичних партій, які могли б просувати різні погляди і надати людям реальний вибір. Репресії продовжувалися. Багато людей, включаючи профспілкових лідерів, перебувають у в’язниці.

Членська організація ЄФПГО «Панацея» (працівники охорони здоров’я) назвала вибори фікцією. «Поки в країні є політичні в’язні, в тому числі наші колеги-профспілкові активісти, говорити про вільні вибори неможливо».

Профспілка звертає увагу на наступні факти, що стосуються виборів:

  • продовження державного терору проти профспілок та інших громадських організацій;
  • незалежні організації, в тому числі незалежні профспілки, були примусово закриті;
  • на цих виборах не було незалежних кандидатів.

ЄФПГО продовжує боротьбу за незалежні профспілки, за свободу наших колег по профспілці, за демократію та соціальну справедливість.

Додаткова інформація

Профспілкова діяльність не є злочином: солідарність з ув’язненими білоруськими профспілковими активістами.

Солідарність з трудящими України та Білорусі.

У Білорусі тривають атаки на профспілкових активістів.

КОМІСІЯ НЕ МОЖЕ БУТИ ЗАЛЯКАНА ТЕХНОГІГАНТАМИ ТА ТРАМПОМ

(30 січня 2025 року).  Трамп і Маск чинять тиск на ЄС, щоб той переглянув закони, які регулюють цифрові послуги, і припинив розслідування щодо деяких великих технологічних компаній.

Комісія почала оцінювати, чи дотримуються META, Google та X правил ЄС. ЄФПГО приєдналася до коаліції з 39 організацій із захисту цифрових прав, груп із забезпечення прозорості лобіювання та кількох інших суб’єктів громадянського суспільства, щоб закликати Президента Єврокомісії продовжити свою роботу. Комісія не повинна послаблювати застосування Закону про цифрові послуги або Закону про цифрові ринки. Ці закони покликані захистити суспільство від онлайн-шкоди, такої як дезінформація, незаконний контент і спроби маніпулювання громадською думкою напередодні виборів. Великі технологічні компанії створили «несправедливу цифрову економіку», і це не можна ігнорувати. Правозастосування не можна послаблювати.

Див. спільний лист тут.

Див. звіт у Guardian тут.

Див. більше про роботу ЄФПГО у сфері цифровізації тут.

КОМПАС КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЄС: НЕ ДЛЯ ЛЮДЕЙ ТА ГРОМАДСЬКИХ ПОСЛУГ

(30 січня 2025 року). У середу, 29 січня, Європейська комісія опублікувала свій Компас конкурентоспроможності. Компас є першою великою ініціативою нинішнього складу Комісії і перетворює минулорічну Доповідь Драґі на план дій.

На жаль, Компас розглядає громадські послуги як другорядні по відношенню до ринкової конкурентоспроможності, незважаючи на їхню роль в економічній стабільності, якісній зайнятості та соціальному добробуті. Він не визнає ролі державних адміністрацій та їхніх регуляторних органів, включаючи трудові інспекції та нагляд за цифровими послугами, у забезпеченні збалансованої економіки та суспільства, які працюють на користь працівників, людей і планети. У Компасі відсутній порядок денний у сфері державних послуг і не розглядається запропонований План дій з реалізації Європейської опори соціальних прав. Ця опора була основним зобов’язанням, взятим на себе Президентом Комісії, щоб заручитися підтримкою партій Європейського парламенту для її схвалення.

Економічна слабкість ЄС зумовлена жорсткою економією та скороченням громадських послуг

ЄФПГО відкидає просту версію корпорацій про те, що проблеми європейської економіки, нинішню економічну стагнацію в Європі та розрив у продуктивності праці між Європою та США можна пояснити регуляторним тягарем або відсутністю інновацій. Одним з ігнорованих факторів є відсутність стабільних державних інвестицій після фінансової кризи 2008 року. Крім того, неодноразові хвилі жорсткої економії та скорочення бюджетних видатків на державне управління, державні послуги та інвестиції в інфраструктуру послабили економічну спроможність Європи. Компас також не враховує той факт, що європейські державні послуги, включаючи охорону здоров’я та догляд (догляд за дітьми та людьми похилого віку), потребують додаткових 200 мільярдів євро щорічних соціальних інвестицій.

Для вирішення проблеми нестачі державних інвестицій нам потрібна європейська конкурентна політика, яка повинна надавати пріоритет справедливому оподаткуванню і вживати рішучих заходів для запобігання ухиленню від сплати податків. У своїх вимогах щодо дерегуляції BusinessEurope націлилася на податкові директиви, включаючи публічну звітність по країнах.  Транснаціональні корпорації використовують лазівки для виведення прибутків з ЄС, позбавляючи бюджети ЄС необхідного фінансування. Компас потребує сильнішого дотримання правил корпоративного оподаткування, жорсткіших дій проти податкових гаваней та мінімальних ставок корпоративного податку, щоб гарантувати, що всі підприємства сплачують свою справедливу частку.

Дерегуляція

Порядок денний спрощення та цілі зі скорочення регуляторного навантаження можуть підірвати ключові гарантії захисту працівників, екологічні стандарти та соціальну політику. Нові перевірки реальності, діалоги щодо імплементації та багато іншого створюють широкі можливості для корпоративного лобіювання на шкоду загальним інтересам.

У Компасі є багато пропозицій, таких як Закон про водну стійкість, 28-й режим, Стратегія застосування ШІ (спрямована на громадські послуги), Угода про чисту промисловість та Закон про доступну енергію, за якими ми будемо продовжувати стежити. ЄФПГО буде відстоювати альтернативи порядку денного для корпоративної Європи.

Наш порядок денний у сфері громадських послуг пропонує альтернативу, зміцнюючи громадські послуги, які втілюють соціальну справедливість, рівність і демократію.

Див. реакцію ЄКП, яка відмовилася підтримувати Компас тут.

Див. порядок денний ЄФПГО щодо громадських послуг тут.

Див. порядок денний дерегуляції BusinessEurope тут.

Див. більше про Компас конкурентоспроможності тут.

ЄФПГО ПРИЄДНАЛАСЯ ДО ЗНАКОВОГО ПРОЕКТУ ВООЗ-ЄС ІЗ ПОДОЛАННЯ ДЕФІЦИТУ МЕДСЕСТЕР

(21 січня 2025 року). Проект Nursing Action Project, який стартував 17 січня 2025 року, має на меті вирішити проблему зростання дефіциту медсестер у Європі шляхом створення практичних рішень для поліпшення набору, утримання та умов праці в цій професії. Ця трирічна ініціатива, яку очолюють Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) та Генеральний директорат охорони здоров’я Європейської комісії, фінансується в рамках програми EU4Health. Вона об’єднує ключові зацікавлені сторони, включаючи ЄФПГО та провідні європейські сестринські організації, такі як Європейська федерація асоціацій медсестер, Європейський форум асоціацій медсестер і акушерок та Європейська асоціація студентів-медсестер.

Проект зосередиться на таких критично важливих сферах, як підтримка молодих медсестер через програми наставництва, забезпечення безпечного рівня укомплектування штату та покращення здоров’я і благополуччя медсестер. Він також спрямований на впровадження цифрових інструментів у робочі процеси медсестер, допомагаючи модернізувати системи охорони здоров’я та підтримуючи робочу силу.

ЄФПГО ділиться своїм досвідом у колективних переговорах та соціальному діалозі, зокрема щодо покращення умов праці та вирішення проблем охорони праці та здоров’я. Організація планує спиратися на свій досвід у Європейському секторальному соціальному діалозі у сфері лікарень та охорони здоров’я, використовуючи такі приклади, як Рамкова програма дій з найму та утримання персоналу на період до 2022 року, як орієнтир у своїй роботі. Додаткові ресурси, такі як керівні принципи щодо насильства з боку третіх осіб та політики щодо посилення стійкості лікарень, також можуть вплинути на результати проекту.

Співробітник ЄФПГО з питань охорони здоров’я та соціальних послуг Адам Рогалевський підкреслив важливість проекту під час його запуску. Він підкреслив, що ефективні стратегії боротьби з дефіцитом медсестер повинні включати голоси соціальних партнерів і розроблятися шляхом колективних переговорів. Проблеми професійного здоров’я – такі як психосоціальні ризики, порушення опорно-рухового апарату та захист від насильства з боку третіх осіб – суттєво впливають на утримання персоналу, і їх необхідно вирішувати. З огляду на те, що в секторі сестринства працюють переважно жінки, необхідно приділяти значну увагу гендерним аспектам у всіх стратегіях.

Наразі 20 країн взяли на себе зобов’язання підтримати проект, що свідчить про широке визнання нагальності цієї проблеми.

ГРОМАДСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗАКЛИКАЮТЬ ДО РЕФОРМИ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

(24 січня 2025 року).  Мережа за сталий розвиток у сфері державних закупівель (МСРСДЗ), коаліція соціальних та екологічних громадських організацій, профспілок та організацій соціальної економіки, надіслала листа депутатам Європарламенту, які працюють у сфері закупівель, із закликом надати пріоритет сталості, соціальній справедливості та прозорості під час майбутнього перегляду директив у сфері державних закупівель.

Перегляд, який очікується наприкінці 2025 року, слідує за заявою президента фон дер Ляєн, зробленою у 2024 році, щодо оцінки Директиви 2014/24/ЄС. МСРСДЗ закликає до переходу від критерію «найнижчої ціни» до «найбільш економічно вигідного тендеру» (НЕВТ) як стандарту за замовчуванням, що забезпечить якість державних контрактів та їх відповідність соціальним та екологічним цілям.

Основні вимоги включають юридично обов’язкові соціальні критерії, надійні механізми для виключення тендерів з аномально низькими цінами та розширений доступ для суб’єктів соціальної економіки, таких як кооперативи. МСРСДЗ наголошує на необхідності обов’язкового дотримання трудового законодавства, стандартів МОП та колективних договорів, а також посилення заходів правозастосування та підзвітності для боротьби з ухиленням від сплати податків та соціальним демпінгом.

Мережа підкреслює життєво важливу роль органів державної влади у визначенні моделей надання послуг, виступаючи проти обов’язкових конкурсних торгів, які можуть підірвати надання державних послуг. МСРСДЗ закликає Комісію узгодити політику закупівель з екологічними та кліматичними цілями ЄС, Планом дій щодо соціальної економіки та міжнародними стандартами прав людини для побудови більш справедливого та сталого майбутнього.

Див. лист тут.

ЗДОРОВЯ Є ПРІОРИТЕТОМ ЄС, КАЖУТЬ ДЕПУТАТИ ЄВРОПАРЛАМЕНТУ З НОВОГО КОМІТЕТУ З ПИТАНЬ ОХОРОНИ ЗДОРОВЯ

(30 січня 2025 року). Декілька депутатів Європарламенту, які представляють різні політичні сили, погодилися з тим, що громадське здоров’я має бути пріоритетом і вважатися суспільним благом. Вони взяли участь у дебатах, організованих депутатом Європарламенту Тіллі Мец (Зелені, Люксембург), яка представила білу книгу під назвою: «Зробити доступ до якісної охорони здоров’я головним пріоритетом для ЄС». У Білій книзі досліджуються цілі Зелених в Європейському парламенті, в тому числі цілі нового парламентського комітету з питань охорони здоров’я.

Генеральний секретар ЄФПГО Ян Віллем Ґаудріаан виступив на панельній дискусії, підкресливши необхідність вирішення кадрових питань, оплати та умов праці і, зрештою, державного фінансування охорони здоров’я для забезпечення прав людини на охорону здоров’я для всіх. Він вказав на зростаючу нестачу працівників у секторі охорони здоров’я та догляду. ЄС не готовий до багатьох загроз, включаючи пандемії. Дефіцит працівників продовжуватиметься протягом наступного десятиліття, оскільки попит на якісну медичну допомогу зростає, а значна кількість лікарів та іншого медичного персоналу досягає пенсійного віку. У багатьох державах-членах ЄС охорона здоров’я є галуззю з найвищим відсотком професійних захворювань. Забезпечення безпечного рівня укомплектування штатів і вирішення проблем психосоціальних ризиків і захворювань опорно-рухового апарату за допомогою законодавства і колективних переговорів має вирішальне значення. Важливо збільшувати державне фінансування, а не скорочувати його в рамках непродуманих заходів жорсткої економії, особливо з огляду на високий мультиплікативний ефект таких інвестицій, особливо в профілактику.

Витік документів про Компас конкурентоспроможності Європейської комісії не відображає висновків Ради щодо збереження пріоритету охорони здоров’я. Соціальні інвестиції в охорону здоров’я та медичну допомогу, схоже, зникли з порядку денного, незважаючи на вимоги багатьох промислових лобі щодо фінансування. Ґаудріаан закликав до більшого відчуття терміновості і попросив Парламент вимагати проведення саміту високого рівня з питань охорони здоров’я за участю соціальних партнерів, щоб просунутися вперед.

Серед інших депутатів Європарламенту були Адам Ярубас (ЄНП, Польща), Влад Васіле Войкулеску (Renew, Румунія) та Ніколас Ґонсалес Касарес (СД, Іспанія). Також були присутні представники Європейського форуму пацієнтів, Європейської платформи соціального страхування (ЄПСС), ReAct Europe, Альянсу охорони здоров’я та навколишнього середовища та Oxfam EU.

Дебати відбулися у вівторок, 28 січня 2025 року, в Європейському парламенті. Зустріч відбулася після підтвердження Комітету з питань охорони здоров’я Парламенту.

Див. Білу книгу про якісну охорону здоров’я тут.

Див. Висновки Ради ЄС від червня 2024 року щодо пріоритету охорони здоров’я тут.

Див. більше про роботу ЄФПГО у сфері охорони здоров’я, включаючи кадрове забезпечення, тут.

ПРОФСПІЛКИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ ЗУСТРІЛИСЯ ДЛЯ РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЙ З ОРГАНАЙЗИНГУ

(21 січня 2025 року). 14-15 січня 2025 року команда ЄФПГО з рекрутингу та органайзингу провела у Варшаві другий семінар для профспілкових лідерів з Центральної та Східної Європи. Семінар під назвою «Розбудова влади та сили профспілок – стратегічний підхід» є частиною постійного прагнення підтримувати профспілки у розробці ефективних стратегій з органайзингу, зростанні членства та зміцненні їхньої влади.

Спираючись на успіх попередньої співпраці у Кракові, учасники зосередилися на аналізі існуючих практик, оцінці стратегій та застосуванні нових інструментів для досягнення спільних цілей. Спільна місія зрозуміла: допомогти профспілкам здобути більший вплив, розширити членство та створити довгострокові, стійкі стратегії для посилення прав працівників.

Учасники прибули з Болгарії (Профспілка адміністративних працівників Podkrepa), Хорватії (Автономна профспілка працівників комунального господарства, транспорту та суміжних послуг – SPKH), Чехії (Федерація профспілок працівників державних органів влади та організацій – OSSOO), Казахстану (Профспілка працівників охорони здоров’я – AQUINET), Литви (LITUF), Польщі (Секретаріат громадських послуг NSZZ Solidarnosc, Профспілка працівників установи соціального страхування ZZP ZUS) та України (Профспілка працівників енергетики та електротехнічної промисловості України). До команди ЄФПГО з рекрутингу та органайзингу приєднався стратегічний органайзер та експерт Орлаґ Фол.

 

 

НОВИНИ ІНТЕРНАЦІОНАЛУ ГРОМАДСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ

30.01.2025

Профспілки в дії

Працівники державного сектору Мозамбіку страйкують, вимагаючи покращення умов праці та послуг

Профспілка державних службовців Мозамбіку (SINAFP), яка є членською організацією ІГО, веде переговори і заявляє, що відсутність участі уряду зробила страйк неминучим.

Вимоги працівників виходять за рамки простої компенсації – вони вимагають системних змін в управлінні та фінансуванні громадських послуг. Ключовою проблемою стала відмова уряду створити належні канали для соціального діалогу: основні рішення, які впливають на працівників та послуги, оголошуються на прес-конференціях без попередніх консультацій з працівниками або їхніми представниками.

Такий підхід особливо вплинув на надання основних послуг населенню. Працівники дізналися про скасування очікуваної виплати за 13-й місяць лише після церемонії інавгурації нової адміністрації, незважаючи на те, що багато хто з них готував фінансові плани, виходячи з цього договірного зобов’язання.

Ситуація ще більше ускладнилася через відмову уряду зареєструвати Профспілку державних службовців Мозамбіку (SINAFP), незважаючи на міжнародні рекомендації, які підтримують право працівників на організацію. Це обмежує можливості працівників брати участь у конструктивному діалозі щодо покращення громадських послуг.

Працівники підкреслили, що їхні дії фундаментально пов’язані з цілями розвитку Мозамбіку та якістю громадських послуг. Без належних інвестицій у працівників державного сектору та інфраструктуру прогрес країни на шляху до Цілей сталого розвитку знаходиться під загрозою.

Профспілки Коста-Ріки підштовхують уряд до ратифікації Конвенції МОП № 190

У Коста-Ріці ратифікація Конвенції Міжнародної організації праці (МОП) № 190, ключового інструменту для забезпечення світу праці, вільного від насильства та домагань, перебуває на вирішальній стадії.

Після позитивного висновку Комітету з соціальних питань у серпні 2023 року Законодавча асамблея наразі має в руках законопроект про ратифікацію Конвенції, який повинен буде пройти пленарне обговорення та голосування. Для цього процесу костариканські членські організації вважають, що дуже важливо провести інформаційно-просвітницьку роботу з різними партійними фракціями, наголошуючи на конкретних перевагах, які принесе країні ратифікація.

Щоб розпочати цю роботу, 13 січня Національна асоціація державних і приватних працівників (ANEP), Національна асоціація медичних сестер (ANPE) і Національна асоціація працівників судової системи (ANEJUD) разом з регіональними представниками Інтернаціоналу громадського обслуговування (ІГО) зустрілися з конгресменом Кароліною Дельґадо Рамірес, президентом Жіночої комісії Законодавчих зборів Коста-Ріки, щоб проаналізувати законодавчий сценарій.

«У Коста-Ріці профспілкова сфера була дещо приспана цим питанням», – зазначила лідерка Національної асоціації державних і приватних працівників (ANEP) Ребека Сеспедес. «Тому ми прийняли рішення особисто звернутися до Законодавчої асамблеї, щоб отримати інформацію та налагодити діалог з депутатами».

Лідер пояснює, що після схвалення комісією були відновлені переговори з конгресменом Кароліною Дельґадо, яка підтвердила свою прихильність до просування процесу. «Тепер нам потрібно 37 голосів для того, щоб Конвенція була ратифікована і відповідні правила були впроваджені. Важливо працювати на політичному рівні і говорити з громадянським суспільством», – сказала Сеспедес. За словами лідера, одна з домовленостей зустрічі – почати поширювати більше інформації про Конвенцію. «Дуже важливо здійснювати те, що ми називаємо «громадянським юніонізмом»: йти до людей, як ми робили в інших випадках, і говорити з ними і працівниками, тому що багато хто нічого не знає про цю угоду. Ми повинні пояснити їм важливість цієї ратифікації, говорити з роботодавцями та урядами. Я вважаю, що це має відбуватися через профспілки.

З моменту прийняття Конвенції на ювілейній конференції МОП у 2019 році членські організації ІГО в Коста-Ріці проводять інтенсивну інформаційно-пропагандистську роботу з урядовими та законодавчими структурами. Ці зусилля спрямовані на те, щоб підкреслити важливість ратифікації цього міжнародного трудового стандарту, який просуває право на світ праці, вільний від насильства та утисків. Він також переосмислює сферу праці, виводячи її за межі конкретного місця, поширюючи її захист на всі без винятку сектори та суб’єктів у світі праці.

Соня Альфаро з Асоціації професійних медсестер A.N.P.E. нагадує, що ратифікація К190 є надзвичайно важливою для сектору охорони здоров’я. «Ми представляємо інтереси жінок-професіоналів медсестер, які в певний момент опиняються в складних ситуаціях, пов’язаних зі здоров’ям і життям. «Наша організація представляє 85% жінок-професійних медсестер, які в певний момент стикаються з дуже складними ситуаціями у своїй роботі, тому такий підхід для нас як профспілки був дуже важливим».

Конвенція МОП № 190 не тільки є гарантією проти дискримінації, але також розглядає насильство і домагання з точки зору комплексного і міжгалузевого підходу, приділяючи особливу увагу групам, які перебувають у вразливому становищі. Зокрема, вона наголошує на гендерно зумовленому насильстві, консолідуючи заходи щодо захисту, запобігання, розслідування та покарання. Вона також гарантує підтримку жертвам як у державному, так і в приватному секторах.

Тому для профспілок важлива скоординована робота між феміністичними організаціями, молодими жінками, представницями різноманіття та особами з інвалідністю, які були присутні на зустрічі та надали ключові елементи переваг ратифікації К190.

Туреччина: міжнародний тиск забезпечив звільнення ув’язненого лідера членської організації ІГО

Голова Genel-İş і член Виконавчого комітету ЄФПГО Ремзі Чалишкан був звільнений з в’язниці минулого місяця після того, як профспілки з усього світу звернулися до послів Туреччини в своїх країнах з вимогою звільнити його.

ІГО разом з ЄФПГО продовжуватиме чинити тиск на турецький уряд, щоб домогтися звільнення інших політичних в’язнів після листопадових ранкових рейдів, спрямованих на профспілкових діячів, журналістів і правозахисників.

Медичних працівників Австралії очікують суттєві позитивні зміни

2025 рік розпочався для Федерації медсестер і акушерок Австралії (SA), яка є членською організацією ІГО, з потужного старту: профспілкова кампанія принесла перемоги на кількох фронтах.

Серед них:

  • забезпечення постійних посад для медсестер у громадах, які раніше працювали за нестабільними змінними контрактами;
  • покращення доступності для пацієнтів з обмеженими фізичними можливостями відповідно до проведеного профспілкою огляду безпеки на робочому місці;
  • застосування урядових регуляторних дії проти приватних постачальників послуг з догляду за літніми людьми, які не дотримуються вимог. Це стало результатом значної кампанії коаліції профспілок за реформування сектору догляду та численних звітів CICTAR про те, як спекуляція підриває надання послуг з догляду.

Здобутки трудящих у світі

ПАР: уряд підвищив заробітну плату в державному секторі до 5,5% після профспілкової акції.

Мальдіви: працівники охорони здоров’я формують порядок денний гідної праці.

Німеччина: ver.di вимагає підвищення заробітної плати німецьким працівникам державного сектору на 8%.

Бразилія: профспілки виступають проти просування приватизації водних ресурсів Банком розвитку.

Голова профспілки FNU, яка входить до складу ІГО, Педро Дамасіо заявив чиновникам: «Не можна брати державні гроші і передавати їх приватному капіталу, що позбавляє тисячі людей права на санітарні послуги. Банк повинен фінансувати державні компанії для модернізації та розширення їхніх послуг».

Переклад -

Департамент міжнародних зв'язків ФПУ