За підтримки Федерації профспілок України Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України розроблено та опрацьовується законопроект «Про внесення зміни до статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з метою врегулювання положень національного законодавства до положень міжнародних договорів, ратифікованих Україною.
Основні положення Законопроекту передбачають виключення зі сфери дії Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» здійснення заходів державного нагляду за дотримання вимог законодавства про охорону праці та промислової безпеки.
Метою законопроекту є законодавче приведення порядку здійснення заходів державного нагляду за дотриманням вимог законодавства про охорону праці та промислової безпеки до положень міжнародних договорів, а саме до Конвенцій Міжнародної організації праці: № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, прийняту 11 липня 1947, ратифікованої Законом України 8 вересня 2004 року № 1985-IV; № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, прийняту 25 червня 1969 року, ратифікованої Законом України від 8 вересня 2004 року № 1986-IV, відповідно до яких інспекторам, які здійснюють інспектування за станом охорони праці надано право безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби проходити на будь-яке підприємство, яке підлягає інспекції; проходити у денний час до будь-яких приміщень, які вони мають достатні підстави вважати такими, що підлягають інспекції; здійснювати будь-який огляд, перевірку чи розслідування, які вони можуть вважати необхідними для того, щоб переконатися у тому, що правові норми суворо дотримуються.
З введенням в дію Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», відбулось значне послаблення державного нагляду за станом охорони праці та промислової безпеки. Адже він жорстко обмежує необхідну кількість перевірок підприємств, в тому числі з питань безпеки праці, зокрема й особливо небезпечних та вимагає попередження власника про перевірку не менш ніж за 10 днів, що суперечать всім нормам та положенням міжнародних актів, ратифікованих в Україні.
Обмеженість державного нагляду (контролю) за додержанням всіма суб’єктами господарювання законів та інших нормативно – правових актів про охорону праці дає змогу роботодавцям на свій розсуд, без дотримання норм та правил безпеки здійснювати господарську діяльність, що призведе до непоправних наслідків: погіршення безпеки та умов праці на підприємствах України, значного підвищення виробничих ризиків, що можуть привести к значним виробничим аваріям, травматизму та загибелі людей.
На порушення зобов'язань України з реалізації Конвенцій МОП звернув увагу Комітет експертів Міжнародної організації праці у своїх коментарях щодо виконання Україною Конвенції № 81 про інспекцію праці у промисловості й торгівлі (за зверненням ФПУ) та Верховний Комісар з прав людини при ООН у своїй Доповіді про стан дотримання прав людини в Україні від 15 липня 2014 року (п.161 Економічні, соціальні та культурні права, використовуючи інформацію та данні ФПУ).
ФПУ із залученням сторін соціального діалогу подовжує роботу щодо адаптації національного законодавства до законодавства ЄС, вимагає забезпечення дотримання норм міжнародних договорів, які ратифіковані Україною, зокрема Конвенцій Міжнародної організації праці у сфері безпеки і гігієни праці.
Додатки:
Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»
Департамент охорони праці апарату ФПУ