imagesДо Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні надійшов на опрацьовання проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо віднесення питань медико-соціальної еспертизи до компетенції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері  соціального  захисту  населення»  (лист  Мінсоцполітики  від   07.08.2014

№ 8879/0/14-14/19.

         Суть законопроекту полягає в тому, щоб узаконити вилучення медико-санітарних експертних комісій (МСЕК) з підпорядкуввання Міністерства охорони здоров’я України (МОЗ) та підпорядкувати їх Міністерству соціальної політики України. 

         В опрацюванні зазначеного законопроекту брали участь працівники департаменту бюджетної політики та соціального захисту, департаменту охопрони праці  ФПУ та Профспілки працівників охорони здоровя.України. 

         У законопроекті розробники «піклуючись» про інвалідів, в основу закладають «...посилення контролю за ефективністю використання державного бюджету та фондів соціального страхування...».

         Законопроект не погоджено,  оскільки члени СПО при його розгляді висловили свої зауваження  про недопустимість прийняття через такі основні причини:

Замість підвищення ефективності роботи медико-соціальної комісії (МСЕК) метою законодавчих змін вказано на необхідність посилення контролю за ефективністю використання коштів держбюджету і фондів соціального страхування. Це означає, що завдання економії коштів буде домінувати над об’єктивністю рішень МСЕК і провокуматиме порушення прав інвалідів щодо:  встановлення групи інвалідності, наступного періоду його огляду, складання індивідуальної програми реабілітації, забезпечення інваліда необхідними ліками тва інше.

Основним завданням МСЕК є кваліфікована, об’єктивна оцінка стану здоров’я інваліда для встановлення йому ступеню постійної чи тимчасової втрати рацездатності. Передача МСЕК Мінсоцполітики позбавляє їх в рамках вказаного центрального органу виконавчої влади повноцінного професійного медичного управління, кваліфікованого методичного забезпечення  через відсутність в структурах Мінсоцполітики відповідних медичних фахівців.

Поділ комісій МСЕК для встановлення інвалідності  між Мінсоцполітики (дорослі) та МОЗ – за пропозицією розробників законопроекту – призведе до порушення правонаступництва між оцінкою здоров’я інваліда (дитини, підлітка та дорослого), що унеможливить етапність надання їм реабілітаційних заходів. 

Наведений у пояснювальній записці висновок розробників законопроекту про відсутність належної взаємодії між службами, що встановлюють інвалідність, та службами, що надають реабілітаційні заходи, не може бути вагомою підставою для зміни законодавства, оскільки такі проблеми легко вирішуються організацією елементарної координації дій між органами виконавчої влади.

Розробники законопроекту забули про самих працівників МСЕК, практично нехтуючи про їх трудові та соціальні права. Так, у законопроекті відсутні положення про внесення відповідних змін до Положення про МСЕК щодо збереження прав їх працівників при перепорядкуванні до Мінсоцполітики. Нічого не сказано стосовно їх статусу, збереження трудового медичного стажу, оскільки працівники Мінсоцполітики є державними службовцями, проведення працівникам МСЕК підвищення кваліфікації та їх атестація. Нарешті при переведенні на роботу у підпорядкування Мінсоцполітики невирішеними залишаються питання і про соціальний захист працівників МСЕК: тривалість робочого дня, розмір заробітної плати, надбавки і доплати, тривалість відпустки (включаючи додаткову), пенсійне забезпечення та інші.

 

Департамент охорони праці апарату ФПУ