Нещодавно, 20 березня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в адміністративному провадженні №К/9901/53472/18 виніс постанову у справі № 808/1032/17, в якій визначив, що правовідносини, які встановлюються положеннями колективного договору, можуть бути предметом перевірки Держпраці, а не є винятковим предметом регулювання сторін договору.
Суть справи: Публічне акціонерне товариство «ДТЕК Дніпроенерго» (далі - ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго») звернулося до суду із позовом до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (далі - ГУ Держпраці у Запорізькій області), в якому просить визнати протиправним та скасувати припис № 08-04-089/0896-0447 від 26 жовтня 2016 року, винесений відповідачем щодо питань колективного договору.
Так, у ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» було запроваджено зміну істотних умов праці, а саме: наказом керівництва було введено новий графік роботи з одноденним робочим тижнем з 01 жовтня 2015 року. Станом на дату прийняття наказу був чинним Колективний договір на 2014-2015 роки, відповідно до пункту 3.3.2 якого встановлено, що загальне зменшення тривалості робочого часу не повинно перевищувати 8 годин на тиждень.
Верховний Суд розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» і залишив її без задоволення.
Позиція Верховного Суду є наступною: відповідно до статті 18 КЗпП України і статей 5 і 9 Закону України «Про колективні договори і угоди» роботодавець зобов'язаний дотримуватися гарантій, встановлених колективним договором.
У своїй скарзі ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» зазначив, що суди першої та апеляційної інстанцій не надали належної правової оцінки тому, що виключні повноваження щодо здійснення контролю виконання умов колективного договору законодавством покладено на самих учасників такого договору, зокрема, профспілкові організації, трудові колективи. Відтак, втручання державних органів у правовідносини, що виникають у процесі виконання колективного договору, є неправомірними.
Однак, оскільки забезпечення роботодавцем дотримання гарантій, передбачених колективними договорами, належить у тому числі до сфери регулювання трудового законодавства, зокрема, Закону України «Про колективні договори і угоди», Верховний Суд погодився з висновком судів попередніх інстанцій про те, що ГУ Держпраці у Запорізькій області під час здійснення перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування у ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» та винесення припису діяло у межах повноважень та у порядку, визначеному законом.
Цікавим у цій справі є те, що аналізуючи рішення судів першої та апеляційної інстанцій, Верховний Суд звернув увагу, що предметом доказування у справі є факт дотримання позивачем гарантій, визначених трудовим законодавством та колективного договору, але не фінансовий стан.
(З постановою Верховного Суду можна ознайомитися за посиланням http://reyestr.court.gov.ua/Review/80632914)
Департамент правового захисту апарату ФПУ