Відповідно до статті 17 Закону України «Про колективні договори і угоди» на осіб, які представляють роботодавців чи профспілки або інші уповноважені трудовим колективом органи і ухиляються від участі в переговорах щодо укладення, зміни чи доповнення колективного договору, угоди, або навмисно порушили строк, визначений частиною третьою статті 10 цього Закону, або не забезпечили роботу відповідної комісії у визначені сторонами строки, накладається штраф до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, і вони несуть також дисциплінарну відповідальність аж до звільнення з посади.
Статтею 20 зазначеного Закону визначено, що порядок і строки накладення штрафів, передбачених цим Законом, регламентуються Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП).
Так, частина перша статті 255 КУпАП передбачає, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, складають протоколи про адміністративні правопорушення за статтею 41-1 КУпАП за ухилення від участі в переговорах, умисне порушення встановленого законодавством строку початку переговорів або незабезпечення роботи комісій з представників сторін чи примирних комісій у визначений сторонами переговорів строк. Таким органом є Державна інспекція України з питань праці (пункти 1, 2 Положення про Державну інспекцію України з питань праці, затвердженого Указом Президента України 06.04.2011 № 386/2011).
У статті 221 КУпАП визначено, що судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 41-1 цього Кодексу. Отже, у цьому випадку розгляд справи здійснюється судом.
Слід звернути увагу на ту обставину, що відповідальність передбачено не за відсутність колективного договору, а за ухилення від участі в переговорах, пов’язаних із його укладенням і зміною. Процедуру ведення таких переговорів визначено статтею 10 Закону України «Про колективні договори і угоди»: будь-яка зі сторін, уповноважена на укладення колективного договору чи угоди, протягом семи днів після одержання письмового повідомлення іншої сторони про бажання почати переговори, повинна розпочати роботу з ведення цих переговорів.
Для складання протоколу про адміністративне правопорушення державному інспектору праці достатньо встановити факт порушення роботодавцем законодавства про працю (в т.ч. про колективні договори) і кваліфікувати склад адміністративного правопорушення. У разі порушення строку початку переговорів, сторона, яка ініціювала їх початок, вносить державному інспектору праці подання про притягнення до адміністративної відповідальності посадової особи протилежної сторони. До зазначеного подання мають бути додані завірені копії документів, що підтверджують факт отримання іншою стороною переговорів письмового попередження про їх початок. Така вимога зумовлена тим, що державний інспектор праці не є стороною колективно-договірного процесу.
Щодо критеріїв визначення розміру штрафу, то відповідно до статті 17 Закону України «Про колективні договори і угоди» стягнення за адміністративне правопорушення накладається у межах, установлених КУпАП та іншими законами України.
При накладенні стягнення суд враховує характер вчиненого правопорушення, особу порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність.
Первинна профспілкова організація повноважень щодо накладення адміністративних стягнень не має, оскільки дані повноваження належать до компетенції суду.
Департамент правового
захисту апарату ФПУ