1351100349

 

 

 

До СПО об’єднань профспілок на експертизу надійшов проект Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (реєстр. № 2983), внесений групою народних депутатів України.

 

Запропонована редакція закону передбачає новий порядок реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у т.ч. профспілок та їх об’єднань та внесення змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
 
Аналіз законопроекту показав, що в супереч нормам статей 2, 3 та 4 Конвенції 87 в Україні вводяться жорсткі норми щодо порядку утворення профспілок, їх об’єднань, набуття статусу юридичної особи, легалізації та членства в профспілці.
 
Зокрема, змінено норму статті 16 щодо легалізації профспілок, їх об’єднань на порядок утворення профспілок, їх об’єднань, якими відміняються положення щодо повідомної легалізації профспілкових організацій. Тобто запроваджуються норми щодо ведення жорсткого контролю держави над діяльністю профспілок.

 

       Конвенцією визначено право на створення на свій вибір організації без попереднього на те дозволу, а також право вступати в такі організації з єдиною умовою підлягання їх статутам. Попри зазначених правил у статті 16 Закону змінюється порядок утворення профспілок та їх організацій.

 

       Крім того, надання права уповноваженим органам створювати організації профспілки позбавляє права членів профспілки на створення первинних організацій, тобто підриває засади внутріспілкової демократії.  

 

Проектом також змінено порядок набуття профспілковими організаціями статусу юридичної особи (з моменту їх державної реєстрації, а не з моменту затвердження статуту), що є прямим порушенням Конвенції.

 

       Разом з тим, законопроектом передбачено:

 

       - обов’язкове ведення реєстру персональних відомостей про засновників профспілки (ім’я, дата народження, адреса місця проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) – для фізичної особи; її найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код – для юридичної особи), що є прямим порушенням положень статей 2,3,4 Конвенції МОП про свободу асоціації та захист права на організацію № 87 і суперечать Закону України «Про захист персональних даних»;

 

     - перереєстрацію усіх профспілкових організацій (які наразі вже зареєстровані) та збільшення терміну такої реєстрації до 30 днів, на відміну від юридичних осіб – доба, що не тільки ускладнить роботу профспілок, їх об’єднань й профспілкових організацій усіх рівнів, але й разом з іншими новаціями є свідченням «специфічного» ставлення держави до об’єднань працівників.  
 
На сьогодні питання реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських об’єднань вже врегульовано. Крім того, запропоноване штучне реформування системи надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та громадських формувань шляхом об’єднання реєстрації вищезазначених суб’єктів в один реєстр, не може бути доцільним з різних причин, головною з яких є різні завдання та цілі діяльності цих суб’єктів.        

 

    Крім того, СПО об’єднань профспілок категорично заперечило проти приписів статті 33 проекту щодо втрати громадським об'єднанням всеукраїнського статусу у разі не відповідності даним Єдиного державного реєстру необхідної кількості відокремлених підрозділів громадського об'єднання у більшості адміністративно-територіальних одиниць, що встановлено частиною першою статті 19 Закону України «Про громадські об'єднання»).  Зазначена норма суперечать частині третій статті 2 Закону України «Про громадські об'єднання» та пункту 2 частини шостої статті 11 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

 

       Таким чином, прийняття законопроекту у внесеній редакції призведе до прямого порушення ратифікованої Україною Конвенції Міжнародної організації праці №87, Загальної декларації прав людини, Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, Європейської соціальної хартії (переглянутої) та інших актів міжнародного права.

 

       Це прямо порушує принцип верховенства права, встановлений Конституцією України, демократичні засади побудови і діяльності профспілок, що підриває курс на європейську інтеграцію України.

 

       Зазначений проект має розцінюватися профспілками, як спроба поставити найбільш представницькі організації громадянського суспільства під повний контроль держави та створення умов для ослаблення автономії профспілок, встановленої міжнародним правом, Конституцією і законодавством України, позбавити захищеності профспілок від зовнішнього втручання, у т.ч. з боку державних органів.

 

       З метою уникнення негативних наслідків прийняття зазначеного проекту СПО об’єднань профспілок було направлено листи:

 

       1) до Голови Верховної Ради України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Національного координатора Міжнародного бюро праці в Україні;

 

     2) до Комітетів Верховної Ради з питань: промислової політики та підприємництва, соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, правової політики та правосуддя, законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, економічної політики, прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, культури і духовності, сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму, фінансової політики і банківської діяльності, бюджет, запобігання і протидії корупції та європейської інтеграції щодо прийняття рішення про його відхилення і доопрацювання з метою приведення у відповідність до норм Конвенцій МОП та інших актів міжнародного права, ратифікованих Україною.
                                                                                                                                                                                                        

Департамент правової роботи і охорони праці