У м. Черкаси відбулось виїзне засідання правління Пенсійного фонду України.
Члени правління, керівники обласних головних управлінь Пенсійного фонду України ознайомилися з кращою практикою роботи органів Фонду в Черкаській та сусідніх Кіровоградській і Полтавській областях.
До участі у засідання правління було запрошено голову Черкаської облдержадміністрації Ткаченка Ю.О., голову Черкаської обласної ради Вельбівця О.І., керівників Державної фіскальної служби та Державної служби з питань праці.
Гостру дискусію викликало обговорення питання про стан організації роботи з надходження платежів до Пенсійного фонду України, легалізації зайнятості та заробітної плати, забезпечення платежів у пенсійній системі.
Проведений Пенсійним фондом України спільно із Державною фіскальною службою аналіз показав, що в І кварталі 2016 року до Пенсійного фонду від сплати єдиного соціального внеску надійшло лише 26,7 млрд. грн., що у порівняні з відповідним періодом минулого року менше на 10,0 млрд. грн.
Зрозуміло, що основною причиною зменшення надходжень до Пенсійного фонду є зниження розміру єдиного соціального внеску з 41,5% до 22%. Але зовсім неочікуваними були результати роботи самих роботодавців, які мали компенсувати зниження єдиного соціального внеску легалізацією зайнятості та збільшенням фонду оплати праці, чого на практиці не відбулося.
Як і раніше, понад 340 тис. працівників, або 5,8% їх загальної чисельності, отримують заробітну плату менше мінімальної, з них 18 тис. - керівники підприємств і організацій.
В той час, коли роботодавці отримали в своє розпорядження від зменшення єдиного соціального внеску понад 80 млрд. грн. вільних коштів в розрахунку на рік, у І кварталі п.р. легалізовано лише 26 тис. робочих місць і мобілізовано лише 11,5 млн. грн. єдиного внеску. У розрахунку на рік це становить близько 50 млн. грн., що свідчить про відсутність як такої роботи щодо легалізації зайнятості і доходів. За таких умов державі доводиться компенсувати Пенсійному фонду України десятки мільярдів дефіциту Фонду, періодично ініціюючи законодавче обмеження прав пенсіонерів.
Учасники засідання констатували, що з передачею функцій адміністрування єдиного соціального внеску від Пенсійного фонду України до Державної фіскальної служби різко зменшилося надходження власних коштів Фонду. Якщо у 2013 році Пенсійним фондом забезпечувалося виконання планових показників власних доходів на рівні 99,7%, то Державною фіскальною службою забезпечуються надходження на рівні 95,5% планових. У розрахунку на рік Пенсійний фонд не доодержує понад 4 млрд. грн.
Як наслідок, Пенсійний фонд не може забезпечувати належний рівень пенсійного забезпечення пенсіонерів, стримується скасування оподаткування пенсій та вилучення 15% пенсій у працюючих пенсіонерів.
Зважаючи на те, що завдання з легалізації зайнятості і заробітної плати, в умовах зниження майже в двічі єдиного соціального внеску, роботодавцями не виконується, за ініціативи профспілкової сторони правління Пенсійного фонду схвалено рішення правління звернутися до Міністерства соціальної політики України щодо ініціювання розгляду питання легалізації зайнятості та заробітної плати на засіданні Національної соціально-економічної ради за підсумками роботи І півріччя 2016 р.
Це дозволить проаналізувати всіма сторонами соціального діалогу причини нереагування бізнесу на надану багатомільярдну пільгу, виробити рішення щодо спонукання роботодавців до виконання свого обов’язку перед пенсіонерами та застрахованими.
Якщо ж роботодавці виявляться неспроможними забезпечити виконання таких заходів, це стане підставою для перегляду розміру єдиного соціального внеску, щоб він забезпечував потреби Пенсійного та інших страхових фондів України.
Крім того, на засіданні правління Пенсійного фонду розглянуто питання щодо:
- стану організації бюджетно-фінансових процесів, заходів по забезпеченню фінансової дисципліни в органах Пенсійного фонду України;
- результатів перевірок органами праці та соціального захисту населення додержання вимог законодавства під час призначення (перерахунку) та виплати пенсій і здійснених заходів стосовно усунення виявлених порушень та упередження їх виникнення;
- стану виконання головними управліннями Пенсійного фонду України у Черкаській, Кіровоградській, Полтавській областях покладених на них завдань.
Управління соціального страхування
і пенсійного забезпечення апарату ФПУ