80

На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 21 липня ц.р. розглядалися законопроекти №3663 «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування»  (нова редакція) та інших законодавчих актів України», № 6067 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці»,та альтернативні законопроекти №6067-2 і № 6067-3, №6067-4 та деякі інші проекти.

 

Нагадаємо, що законопроект №3663 прийнято Верховною Радою України 18 листопада 2021 року в першому читанні.  

СПО об’єднань профспілок не підтримано цей законопроект, оскільки він суперечить низці законодавчих актів та руйнує існуючу систему соціального страхування.

Основна мета законопроекту, це ліквідація з 1 січня 2023 року Фонду соціального страхування України шляхом приєднання його до Пенсійного фонду України, скасування принципів самоврядності, соціального партнерства щодо управління соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та страхуванням від нещасного випадку і профзахворювань.

Проектом передбачені й інші пропозиції, які матимуть негативні наслідки, зокрема виключаються норми щодо реабілітації застрахованих осіб у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм (інсульт, інфаркт тощо), ліквідовуються комісії із соціального страхування на підприємстві, виникнуть проблеми щодо соціального захисту потерпілих на виробництві та інші.

Комітетом було створено робочу групу з опрацювання пропозицій народних депутатів до законопроекту №3663 для розгляду його у другому читанні, яка засідала двічі і всіма учасниками було однозначно заявлено про необхідність відхилення цього законопроекту, який не вирішує ніяких проблем, а лише суперечить законодавству і загалом не на часі обговорення та внесення таких змін.

Заявлене в пояснювальній записці зменшення адміністративних видатків у зв’язку з ліквідацією Фонду соціального страхування в 2-3 млрд. грн на рік є необгрунтованим, адже, наприклад, річна сума утримання апарату Фонду становить лише 1,4 млрд. грн. За розрахунками Фонду соціального страхування реалізація запропонованих змін не призведе до жодного позитивного фінансово-економічного ефекту а навпаки, додаткові витрати Фонду, втрати коштів бюджетів різного рівня, додаткове навантаження на бюджети Фонду на випадок безробіття та Пенсійного фонду в розрахунку на рік можуть значно перевищити заявлену у пояснювальній записці суму економії.

Законопроект суперечить Основам законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, якими передбачено, створення цільових страхових фондів за видами страхування, які повинні бути некомерційними самоврядними організаціями і управління ними має здійснюватися на паритетній основі державою та представниками суб'єктів соціального страхування.

Законопроект №3663 не підтримано і представницькою стороною об’єднань роботодавців.

Проте, цей законопроект підтримано новим міністром соцполітики Жолнович О.І.

Незважаючи на тривале обговорення законопроекту, пропозиції народних депутатів України Цимбалюка М.М., Бабенка М.В. стосовно необхідності доопрацювання проекту з урахуванням пропозицій профспілок і роботодавців, виступ народного депутата України, заступника Голови СПО об’єднань профспілок Волинця М.Я. стосовно неприйнятності проекту через його негативні положення, Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти цей проект у другому читанні.

Стосовно законопроекту № 6067 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці», то цей проект розглядався Верховною Радою України 8 липня ц.р. і було прийнято рішення про направлення його на повторне перше читання.

СПО об’єднань профспілок надсилав свої пропозиції до Верховної Ради України щодо того, що низка норм законопроекту потребують доопрацювання, адже збільшується тривалість страхового стажу для обчислення розмірів допомоги по безробіттю, зменшується тривалість виплати допомоги з 360 до 180, 210, 240, 300 та 330 календарних днів залежно від тривалості страхового стажу, зменшується розмір допомоги при її виплаті протягом другої половини строку тривалості виплати допомоги та деякі інші.

Народним депутатами України внесено альтернативні законопроекти №6067-2 (Абрамович І.О.), № 6067-3 (Цимбалюк М.М.), №6067-4 (Третьякова Г.М.). Необхідно зазначити, що законопроектами №6067-2 і № 6067-3 не передбачається зменшення рівня соціального захисту безробітних.

На жаль, доопрацьованим в Комітеті законопроектом залишено ті ж негативні норми, що і в основному законопроекті (збільшення страхового стажу, зменшення тривалості її виплати тощо). Комітетом прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект у першому читанні.

 

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення ФПУ