1293574681 b-08

Спільним представницьким органом об'єднань профспілок було розглянуто проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (щодо створення умов для детінізації роботи малого підприємництва) й запропонований варіант профспілки не підтримали як такий, що спрямований на погіршення фінансового стану Пенсійного фонду України, фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування та зниження соціального захисту громадян.

Згодом документ було винесено на розгляд Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці, що відбувся 20 лютого, і після обговорення депутати його також не підтримали. Основна суть змін, що пропонувалася, полягала у послабленні податкового тиску на підприємців шляхом зменшення розміру ставки соціального внеску в 1,5 – 2 рази.

У ході засідання наголошувалося на тому, що розміри єдиного соціального внеску мають покривати видатки на матеріальне забезпечення і надання соціальних послуг застрахованим особам, а також їх має вистачати на функціонування системи соціального страхування в цілому. Вказувалося на те, що до законопроекту не додано необхідних розрахунків - на скільки у разі ухвалення законопроекту зменшаться доходи Пенсійного фонду та фондів соціального страхування, а також йшлося про те, що авторами не внесено пропозицій щодо джерел покриття існуючих видатків за видами соціального страхування.

- Ідея не нова, - прокоментував підсумки обговорення заступник керівника СПО об’єднань профспілок, заступник Голови ФПУ Г.В.Осовий, який також брав участь у дискусії. - Раз за разом народні депутати розробляють законопроекти, спрямовані на стимулювання виведення економіки з тіні. Це необхідно робити, але, на жаль, метод, який пропонується, не є єдиним, й для профспілок він не може вважатися прийнятним, тому що соціальний внесок перераховується на пенсійне забезпечення, виплату лікарняних, а також на здійснення необхідних виплат застрахованим особам, які постраждали від нещасних випадків на виробництві або лишилися без роботи. Зменшення цих надходжень означатиме недофінансування фондів соціального страхування, Пенсійного фонду, що приведе до невиконання цими фондами своїх зобов’язань перед застрахованими особами.

За розрахунками фондів, що були озвучені під час розгляду законопроекту, називалися такі цифри:

- втрати Пенсійного фонду внаслідок введення в дію зазначеного законопроекту складатимуть 61 млрд. грн. на рік – це майже третина всіх надходжень, що акумулюються ПФ;

- Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не доотримує біля 5 млрд.грн.;

- Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України - 2, 5 млрд. грн.. і т.п.

- На жаль, практика зменшення податкових навантажень не підтвердила прямої залежності між такими факторами, як зниження ставок податку та детенізації економіки, - сказав Г.В.Осовий, - наприклад, ставка податку на прибуток вже скорочено з 25 % до 16%, проте, обсяг тенізації економіки в Україні допоки лишається великим: за самими оптимістичними розрахунками він складає 30-40%, а за песимістичними – 50% економіки знаходиться у тіні.

Нещодавно було оголошено про наміри Уряду знизити розмір єдиного соціального внеску - до 15%. Нагадаю, що зараз в залежності від класу ризику по охороні праці для підприємств він складає від 36% до 49%. Законопроектом також не передбачено системи розподілу єдиного внеску за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, проте ми вважаємо, що це питання має вирішуватися одночасно із зміною розмірів єдиного соціального внеску і передбачатися безпосередньо в Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

У цілому, профспілки дуже обережно ставляться до будь-яких ініціатив щодо змін розміру соціальних виплат, - сказав на завершення Г.В.Осовий, - тому ми будемо й надалі пильно стежити за тим, щоб будь-які законодавчі зміни не привели до погіршення рівня забезпечення застрахованих осіб та не стали причиною створення умов, яки можуть зруйнувати систему обов’язкового соціального страхування.

 

ІАЦ