У столичному Будинку спілок відбулась робоча зустріч представників Мінекономіки зі сторонами соціального діалогу щодо наближення позицій до редакції законопроєкту «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі», яка проводилась на виконання доручення Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економіки України Любченка О.М. за результатами його зустрічі з профспілками 20 липня 2021 року. На зустрічі обговорювалися пропозиції сторін соціального діалогу щодо останньої станом на 19 липня.2021 року редакції Мінекономіки до законопроєкту «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі», яку було отримано для офіційного опрацювання.
На зустрічі були присутні:
- від Мінекономіки – Юрій Кузовой - заступник генерального директора - керівник експертної групи директорату розвитку ринку праці та умов оплати праці з групою експертів;
- від Держпраці - Ігор Дегнера – в.о. Голови Державної служби України з питань праці з групою фахівців;
- від СПО об’єднань профспілок –– Григорій Осовий - Голова СПО об’єднань профспілок - Голова ФПУ, Василь Андреєв - заступник Голови ФПУ – Голова профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів України, Павло Прудніков – заступник голови Профспілки працівників атомної енергетики та промисловості України, Олександр Рябко – Голова Профспілки трудящих металургійної і гірничодобувної промисловості України, Сергій Українець – заступник Голови Профспілки працівників нафтової і газової промисловості України, Вікторія Коваль –Голова Профспілки працівників охорони здоров’я України, Наталія Левіцька – заступник Голови Конфедерації Вільних профспілок України, Олександр Мушенок - Перший заступник Голови Профспілка залізничників і транспортних будівельників України та інші фахівці;
- від СПО роботодавців - Сергій Біленький - заступник Голови СПО роботодавців, заступник Голови Ради Федерації роботодавців України, Голова «Федерації металургів України», Наталія Гостєва - директор Департаменту дерегуляції підприємницької діяльності ФРУ та інші фахівці.
Також у зустрічі приймали участь фахівці Державної регуляторної служби
Відкриваючи зустріч, Григорій Осовий зазначив, що сторони соціального діалогу, перш за все, мають визначити, наскільки законопроект відповідає вимогам міжнародних, європейських стандартів безпечної праці, охорони праці та забезпеченню гідних умов для працівників. Тому, підкреслив він, ми повинні пересвідчитися що його концептуальні засади чітко базуються на Директивах ЄС, конвенціях МОП, і таким чином ми через ці інструменти дійсно підсилюємо захист працівників.. «Ми маємо бути впевнені, що всі три сторони знайшли тут взаєморозуміння. І що сам законопроект відповідає цьому завданню», - підкресли він. Не менш важливо і те, щоб запропонований законопроект не погіршував існуючі умови праці, рівень її безпеки. Тому, виходячи з необхідності реформування ринку праці, системи хорони праці, профспілки завжди будуть відстоювати право працівників на гідні та безпечні умови праці, проти будь-яких спроб їх погіршити.
Заступник голови ФПУ Василь Андрєєв наголосив на тому, що на думку експертів апарату ФПУ, законопроект не готовий для прийняття, він не відповідає вимогам міжнародного законодавства у сфері охорони праці. Василь Андреєв зазначив, що головною проблемою у діалозі з владою є агресивність з якою просуваються суспільноважливі законопроекти про безпеку та здоров’я працівників на роботі і трудова реформа, що об’єктивно викликає у профспілок і працівників спротив. Це стосується, зокрема, таких питань, як дитяча праця, праця у шкідливих умовах. Він поінформував, що готується новий спрощений пакет профспілкових пропозицій. «Ми спростимо і згуртуємо за позиційними моментами заперечення профспілок до позиції Мінекономіки щодо законопроектів», – зазначив він.
Сергій Українець у своєму виступі акцентував на необхідності всім сторонам соціального діалогу шукати і находити шляхи вирішення таких проблем, як безпека праці, гігієна праці та безпека виробнчого середовища. А Олександр Рябко наголосив на тому, що запропонованний законпроект може погіршити умови забезпечення охорони праці на великих підприємствах, яких чимало саме в металургійної галузі. Він зазначив, що не можна за рахунок безпеки праці, за рахунок здоровя та життя працівників розвивати промисловість, отримувати прибутки.
Взагалі Сторона профспілок висловила свою позицію про чергове непогодження законопроекту і в цій редакції Мінекономіки законопроекту, озвучила основні зауваження до нього, наголосила на загрозах і неприпустимих ризиках, які можуть виникнути у разі прийняття, зокрема таких положень законопроекту, як скасування 11 статей глави XI Кодексу законів про працю України щодо забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці та інших заходів, спрямованих на захист життя і здоров’я працівників, зокрема, які зайняті на роботах з важкими і шкідливими умова праці, порушення їх прав, які не передбачено законопроектом, і зниження рівня їх захисту у порівняні з чинним законодавством, скасування всіх нормативно-правових актів, прийнятих на виконання Закону України “Про охорону праці”, з дати набрання чинності цим законопроєктом, не визначення повноважень прав представників працівників у сфері безпеки праці щодо безперешкодного здійснення громадського контролю за додержанням роботодавцями законодавства у цій сфері, здійснення ефективного і повноцінного захисту інтересів і прав працівників тощо. Також, всіма присутніми було відмічено про суттєву невідповідність законопроекту міжнародним нормам і угодам, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, якими встановлено відмінне від законопроекту регулювання, зокрема головним цілям та зобов’язанням України за Угодою про асоціацію з ЄС, «рамковій» Директиві Ради ЄС №89/391/ЄС, положенням Конвенції МОП №135, 155, 161 та іншим, які ратифіковано законами України.
Було відмічено недостатній соціальний діалог з боку Мінекономіки стосовно узгодження позицій профспілкової сторони до цього законопроекту протягом 2020 року та першого півріччя 2021 року. Більшість пропозицій СПО об’єднань профспілок, надіслані листом від 22.02.2021 № 01-12/135-СПО до попередньої редакції законопроекту, не враховано, а жодних узгоджувальних процедур з цих питань не було проведено.
Сергій Біленкький, інші представники сторони роботодавців також заявили про не погодження законопроекту в такій редакції, висловила свої основні зауваження, відмітила норми, які призведуть до значного навантаження та посилення тиску на бізнес, зокрема занадто великі штрафні фінансові санкції беж жодних економічних механізмів заохочення та підтримку бізнесу щодо поліпшення умов праці та модернізації виробництва, посилення дозвільного та ліцензійного навантаження, виключення декларативного принципу ведення робіт тощо. Сторона роботодавців відмітила також не достатній соціальний діалог та не врахування більшості їх зауважень до попередньої редакції законопроекту.
Про суттєві недоліки законопроекту наголосили і фахівці Державної регуляторної служби. Вони відмітили, що не проведено аналіз регуляторного впливу введення нових норм, а також не проведено дослідження впливу відміни норм чинного законодавства у сфері охорони праці, які пропонуються законопроектом, регулювання діяльності інспекції праці тощо без належних обґрунтувань, розрахунків та можливих негативних наслідків, як для бізнесу, так і для працюючих.
Також сторони, як профспілок так і роботодавців, відмітили спільну позицію щодо необхідності приведення нормативно-правової бази з охорони праці до вимог «рамкової» Директиви Ради ЄС №89/391/ЄС, «окремих» спеціальних Директив ЄС та Конвенцій МОП, але здійснювати це необхідно виважено та поступово, а не відміняти одночасно всі НПАОП, яких на сьогодні в Покажчику налічується близько 470, що призведе до колапсу у сфері безпеки праці, призведе до не визначення відповідальності роботодавця, унеможливить здійснення державного нагляду та розслідування нещасних випадків і профзахворювань, а працівників лишить права на безпечні умови праці і соціальний захист, зокрема у разі ушкодження їх здоров’я, внаслідок нещасного випадку або профзахворювань.
А ось Юрій Кузовой від Мінекономіки наполегливо відстоював свою позицію і редакцію цього законопроекту, однак не заперечив про подальше обговорення позицій сторін соціального діалогу та пошуку шляхів узгодження цих позицій.
Сторона роботодавців та Державної регуляторної служби підтримали ініціативу СПО об’єднань профспілок щодо необхідності активізації соціального діалогу і кращого узгодження позицій щодо законопроекту «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі», а також направлення звернення до Кабінету Міністрів України щодо перенесення терміну подання цього законопроекту у вересні цього року щонайменше на півроку.
Прес-центр Федерації профспілок України