7 травня відбулось засідання Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні, на якому було розглянуто та ухвалено пропозиції СПО об’єднань профспілок до проєкту Бюджетної декларації України на 2026-2028 роки.
Серед іншого: обговорено та погоджено доопрацьований проєкт Порядку оцінки відповідності критеріям репрезентативності та підтвердження репрезентативності суб’єктів сторін профспілок і організацій роботодавців.
Визначено кандидатури представників СПО об’єднань профспілок до складу тристоронньої делегації України для участі у 113-й сесії Міжнародної конференції праці, запланованої на червень поточного року.
Також підсумовано роботу робочої групи при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів з доопрацювання до другого читання проєкту Закону України «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі” (реєстр. № 10147).
Вів засідання Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий.
Під час розгляду першого питання наголошувалось, що профспілкові пропозицій до проєкту Бюджетної декларації України на 2026-2028 роки мають сприяти створенню економічних та соціальних умов, необхідних для стабілізації країни та її подальшого відновлення, а також спрямовані на забезпечення базових потреб громадян з метою наближення стандартів життя українців до середньоєвропейського рівня.
Йшлося про те, що впровадження в Україні європейських стандартів життя узгоджується з нормами Угоди про асоціацію з Європейським Союзом. Що передбачає підвищення розмірів основних державних соціальних стандартів та гарантій з урахуванням норм європейських директив та міжнародних конвенцій, ратифікованих Україною.
Профспілки акцентували увагу соціальних партнерів і депутатського корпусу на тому, що заморожування соціальних стандартів на трирічний період особливо в умовах війни є неприпустимим актом, що веде до погіршення існуючих умов матеріального забезпечення працівників. Тому профспілки будуть і надалі наполягати, щоб з урахуванням стану виконання доходної частини Держбюджету на поточний рік та динаміки зростання зарплат вже у цьому році були змінені у бік зростання і розмір мінімальної зарплати і прожиткового мінімуму.
Вирішено направити доопрацьовані профспілкові пропозиції до Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів України, Міністерству економіки України та Міністерству соціальної політики України для їх врахування у проєкті Бюджетної декларації України на 2026-28 рр. Також позицію профспілок буде доведено до комітетів Верховної Ради України з питань бюджету та з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, народних депутатів України - представників профспілок у Верховній Раді України з метою їх підтримки у процесі розгляду проєкту Бюджетної декларації України на 2026-28 роки. Дано доручення обстоювати профспілкові пропозиції у подальшій роботі на всіх стадіях бюджетного процесу.
Під час розгляду пропозицій до Порядку оцінки відповідності критеріям репрезентативності сторін профспілок і роботодавців зазначалось, що запропоновані Національною службою посередництва і примирення зміни здебільшого стосуються необхідності осучаснення існуючого законодавства у цій сфері та забезпечення цієї роботи з урахуванням вдосконалення технічного рівня (цифровізації). Проєкт Порядку декілька разів надходив на погодження профспілковій стороні. 26 грудня 2024 року на засіданні СПО об’єднань профспілок Порядок був взятий за основу, а 30 січня 2025 року погоджений членами СПО об’єднань профспілок. Однак, у зв’язку з надходженням зауважень та пропозицій до документу від Мінюсту, Державної служби статистики, Міністерства цифрової трансформації України, проєкт Порядку було доопрацьовано. 5 травня ц.р. НСПП надіслала на погодження профспілковій стороні доопрацьований проєкт Порядку із врахуванням зауважень та пропозицій вищеназваних центральних органів виконавчої влади. За результатами обговорення СПО прийняло рішення їх погодити.
Розглянувши підсумки роботи робочої групи при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів з доопрацювання до другого читання проєкту Закону України «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі» було відзначено, що ця робота тривала з початку жовтня минулого року і аж дотепер. За цей період відбулося 82 засідання робочої групи.
У вересні 2024 року СПО об’єднань профспілок звернувся до депутатських фракцій і груп Верховної Ради України IX скликання з проханням розглянути підготовлені профспілками 92 пропозиції правок до другого читання проєкту Закону 10147 та внести їх від імені народних депутатів України, депутатської фракції чи групи з метою доопрацювання та недопущення зниження рівня гарантій працівників у сфері охорони праці. Також був внесений широкий перелік змін до законодавчих актів, звʼязаних із визначенням умов безпечної праці, впливу умов праці на стан здоровʼя працівників, державного нагляду за безпекою праці тощо.
Було визнано, що у підсумку роботи над законопроектом перелік врахованих у його остаточній редакції профспілкових пропозицій не є вичерпним. Члени СПО об’єднань профспілок взяли цей факт до відома і своїм рішенням доручили представникам профспілок в тристоронній робочій групі представити позицію СПО профспілок щодо цього питання на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, який був запланований на наступний день після засідання СПО і наголосити на важливі для профспілок норми, які зокрема стосуються:
- визначення «представника працівника» (стаття 1) як представника з безпеки праці та здоровʼя на роботі, якого делегує профспілка (в разі наявності на підприємстві членів профспілки), а також до редакції статті 5 законопроєкту щодо предмету, форм та методів здійснення громадського контролю та повноважень його субʼєктів.
Пресцентр ФПУ