1449852626 771

 

Початково визначені Держбюджетом–2016 розміри мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, обсяг окремих субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, а також інші соціально значущі видатки збільшаться (зокрема, передбачено збільшення освітньої та медичної субвенцій на 140,7 млн грн та 127,2 млн грн відповідно, видатків на виплату пенсій Пенсійному фонду України – на 576,9 млрд грн). Це передбачено у прийнятому Парламентом 19.05.2016 Законі України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо соціальних стандартів та обсягу субвенції на надання пільг та житлових субсидій)» (реєстр. №4543 від 28.04.2016). Ініціатором зазначеного законопроекту є Кабінет Міністрів України.

Так, проти раніше передбаченого підвищення розмірів соціальних стандартів та гарантій з 1 грудня ц.р. порівняно з травнем ц.р. на 6,9 %, вони зростуть на 10,3 %.

Таким чином, річне підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму складе 16%.

Слід зазначити, що у пояснювальній записці до законопроекту № 4543 пропонувалось збереження грошового розриву між базовим тарифним розрядом ЄТС та мінімальною заробітною у розмірі 265 гривень.

 

 

 

 

Прожитковий мінімум, грн

на 1 особу в розрахунку на місяць

для дітей віком до 6 років

для дітей віком від 6 до 18 р.

для працездатних осіб та мінімальна заробітна плата

для осіб, які втратили працездатність

з 1 вересня 2015 р.

1330

1167

1455

1378

1074

Згідно закону про Держбюджет на 2016 рік, грн.

з 1 січня

1330

1167

1455

1378

1074

з 1 травня

1399

1228

1531

1450

1130

з 1 грудня

1496

 

(+6,93% порівняно з 01.05.2016)

1313

 

(+6,92% порівняно з 01.05.2016)

1637

 

(+6,92% порівняно з 01.05.2016)

1550

 

(+6,9% порівняно з 01.05.2016)

1208

 

(+6,9% порівняно з 01.05.2016)

з 1 грудня

(пропонується законопроектом)

1544

 

(+10,36% порівняно з 01.05.2016)

1355

 

(+10,34% порівняно з 01.05.2016)

1689

 

(+10,32% порівняно з 01.05.2016)

1600

 

(+10,34% порівняно з 01.05.2016)

1247

 

(+10,35% порівняно з 01.05.2016)

 

Разом з тим, Кабінетом Міністрів України 27.04.2016 року прийнято постанову № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758», якою з 1 травня 2016 року встановлено ціну на газ для населення відразу на ринковому рівні та скасовано норму про споживання населенням газу за пільговою ціною.

Підвищення ціни на природний газ вже спровокувало прийняття рішення НКРЕКП щодо підвищення прогнозованих рівнів тарифів на опалення та гарячу воду в 1,8–2 рази та спричинить подальше підвищення цін і тарифів на інші товари і послуги.

В зв’язку з ростом тарифів окремі аналітики прогнозують інфляцію за підсумками 2016 року на рівні 17–18%. Згідно останньої інформації, до липня ц.р. НБУ не змінюватиме прогноз рівня інфляції на 2016 рік (12%). МВФ зберігає прогноз росту інфляції за підсумками 2016 року 15,1%.

Довідково: за повідомленням Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) у квітні 2016 року за період січень–квітень 2016 року склав 105,1%.

 

Запропоноване підвищення розмірів соціальних стандартів та гарантій безумовно є позитивом та частково враховує профспілкову позицію. Проте, їх запропоноване збільшення лише з 1 грудня ц.р. не компенсує у повній мірі інфляцію 2014–2015 років, яка, за даними Державної служби статистики, перевищила 179%  (зокрема у 2015 році інфляція склала 143,3%), не покриває підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги.

Прийнятими змінами передбачено додатково 5,26 млрд грн на фінансування субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот.

Позиція ФПУ: враховуючи радикальне підвищення цін та тарифів, терміни збільшення соціальних стандартів та гарантій мають бути наближені з 1 грудня до хоча б 1 вересня ц.р. (до початку опалювального сезону). При чому ці показники мають бути збільшені кардинальним чином, а грошовий розрив між базовим тарифним розрядом ЄТС та мінімальною заробітною платою – суттєво скоротитися з тим, щоб ліквідувати цей прояв дискримінації в оплаті праці працівників бюджетної сфери.

 

 

 

Департамент захисту соціально-економічних прав