Б

 

Ціни на продукти в Україні постійно підвищуються - нехай десь за все на кілька копійок, але, все ж, зростання є. Так, за даними Державної служби статистики, зростання цін за перше півріччя склало більше 4%. Про це повідомляє газета «Сегодня». Якщо в 2017 р ціни на деякі товари зросли навіть більше, ніж на 20%, в цьому році таких різких стрибків по продуктам харчування не було. Так, ціни продовжують поступово підвищуватися, але не досягають критичних відміток.

"Якщо брати дані Держстату, то з початку року ціни на продукти харчування зросли всього на 4%. Причому, якщо брати дані за червень, у нас була дефляція - тобто зниження цін, що цілком характерно для літнього періоду, тому що в цей період стають дешевшими всі основні сільськогосподарські продукти - молоко, яйця, овочі, фрукти", - розповів в коментарі сайту "Сегодня" економічний експерт Борис Кушнірук.

Він також додає, що в минулому році влітку був стрибок цін, але його спровокувало зростання цін на продовольчі товари на зовнішніх ринках. А ось істотне подорожчання м'яса викликали масові смерті свиней від африканської чуми.

"У нас більшість продуктів харчування вже прив'язані до цін на зовнішніх ринках, це призвело до того, що підскочили ціни на масло, молоко, м'ясо. З м'ясом також була пов'язана історія з тим, що у нас йшла активна стадія африканської чуми свиней, яка "вирубала" поголів'я тварин десятками тисяч, і це спровокувало зростання цін на м'ясо. Ми опинилися в такій ситуації, що у нас до сих пір свинину імпортують, тому що власного виробництва не вистачає, в першу чергу, для м'ясопереробки", - зазначив Кушнірук.

Якщо порівняти ціни на основні продукти харчування за червень та січень, виходить, що, батон виріс в ціні з 10,34 грн до 11,01, кілограм рису подорожчав з 23,09 грн до 23,27, яловичина подорожчала на 10 грн і тепер коштує 124,41 грн, свинина замість 109,47 грн тепер коштує 114,28 грн, зате вартість курячого філе майже не змінилася - 89,85 грн замість 89,51 грн, суттєво подорожчала і риба морожена - з 65,93 грн до 69,76 грн.

Зате в ціні впав десяток яєць, який ще в січні коштував 27 грн, а в червні всього 21,8 грн. Також подешевшав цукор, який тепер коштує 14, 67 грн замість 15,78 грн.

А ось деякі овочі, в порівнянні із зимою в ціні дуже виросли. Так, морква подорожчала майже в чотири рази - з 6,72 грн до 23,03 грн, буряк більше ніж в два рази - з 6,29 грн до 15,48 грн, і картопля замість 6 грн за кілограм коштує 8,73 грн .

"Статистика показує, що в середньому продукти піднялися в ціні на 5%, наші дані говорять про те, що ці показники в два рази більше – до 10%. Значне збільшення цін є в тих групах товарів, які, за нашими прогнозами, і повинні були рости в ціні, це хліб, м'ясо та овочі. Якщо ми подивимося ціни на овочі в цьому і в минулому році, то зараз майже всі овочі, за винятком моркви, дешевше торішніх на 20-40%. Але якщо ми подивимося, було значно коливання ціни, інфляція була велика, а зараз вона потрошку знижується", – розповідає Олексій Дорошенко, директор Української асоціації постачальників торговельних мереж.

 

 

НАШ КОМЕНТАР. З ІІ півріччя 2017 року, за результатами проведеного пілотного проекту у IV кварталі 2016 року, Урядом, за ініціативи Мінекономрозвитку, скасовано державне регулювання цін на соціально значущі продовольчі товари. Тим самим, Кабінет Міністрів України фактично відмовився від світової практики стримування цінових стрибків шляхом контролю за ціноутворенням у цій сфері.Таке рішення спричинило різке зростання цін на низку соціально значущих товарів на відміну від зростання доходів населення. Відмінивши державне регулювання цін, Урядом не запропоновано альтернатив. 

 

Як неодноразово зазначалося профспілками у численних зверненнях до Кабінету Міністрів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Антимонопольного комітету України, компенсувати скасування держрегулювання теоретично могли б адресні продовольчі програми, які розраховані на найбільш соціально уразливі категорії населення, зменшення ПДВ на продукти харчування, перегляд вартості споживчого кошику, підвищення розміру прожиткового мінімуму до його фактичного рівня, реформування оплати праці тощо. Проте, жоден із запропонованих шляхів не знайшов підтримки з боку урядової сторони.
Вважаємо, що на даному етапі розвитку України важливим завданням є побудова механізму взаємодії держави, експертного середовища та громадськості в контексті ефективного проведення реформ. Існує практика, коли органи державної влади ухвалюють рішення, які не ґрунтуються на попередніх консультаціях із зацікавленими сторонами.

За відсутності дієвого та ефективного механізму взаємодії з громадськістю, профспілками та експертним середовищем у процесі вироблення політики потерпає загальносуспільний інтерес.

 

Департамент з питань економічного

розвитку та ціноутворення

 

Прес-центр ФПУ