17 квітня 2013 року Президент України Віктор Янукович підписав Указ про внесення змін до Положення про Державну інспекцію України з контролю за цінами і надав Інспекції контрольно-наглядові повноваження.
До цього більше двох років в Україні перевірки правильності встановлення цін на регульовані товари не проводились. У 2011 році Інспекцію взагалі ліквідували, проте минулого року структура була знову відтворена ( також і завдяки наполегливим вимогам ФПУ), але тільки із правом проведення моніторингу цін та аналітичної роботи. Держцінінспекція України не контролює ціни на імпортні делікатеси та предмети розкоші - мова йде виключно про найнеобхідніші продовольчі товари, житлово-комунальні послуги, паливо, транспорт та ліки.
Постановою Кабінету Міністрів України №1548 від 25 грудня 1996 року визначено перелік товарів та повноваження органів влади всіх рівнів щодо регулювання цін і тарифів на окремі види продукції, товарів і послуг. На підставі цієї постанови облдержадміністрації всіх регіонів встановили граничні торговельні надбавки до оптової ціни виробника на борошно, хліб, макаронні вироби, крупи, цукор, яловичину, свинину і м'ясо птиці, варені ковбасні вироби, молоко, сир, сметану, вершкове масло, соняшникову олію, курячі яйця не вище 15 відсотків без урахування витрат на транспортування. Згідно з інформацією Держцінінспекції, щодня до установи надходять скарги від громадян з приводу підвищення цін на ті чи інші продовольчі товари, і часто моніторинги, що проводять спеціалісти у регіонах, підтверджують порушення, на які вказують громадяни. Вже найближчим часом Держцінінспекція України розробить план проведення перевірок і почне його реалізовувати.
До порядку денного засідання Кабінету Міністрів України 19 червня п.р. включено розгляд проекту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання формування та встановлення тарифів на житлово - комунальні послуги», підтриманий профспілками. Необхідність розроблення проекту Мінрегіоном України зумовлена ситуацією, яка склалася на ринку житлово-комунальних послуг, зокрема у разі підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги. Мета проекту акта – забезпечення економічної обґрунтованості тарифів на вказані послуги.
Проектом постанови передбачається забезпечити надання Держцінінспекцією висновків щодо розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат, пов’язаних з наданням послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Крім того - забезпечити контроль за формуванням, встановленням та застосуванням тарифів на житлово-комунальні послуги, що встановлюються органами місцевого самоврядування.
Водночас існує ризик, що на сьогодні Держцінінспекція не зможе вчасно та якісно виконувати роботу з надання висновків, оскільки не утворені територіальні органи Держцінінспекції, а підрозділ з питань житлово-комунального господарства центрального апарату складається лише з 5 чоловік. Отже, доцільно передбачити перехідний період для введення постанови у дію.
Загалом цінова ситуація в країні наразі стабільна. Проте, ціни на деякі продовольчі товари першої необхідності, незважаючи на їхню стабільність, невиправдано високі.
Яскравий приклад - хліб. За даними регіональних об’єднань профспілок втрачено стабільність на соціальні сорти хліба. Хоча перелік сортів хліба повинні були затвердити у кожній області, але ця робота виконана не повністю.
Довідково. На вироблення такого хлібу виділяється борошно з Аграрного фонду. Можливо виготовлення соціальних сортів хлібу є збитковим для підприємств, але їхню рентабельність при виготовленні всіх інших сортів та видів продукції ніхто не обмежує і вони компенсують отримані збитки за рахунок доходів при реалізації дорогої продукції. Хліб, як відомо, це політично-соціальне питання, і всі його виробники мають це розуміти.
Для врегулювання проблеми Держцінінспекція ініціює перевірку роботи Аграрного фонду України з питання виконання розпорядження Уряду щодо стабілізації цін на ринку хліба завдяки здійсненню інтервенції борошна в достатніх обсягах. За даними Держцінінспекції це зерно у деяких регіонах використовується не за призначенням, що призвело до підвищення роздрібних цін на хліб та хлібобулочні вироби, тобто дало ефект, протилежний меті.
Крім того, Державна інспекція України з контролю за цінами запропонувала Міністерству економічного розвитку і торгівлі та Міністерству аграрної політики та продовольства розробити порядок, яким буде визначено єдиний підхід щодо формування місцевими органами виконавчої влади оптимального асортименту хліба, що користується найбільшим попитом, та обсягів його виробництва для кожного хлібопекарського підприємства у регіоні, достатньому для задоволення споживчого попиту.
На думку профспілок, доцільно встановити рішенням уряду частку соціального хліба у загальному обсязі хлібобулочних виробів, що реалізуються торгівельними мережами, фактично - ввести квотування для соціального хлібу на полицях магазинів. Крім того, вважаємо, що посилення контролю повинно привести до порядку у питаннях ціноутворення і, в першу чергу, на соціально значущі товари і послуги.
Департамент бюджетної політики та соціального захисту