78532484

 

На десятому засіданні Національної ради реформ, яке відбулося 3 вересня 2015 року, було презентовано два варіанти моделі оподаткування.

Свої варіанти податкової реформи презентували Міністр фінансів України Наталія Яресько та голова Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна.

Крім того у засіданні брали участь представники громадських платформ (Нова країна та РПР), проте цей проект не розглядався.

МОДЕЛІ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ (Табл. додається)

 

Модель Мінфіну, передбачає запровадити лінійну модель податкової системи, що полягає у встановленні “плоских” ставок -  20% ПДФО, 20% ПДВ, 20% ЄСВ і 20% податок на прибуток.

Основне кризове питання українського податкового законодавства – навантаження на фонд оплати праці – пропонують вирішити об’єднанням ЄСВ і ПДФО з 2018 року, забезпечивши зниження сукупного податку на зарплату до 20%.

Протягом цього перехідного періоду, пропонується:

встановити ставки ПДФО та ЄСВ на рівні 20%

-  ліквідувати сплату ЄСВ з працівника, що має значно полегшити адміністрування податку

-  запровадити єдину податкову звітність з ПДФО та ЄСВ вже починаючи з 2016 року

І за результатами цих дій підготуватися до подальшого об’єднання цих двох податків зі зниженням їх сукупної ставки до 20%.

Тобто на рівні 20% буде зафіксовано ставки єдиного соціального внеску (ЄСВ), який наразі складає 36% - 40% плюс 3,6%;

На перехідному етапі пропонується запровадити єдину ставку ПДФО на рівні 20%, наразі в нас діє дві ставки – 15% та 20%.

Уряд пропонує ліквідувати сплату 3,6% ЄСВ, що сплачуються працівником, а задля зниження податкового навантаження на найменш захищені верстви населення, пропонується взагалі не оподатковувати 1 рівень мінімальної заробітної плати, що на 1 січня 2016 року буде становити якнайменше 1378 гривень.

Так при нарахування заробітної плати в сумі 4000 гривень працівник отримує:

             за діючою системою на руки 3217,6 грн.

             за нової системи буде отримувати 3415,6 грн., тобто на 198 грн. більше.

 

                       Розрахунок заробітної плати:

за діючою системою

за новою системою

4000 х 3,6% (ЄСВ) =144 грн.

4000 х 1,5 (ВЗ) = 60 грн.

ПДФО (4000-144) х15% =578,4 грн.

До видачі працівнику:

4000-144-60-578,4 = 3217,6 грн.

(4000 - 1378) х 20% = 524,4 грн.

4000 х 1,5 (ВЗ)   = 60 грн.

 

До видачі працівнику:

4000 - 524,4 - 60= 3415,6 грн.

 

Проте такий позитив відбудеться за умови, що право на податкову соціальну пільгу буде поширено на всіх громадян (а не обмежено доходом в розмірі прожиткового мінімуму помноженого на 1,4), в противному разі зменшення податкового навантаження не відбудеться.

На сьогодні відповідно до п.п.169.4.1 п.169.4 ст.169 Податкового кодексу України податкова соціальну пільга застосовується до доходу, якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4, та округленого до найближчих 10 гривень, тобто 1710 грн. (1218 х 1,4 = 1705,2).

Модель Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики передбачає знизити ставку податку на прибуток з 18% до 15%, ставку ПДВ – до 15%, по ПДФО впровадити ставку 10% з першої гривні (без неоподатковуваного мінімуму), та по ЄСВ - ввести єдину ставку у розмірі 20%.

         З урахуванням змін, що пропонуються Комітетом при нарахування заробітної плати в сумі 1700 гривень працівник отримує:

за діючою системою на руки 1458,8 грн.

за нової системи буде отримувати 1504,5 грн., тобто при новій системі, якщо не буде враховуватись соціальна пільга, зменшення отриманої заробітної плати не відбудеться, а навпаки на 45,7 грн. більше.

 

                       Розрахунок заробітної плати:

за діючою системою з рахуванням соціальної пільги

за новою системою

1700 х 3,6% (ЄСВ) =61,2 грн.

1700 х 1,5 (ВЗ) = 25,5 грн.

1218 х 50% = 609 (соціальна пільга)

ПДФО (1700- 609 - 61,2) х 15% =154,5 грн.

До видачі працівнику:

1700 - 61,2 – 25,5 – 154,5 = 1458,8 грн.

 

1700 х 10 % = 170 грн.

1700 х 1,5% = 25,5 грн.

1700 – 170 – 25,5 = 1504,5 грн.

      

За результатами обговорення Національна рада реформ не підтримала жодного варіанту. Наразі прийнято рішення спробувати виробити спільну позицію та підготувати одну модель податкової реформи.

З метою повноцінного забезпечення соціальної справедливості в оподаткуванні заробітної плати ПДФО профспілками підтримується ідея стосовно оподаткування заробітної плати з урахуванням не оподаткованого мінімуму, але не підтримується єдина ставка ПДВ – 20 % або 15%, оскільки цей податок фактично перекладається на плечі населення. Якщо відмінити пільгову ставку ПДВ 7% на ліки, то це призведе до їх подорожчання.

ФПУ вважає, що в умовах необхідності посилення соціальної орієнтованості Урядом необхідно проводити політику, спрямовану на запобігання зниженню добробуту широких верств населення, шляхом обкладання товарів та послуг соціального призначення за нижчими ставками, зокрема на ліки, продукти харчування (за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України), житлово-комунальні послуги, що повинно стати реальним інструментом із недопущення різкого зниження доходів громадян.

Зниження ставки ПДВ на житлово-комунальні послуги в умовах постійного зростання цін дозволило б не підвищувати різко тарифи на житлово-комунальні послуги, адже ці кошти могли б покрити заборгованість з різниці в тарифах на житлово-комунальні послуги, що сприяло б підтримці даної галузі у умовах постійного її недофінансування.

Питання податкової реформи активно обговорюються, як серед експертів так і в широкому суспільстві.

Так зокрема народний депутат України Оксана Продан вважає, що Концепцію податкової реформи потрібно розглядати крізь призму боротьби з бідністю, пояснюючи це тим, що:

-         бідний народ ніколи не побудує сильну економіку;

-         бідні люди ніколи не зможуть перемогти корупцію - при першій же можливості вони будуть давати і брати хабарі;

-         бідний виборець не зможе вибирати і проконтролювати владу, його завжди можна буде купити за пакет гречки.

         Тому проводити реальну податкову реформу можна тільки в тому випадку, якщо вона вирішує п'ять ключових питань:

  1. 1.Зниження податкового тиску на заробітну плату
  2. 2.Створення конкурентоспроможної податкової системи
  3. 3.Пріоритетність платників податків перед чиновниками
  4. 4.Ліквідація корупції
  5. 5.Збереження спрощеної системи оподаткування

 

Ця позиція дуже співпадає з профспілковою. Саме забезпечення соціальної справедливості вимагають і домагаються профспілки при реформуванні податкової системи.

 

 

 Департамент захисту соціально-економічних

прав апарату ФПУ