9podat 8019

 

В Україні стрімко набирає обертів реформування податкової системи України. Свої варіанти податкової реформи представлено Міністерством фінансів України - проект Закону України "Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні" та Комітетом Верховної Ради України з питань податкової та митної політики - проект закону №3357 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової лібералізації».

Одна із найгостріших проблем сьогодні, що провокує галопуюче зростання соціальної нерівності є податкова несправедливість та дискримінація в оподаткуванні трудових доходів працівників у вигляді заробітної плати.

Тому профспілки підтримують ідею Мінфіну стосовно зменшення суми загального місячного оподаткованого доходу, отримуваного від роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги, що дорівнює 100% розміру мінімальної заробітної плати, для будь-якого платника податку. Зазначене забезпечить фактичну реалізацію введення неоподатковуваного мінімуму в Україні, який є державною соціальною гарантією. А відтак закладе фундамент у формування справедливої податкової системи та усуне нерівність в оподаткуванні трудових доходів громадян у вигляді заробітної плати порівняно з доходом підприємств.

Пропозиція Комітету стосовно застосування зниженої ставки ПДФО у розмірі 10% не підтримується профспілковою спільнотою, оскільки пропонується з одночасним скасуванням податкової соціальної пільги, що призведе до збільшення податкового тиску на громадян із низьким рівнем доходів.

Разом з тим, профспілки вважають, що потребує перегляду пропозиція Мінфіну про скасування пільгового оподаткування ПДВ ліків, що фактично означає ріст цін на ліки на 13%.

Також категорично не підтримуються профспілковою спільнотою пропозиції щодо зниження розміру єдиного соціального внеску майже вдвічі – до 20 %, що призведе, за попередніми розрахунками, до втрат всіх фондів соціального страхування більше 130 млрд.грн. Однак ніяких компенсаційних фінансових джерел заміщення цих втрат не передбачається. Це означає, що працівники не отримуватимуть своєчасно виплати по лікарняних листках, знову з’явиться заборгованість з виплати пенсій, страхового відшкодування потерпілим на виробництві, безробітним і наданні соціальних послуг.

Крім того, не врегульованим залишається питання визначення умов статусу неприбутковості профспілковими організаціями.

В рамках подальшого реформування податкової системи Профспілкова сторона цілеспрямовано та наполегливо відстоює позицію, що податкова реформа має забезпечити справедливість в оподаткуванні задля подолання соціальної нерівності, зокрема, шляхом:

-           усунення нерівності та забезпечення уніфікації в підходах до оподаткування заробітної плати порівняно з іншими доходами (зокрема через: запровадження неоподатковуваного мінімуму доходів громадян; встановлення рівня оподаткування на трудові доходи у вигляді заробітної плати на рівні не вищому, ніж рівень оподаткування доходів від нетрудової діяльності; впровадження до всіх видів доходів єдиного принципу – оподаткування прибутку);

   - запровадження знижених ставок ПДВ на соціально значущі товари та послуги: продукти харчування (за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України), житлово-комунальні послуги та збереження хоча б чинної ставки в розмірі – 7% на ліки.

Крім того, профспілки наполягають на узгодженні пропонованих змін із міжнародним та національним законодавством, зокрема нормами Конвенції Міжнародної організації праці № 87, Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

Питання розміру єдиного соціального внеску має розглядатися окремо від податкової реформи в рамках реформування законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, з дотриманням міжнародних норм та чинного законодавства України.

 

Профспілки закликають Уряд та Парламент при прийнятті рішення стосовно реформування податкової системи забезпечити дотримання принципів справедливості в оподаткуванні та захистити доходи працівника від непомірного податкового тиску.

 

 

З експрес висновками по законопроекту №3357

 

та законопроектом від Мінфіну можна ознайомитись тут.

 

Департамент захисту соціально-економічних

прав апарату ФПУ

 

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення