zhkgjpg04092013091622 w300

 

Робоча група з підготовки до розгляду у другому читанні проекту Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (реєстр. № 1581-д) провела 1 квітня 2016 року під головуванням заступника Голови Комітету, керівника Робочої групи чергове (шосте) засідання з обговоренні найактуальніших питань - взаємовідносин споживача з монополістами.

 

У засіданні взяли участь представники Мінрегіону, НКРЕКП, КМДА, ПАТ «Київводоканалу», Держенергоефективності, обслуговуючих компаній, керівники тепло- водопостачальних підприємств, Асоціації підприємств будівництва та житлово-комунального господарства, Громадської спілки «Асоціація управителів житла», Федерації профспілок України, громадських інституцій, міжнародні експерти.

В ході засідання було обговорено концептуальні питання щодо визначення:

- моделі відносин з виконавцями комунальних послуг в багатоквартирному будинку: прямі договори споживача із монополістом – виконавцем комунальних послуг та/або колективне замовлення споживачів – уповноважена споживачами особа (замовник) – монополіст (виконавець комунальних послуг);

- правового регулювання відносин сторін у визначених моделях: істотні умови типових договорів, права, обов’язки, відповідальність;

- механізмів здійснення контролю діяльності сторін договірних відносин та якості наданих послуг на точці обліку води, теплової енергії, та його наслідків.

Під час презентації майбутньої моделі взаємовідносин між споживачем та монополістом, в основу був покладений принцип – складання договору на колективне замовлення споживачів – уповноважена споживачами особа (замовник) – монополіст (виконавець комунальних послуг). І відповідно обов’язково – у багатоквартирних будинках встановлення будинкових засобів обліку. Ця модель викликала бурхливе обговорення. Серед присутніх занепокоєння викликало те, що у цьому випадку – сумлінний споживач буде повинен сплачувати по боргам споживачів – боржників. Представники монопольних компаній підтвердили, що саме невизначеність і неврегульованість питань щодо безповоротних боргів споживачів і високих втрат внаслідок неефективних комунальних систем призвело на сьогодні до банкрутств ЖЕКів, оскільки ні мешканці, ні ЖЕКи не мають можливості сплачувати ці борги, і тому запропонована модель має низку недоліків.

За словами керівника Проекту IFC «Енергоефективність у житловому секторі України» Гжегоша Гайди, у Польші у багатоквартирних будинках розповсюджена саме ця модель взаємовідносин, тобто колективне замовлення житлово-комунальних послуг. У випадках якщо споживач не сплачує за житлово-комунальні послуги, управляюча компанія (управитель) через 6 місяців подає позов до суду. І відповідно це питання вирішується у судовому порядку. При повній відсутності у споживача можливості сплатити за послуги ЖКГ, його виселяють у соціальне житло. Як повідомили фахівці Проекту IFC «Енергоефективність у житловому секторі України», у Німеччині майже весь житловий фонд належить державі і є свій порядок врегулювання цих взаємовідносин.

Члени Робочої групи вирішили провести наступне засідання 11 квітня 2016 року о 14:00 для прийняття узгоджених рішень з раніше обговорених питань щодо обліку комунальних послуг, а також основних засад надання послуги з поводження з твердими побутовими відходами.

Нагадуємо, що засідання Робочої групи є відкритими, у разі бажання взяти участь у засіданнях необхідно зареєструватися у секретаря Робочої групи Бєльдєй М.В. за телефоном 255-48-00.

 

                                               Департамент захисту соціально-економічних прав