9ed0829f07 216919

 

Економічно необґрунтована диференціація заробітної плати за видами діяльності в Україні зумовлена відсутністю прямого її зв’язку з необхідними витратами енергії працівників, рівнем складності та професійної кваліфікації праці, економічними результатами господарської діяльності.

Законодавством України не передбачається застосування галузевих ставок мінімальної заробітної плати, хоча подібне регулювання використовує третина розвинених країн і понад 50% держав Азії та Латинської Америки.

Напрацьований фахівцями ФПУ проект Типової методики розрахунку галузевого стандарту оплати праці (додаток 1) було направлено до Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи та ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» для надання пропозицій щодо його застосування.

Науковими установами визначено перелік питань щодо удосконалення проекту Методики та механізму його застосування (додаток 2, і  додаток 3), зокрема:

- узгодження механізму дії галузевого стандарту оплати праці (далі ГСОП) з наявною законодавчою базою;

- узаконення Методики розрахунку ГСОП для повноправного застосування у процесі укладання галузевих угод і колективних договорів;

- визначення поняття «галузь»;

- визначення порядку вибору базової професії галузі, стосовно якої визначатиметься ГСОП, і відповідно, класу умов праці згідно тяжкості і напруженості трудового процесу, що повинні бути враховані при розробці ГСОП для базової професії з врахуванням її тарифно-кваліфікаційних характеристик, особливостей праці, даних про фізичні і нервово-емоційні навантаження під час трудової діяльності й інших умов, виявлених на основі атестації робочих місць;

- розробка порядку встановлення і перегляду розміру ГСОП і механізму його застосування в процесі переговорів для сторін соціального партнерства;

- виявлення особливостей формування заробітної плати на галузевому рівні та порівняння розрахункового на основі ГСОП і фактичного рівня заробітних плат цілому у галузях (підприємствах) і по окремих видах робіт і професіях;

- аналіз наслідків впровадження ГСОП (підвищення заробітних плат у галузі, зростання продуктивності праці, зміни у диференціації рівня зарплат тощо) для визначення доцільності його застосування тощо.

Водночас ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» зазначив, що законодавче впровадження галузевого стандарту оплати праці має йти паралельно із запровадженням системних заходів з реформування оплати праці в економіці в цілому. На сучасному етапі до прийняття відповідних рішень запропоновано застосовувати міжгалузеві коефіцієнти оплати праці, використавши досвід регулювання оплати праці у Республіці Казахстан.

Довідково: Відповідно до Трудового кодексу Республіки Казахстан мінімальний стандарт оплати праці визначається з розрахунку мінімального розміру місячної заробітної плати, встановленого законом Республіки Казахстан про республіканський бюджет на відповідний рік, та підсилюється галузевими коефіцієнтами, які визначаються галузевою угодою та затверджуються Урядом Республіки Казахстан.

Постановою Уряду Республіки Казахстан від 9 червня 2008 року № 548 «Про затвердження підвищувальних галузевих коефіцієнтів» впроваджено підвищувальні галузеві коефіцієнти (що є обов'язковими для роботодавців) для розрахунку мінімального стандарту оплати праці працівників, зайнятих на важких роботах, роботах зі шкідливими (особливо шкідливими), небезпечними умовами праці у 8 галузях:

1) у гірничо-металургійній галузі - не менш 1,7;

2) у галузі машинобудування - від 1,1 до 1,3;

3) у галузі вугільної промисловості - від 1,7 до 4;

4) у хімічній промисловості - 1,5;

5) у нафтогазовій галузі - 1,8;

6) у галузі будівництва - 1,5;

7) в електроенергетичному комплексі - 2,0;

8) у залізничній галузі - від 1,05 до 1,25.

З метою законодавчого запровадження мінімальних галузевих гарантій у сфері оплати праці при укладенні галузевих угод, фахівцями ФПУ розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку встановлення мінімальних гарантій в оплаті праці» (додаток 4,  додаток 5додаток 6).

Зазначеним законопроектом передбачається:

- законодавче запровадження регулювання генеральною угодою принципу застосування підвищувальних галузевих коефіцієнтів для встановлення мінімальних розмірів ставок (окладів) заробітної плати в галузевих (міжгалузевих) угодах;

- законодавче запровадження обов’язковості встановлення в галузевих (міжгалузевих) угодах мінімальних розмірів ставок (окладів) заробітної плати з урахуванням розміру мінімальної заробітної плати, затвердженого Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік, та підвищувальних галузевих коефіцієнтів, затверджених Кабінетом Міністрів України;

З метою забезпечення повноцінного відтворення трудового потенціалу та формування економічно-обґрунтованої міжгалузевої диференціації в оплаті праці, підвищення соціальної захищеності працівників та їх сімей, а також зростання якості соціального діалогу вважаємо за необхідне активізувати роботу щодо удосконалення та законодавчого запровадження галузевого стандарту оплати праці.

У разі Вашої зацікавленості просимо долучитися до опрацювання зазначених документів. Матеріали та пропозиції направляти на електронну адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.g.ua.

Департамент виробничої політики та колективно-договірного регулювання