Під час переговорів щодо підвищення розміру мінімальної заробітної плати у 2015 році (з 1 липня 2015 до 1279 грн., з 1 грудня 2015 року до 1378 грн.) Міністерством фінансів України були надані розрахунки додаткових витрат Державного бюджету (додається).
Фахівці ФПУ акцентують увагу на тому, що підвищення видатків на оплату праці є одночасно додатковим джерелом доходів до бюджету або передумовою економії бюджетних видатків.
Наведені нижче розрахунки свідчать, що Мінфін вбачає збільшення дефіциту бюджету в обсягах 1,84 млрд. грн. (видатки у сумі 3,1 млрд. грн. та доходи у сумі 1,26 млрд. грн.) обраховуючи лише фонд оплати праці працівників бюджетної сфери, який за статистичними даними складає лише третину від загального ФОП, в той же час розрахунки профспілок показують, що за тих же умов підвищення заробітної плати бюджет отримає додаткові надходження щонайменш у розмірі 8,2 млрд. грн.
Розрахунки зроблено виходячи з наступного:
Внаслідок збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1 липня 2015 до 1279 грн., з 1 грудня 2015 року до 1378 грн. за розрахунками Мінфіна видатки Держбюджету збільшаться на 3,1 млрд. грн.
Виходячи з наведеного розраховуємо додаткові надходження до Держбюджету:
І. Повернення в бюджет від підвищення мінімального розміру заробітної плати працівникам бюджетної сфери:
1). Найнижча ставка нарахувань на ФОП складає 36,76% (ЄСВ).
Тому на підвищення безпосередньо заробітної плати буде додатково спрямовано
3,1 млрд. грн. / 1,3676 = 2,27 млрд. грн.
Нарахування на ФОП (або ЄСВ) складають 0,83 млрд. грн.
2). Повернення в бюджет від військового збору – ВЗ:
ВЗ = 2,27 млрд. грн. * 1,5% = 0,034 млрд. грн.
3). Розрахунок ЄСВ із заробітної плати:
2,27 млрд. грн. * 3,6% = 0,082 млрд. грн.
4). Повернення коштів в бюджет від податку з доходів фізичних осіб – ПДФО:
ПДФО = (2,27 млрд. грн. – 0,082 млрд. грн.) * 15% = 0,328 млрд. грн.
Податкова соціальна пільга до зазначеної суми не застосовується, т.к. це додаткові витрати внаслідок підвищення МЗП.
5). Розрахунок заробітної плати, яка буде видана працівникам на руки:
2,27 – 0,034 – 0,328 – 0,082 = 1,823 млрд. грн.
6). Повернення коштів в бюджет від податку на додану вартість – ПДВ:
ПДВ = 1,823 млрд. грн. * 20,0% = 0,365 млрд. грн.,
де 20,0% - ставка ПДВ
7). Повернення коштів в бюджет від акцизного збору - АЗ:
АЗ = 1,823 млрд. грн. * 3,0% = 0,055 млрд. грн.
де 3,0% - питома вага акцизного збору у видатках громадян (за експертними оцінками).
8). Повернення в бюджет за рахунок збільшення надходжень до Пенсійного фонду - ПФ:
- 2% від нарахованої заробітної плати: 2,27 млрд. грн. * 2,0% = 0,045 млрд. грн.
- 32,45 % від ФОП: 2,27 млрд. грн. * 32,45% = 0,736 млрд. грн.
Всього: ПФ = 0,736 млрд. грн. + 0,045 млрд. грн. = 0,781 млрд. грн.
9). Повернення в бюджет за рахунок зменшення видатків на субсидії - С:
Внаслідок підвищення розміру мінімальної заробітної плати чистий дохід працівників бюджетної сфери збільшиться на 1,823 млрд. грн., відповідно припускаємо, що витрати з бюджету на субсидії зменшаться теж на 1,823 млрд. грн.
Разом повернення в бюджет від підвищення розміру МЗП за рахунок працівників бюджетної сфери складе:
ВЗ + ПДФО + ПДВ + АЗ + ПФ + С
0,034 + 0,328 + 0,365 + 0,055 + 0,781 + 1,823 = 3,386 млрд. грн.
ІІ. Повернення в бюджет від підвищення мінімального розміру заробітної плати працівникам небюджетної сфери:
За офіційними даними Держстату України у 2013 році оплата праці 34,4% працівників фінансувалася за рахунок бюджетних коштів. Враховуючи скорочення державних службовців, медичних робітників, освітян протягом 2014-2015 років припустимо, що співвідношення додаткових надходжень в бюджети всіх рівнів у разі підвищення розміру мінімальної заробітної плати працівникам бюджетної та небюджетної сфер становитиме 3:7.
Таким чином повернення в бюджет від підвищення розміру МЗП за рахунок працівників небюджетної сфери складе:
3,386 млрд. грн. / 3 * 7 = 7,9 млрд. грн.
Всього повернення в бюджет від підвищення розміру МЗП за рахунок працівників бюджетної та небюджетної сфер становитиме
3,386 млрд. грн. + 7,9 млрд. грн. = 11,285 млрд. грн.
Наведені розрахунки свідчать, що Мінфін вбачає видатки держбюджету у сумі 3,1 млрд. грн.
В той же час розрахунки профспілок показують, що за тих же умов підвищення мінімальної заробітної плати бюджет отримає додаткові надходження у розмірі 11,285 млрд. грн.
Таким чином, від підвищення розміру мінімальної заробітної плати з 1 липня 2015 до 1279 грн., з 1 грудня 2015 року до 1378 грн. бюджет додатково отримає 11,285 – 3,1 = 8,185 млрд. грн., які можуть бути використані для додаткових інвестицій у вітчизняне виробництво.
Крім того, підвищення розміру мінімальної заробітної плати забезпечить зростання надходжень до бюджетів всіх рівнів за рахунок:
- збільшення податку на нерухомість,
- збільшення зборів та штрафів (які розраховуються виходячи із розміру мінімальної зарплати),
- зменшення витрат на компенсації та допомоги малозабезпеченим верствам населення.
Наголошуємо, що позитивами
від підвищення розміру мінімальної заробітної плати будуть:
- збільшення надходжень до бюджету від податку з доходів фізичних осіб, ПДВ, акцизного збору;
- скорочення розміру дефіциту Пенсійного фонду та підвищення розміру пенсійних виплат;
- скорочення витрат бюджету на надання субсидій, державних соціальних допомог;
- підвищення платоспроможного рівня населення, розвиток вітчизняного виробництва, зниження залежності української економіки від експорту;
- підвищення кваліфікаційного рівня робочої сили, розвиток високотехнологічних галузей промисловості;
- підвищення мотивації до праці, а отже підвищення її продуктивності;
- зменшення відтоку українських кваліфікованих працівників за кордон;
- зменшення тінізації економіки;
- скорочення рівня бідності;
- підвищення якості та тривалості життя населення.
Будемо вдячні за надання уточнень чи додаткових пропозицій до наведених розрахунків на електронну адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Департамент виробничої політики
та колективно-договірного регулювання