У м. Дніпро у Будинку профспілок 18 вересня відбулися урочистості з нагоди 100-річчя Дніпропетровської обласної організації профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства.
Створена буремного 1919-го, профспілка місцевого транспорту (Містран) увібрала в себе досвід (хоч і короткий, але дуже корисний) створеної в Катеринославі (зараз м. Дніпро) ще в 1905 році першої профорганізації візників та вантажників. Причому за ініціативи самих працівників, які прийшли до редакції журналу «Вестник труда» (його видавало Центральне бюро профспілок, прообраз нинішнього облпрофоб’єднання) з проханням допомогти їм підготувати та надрукувати звернення до всіх візників про необхідність створення – у відповідь на жорстоку експлуатацію з боку хазяїв - власної профспілки для захисту своїх прав. І такий заклик незабаром було опубліковано, що дуже допомогло в згуртуванні працівників навколо створюваної профспілки.
На початку 20-х років профорганізація одразу ж взялася шляхом колдоговірного регулювання домагатися від влади та приватних власників (НЕП!) забезпечення працівників роботою, гідними зарплатою та умовами праці, соціальними гарантіями. Коли ж домовитись не вдавалось, оголошувались страйки («С хозяйчиками не церемониться!» - так називалась одна із статей про боротьбу з непіддатливими непманами).
Завдяки профспілці було відкрито клуб, що швидко став дуже популярним культурним і освітнім осередком.
«П’яний, темний вантажник, який в очах буржуазії за царського строю втратив свою особистість, - йшлося в одній з тогочасних публікацій, - зараз виріс культурно… З якою увагою та радістю збудували новий клуб катеринославського союзу Містран» (відкрився 1924 р. на честь 5-річчя профспілки - прим. авт.).
Світлий і затишний клуб притягує до себе, вириває працівників з ціпких пазурів проклятої спадщини – самогонних притонів горезвісної колишньої Петроградської вулиці… До ювілею був приурочений випуск лікбезниць - жінок вантажників, членів союзу».
Зусиллями профспілки вже в середині 20-х в галузі було укладено 16 колективних договорів з державними та приватними підприємствами, регулярно заслуховувались на президії звіти їх керівників.
Ці чудові багаторічні традиції підтримуються і розвиваються облорганізацією і в наші дні, коли теж є чимало проблем. Кілька, зокрема, протестних акцій з вимогою погашення зарплатних боргів перед працівниками «Облавтодору» вона провела останніми роками в Дніпрі та Києві. Чимало клопоту зараз й з вирішенням питання щодо відшкодування автопідприємствам місцевою владою коштів за перевезення пільгових категорій громадян.
Всі ці та інші етапи славної сторічної історії профорганізації знайшли відображення в підготовленій до ювілею журналістом В.Ковригою за допомоги членів президії обкому та ветеранів книзі «История. События. Люди», яку було вручено кожному з учасників заходу. В ній згадуються імена понад 500 профспілковців, які залишили свій яскравий слід в історії й продовжують писати її сьогодні.
З нагоди ювілею профактив та ветеранів щиро привітав голова обкому профспілки Андрій Берчук, який подякував усім присутнім за вірність профспілковій справі. Він також підкреслив необхідність активізації на всіх рівнях інформаційно-пропагандистської роботи, як важливого мотиваційного чинника збільшення профспілкових рядів, підвищення авторитету профорганізації та ефективності її діяльності.
З нагоди свята профактив привітав голова ЦК профспілки автотранспортників та шляховиків України Володимир Вакуленко, який назвав Дніпропетровську облпрофорганізацію та її лідерів однією з найбойовитіших. Голова ЦК розповів також про нинішню ситуацію в галузях, про дії профспілки з вирішення існуючих проблем. До нього приєднався з поздоровленнями також заступник голови облпрофоб’єднання Юрій Чернов. Не обійшлось зазвичай й без численних нагород ФПУ, ЦК та обкому профспілки, облпрофцентру.
Захід в Будинку профспілок висвітлювався кількома місцевими газетами та телекомпаніями.
В.Коврига, зав.прес-центром
Дніпропетровського
облпрофоб’єднання