282800

 

Під час «круглого столу» у Комітеті ВР України з питань соціальної політики та праці обговорено практику застосування Закону України "Про організації роботодавців, їх об'єднання, права і гарантії їх діяльності".

Від профспілок у засіданні брала участь представницька делегація на чолі із першим заступником керівника СПО об’єднань профспілок, заступником Голови ФПУ Г.В.Осовим.

Дискусію вели народні депутати, представники міністерств і відомств, інших органів державної влади, організацій роботодавців, науковці.

Профспілкову позицію було представлено у виступі Голови Профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів України Василя Андреєва. (Текст виступу додається).

Він привітав роботодавців із новою редакцією профільного Закону (прийнятим Верховною Радою 22 червня 2012 року), який також має в назві слова "про права та гарантії діяльності", аналогічно як і у відповідному законі про профспілки. На його думку, за змістом і формою новий Закон є в окремих нормах кращим за профспілковий закон.

Під час обговорення практики застосування Закону представник профспілок наголосив на низці проблем, а саме в абзаці першому статті 1 закону відзначається необхідність факту саме трудових відносин із фізичними особами для визнання особи роботодавцем.

Проте, цей принцип далі в законі відсутній і у визначенні статусу організації роботодавців та об'єднання організації роботодавців, і в переліку документів і відомостей, які фіксуються під час утворення організації роботодавців, ні в процедурах соціального діалогу.

Закон не реалізований в частині основних завдань роботодавців щодо участі в колективних переговорах, особливо на галузевому рівні: із 95 галузевих угод, чинних на даний час, лише 8 укладено з організаціями роботодавців. А в поточному - 2013 році укладено лише 2 галузеві угоди, що на думку профспілок свідчить про блокування колдоговірного процесу на галузевому рівні з боку організацій роботодавців.

А таких основних завдань як сприяння якості трудового потенціалу, створення гідних умов праці, рівня зарплати, що забезпечує гідне життя, взагалі немає в Законі.

Також говорилося про реалізацію статті 21 закону щодо повноважень організацій роботодавців під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Профспілки наполягають, щоб в рамках боротьби із надмірними перевірками контролюючих органів не порушувались міжнародне законодавство у вигляді конвенцій МОП, імплементованих в національне законодавство, які регулюють безумовне право інспекцій праці за наглядом за додержанням законодавство про працю і особливо про охорону праці.

У своєму виступі Г.В.Осовий нагадав, що до нової редакції закону про діяльність роботодавців профспілки свого часу надавали пропозиції і вони були враховані. Він також висловив думку про те, що набувши більш широких прав у своїй діяльності, – роботодавцям потрібно продемонструвати свою користь для суспільства.

Соціальні партнери, а також все суспільство очікують матеріалізації прав і гарантій, які надано державою роботодавцям, тому профспілки вважають, що роботодавці мають продемонструвати суспільству свою соціальну відповідальність. Головною метою їх діяльності має бути стабілізація соціально-трудових відносин, укладення колективних угод з профспілками і відповідно забезпечення стимулюючої продуктивної праці. Діяльність організацій роботодавців має бути націлена на підвищення добробуту та рівня життя людей, - наголосив представник профспілок.

Голова Комітету з питань соціальної політики та праці Петро Цибенко зазначив, що законом створено якісно нові засади участі організацій роботодавців та їх об'єднань у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), колективно-переговорному процесі щодо укладення колективних угод, у сфері професійного навчання, перекваліфікації, підвищенні кваліфікації.

За його словами, чинним законом також встановлено ефективні механізми взаємодії організацій роботодавців та їх об'єднань з органами державної влади і місцевого самоврядування.

Голова підкомітету з питань державного соціального страхування, розвитку соціального діалогу та діяльності об'єднань громадян сторін соціального діалогу Людмила Денісова у доповіді зазначила, що з прийняттям цього закону організації роботодавців та їх об'єднання виступають окремою стороною колективно-переговорного процесу з укладання колективних угод та у колективних трудових спорах.

"Аналіз практики застосування закону свідчить: досі не вдалося повною мірою реалізувати всі визначені ним завдання, найважливішим з яких є розв'язання проблем зайнятості, покращення якості продукції, конкурентоспроможності, продуктивності праці, підвищення кваліфікації та проведення перекваліфікації робітників підприємств, підвищення ефективності діяльності організацій роботодавців тощо", - зазначила Л.Денісова.

Народний депутат також наголосила на тому, що поспішність прийняття цього закону, наявність в ньому окремих положень, які не узгоджуються з нормами інших законів, вказує на неможливість його реалізації в повній мірі.

Л.Денісова відзначила, що діючим законом не передбачено врегулювання питання, коли одне існуюче репрезентативне об'єднання ігнорує пропозицію іншого репрезентативного об'єднання щодо утворення спільного представницького органу, входження до складу органів соціального діалогу, в тому числі правлінь фондів загальнообов'язкового соціального страхування. Це призводить до того, що об'єднання роботодавців, які отримали Свідоцтво про підтвердження репрезентативності та мають законне право представляти і відстоювати інтереси своїх членів, не мають можливості брати участь у соціальному діалозі, як на національному так і на територіальному рівні", - зазначила народний депутат.

Л.Денісова наголосила на тому, що незважаючи на досить велику кількість діючих об'єднань роботодавців, рівень представництва їх інтересів є недостатнім для здійснення ефективного соціального діалогу, оскільки сьогодні кількість організацій на галузевому рівні та активність в укладенні галузевих (міжгалузевих) угод набагато нижчий порівняно з профспілками.

"Реалізуючи своє право на ведення переговорів з укладення колективних договорів і угод, підприємці виступають ініціаторами лише в 5 відсотках випадків, в усіх інших випадках цей процес ініціюють профспілки або безпосередньо наймані працівники", - зазначила вона.

Доповідачка також звернула увагу на те, що досі не знайдено компромісу та не подолано розбіжності для підписання Генеральної угоди на 2013-2015 роки.

Учасники "круглого столу" у виступах відзначали, що деякі норми закону стосовно функціонування організацій роботодавців потребують суттєвого перегляду з огляду на недостатню правову обґрунтованість. За їхніми словами, певні норми закону не відповідають його ж прикінцевим положенням, якими вносяться зміни до законів "Про професійно-технічну освіту", "Про вищу освіту".

Промовці також звертали увагу на те, що сьогодні не врегульовано питання щодо усунення суперечностей окремих положень закону із нормами законів України "Про громадські об'єднання", "Про адміністративні послуги", "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами проведення "круглого столу" його учасники прийняли відповідні рекомендації та запропонували Кабінету Міністрів разом із сторонами соціального діалогу розробити та подати на розгляд Верховної Ради законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питань, пов'язаних із застосуванням чинного Закону "Про організації роботодавців, їх об'єднання, права і гарантії їх діяльності".

 

Інформаційно-аналітичний Центр ФПУ