verkhovna-rada-ukrainy-000

На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці розглянуто і підтримано законопроект «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо забезпечення гласності і прозорості у діяльності фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування).

Законопроектом передбачається внести зміни до законів «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» та «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» та зобов'язати фонди соціального страхування:

-   оформлювати рішення правлінь фондів у вигляді постанов та протягом 5-ти робочих днів після прийняття оприлюднювати їх на офіційних веб-сторінках відповідних фондів;

-   оприлюднювати бюджети фондів, зміни до них та звіти про виконання бюджетів за попередній рік протягом 5-ти робочих днів після затвердження на офіційних веб-сторінках відповідних фондів та протягом двох тижнів публікувати ці документи у офіційних друкованих виданнях Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.

Перший заступник керівника СПО об’єднань профспілок, заступник Голови ФПУ Г.В.Осовий сказав, що СПО профспілок також попередньо розглянув та підтримав цей законопроект, тому що профспілкова сторона як представник застрахованих осіб виступає за створення додаткових законодавчих механізмів для забезпечення прозорості та гласності у діяльності фондів соціального страхування. Бюджети фондів, звіти про їх виконання, данні про розміри допомог, зміни цих параметрів потрібно публікувати у пресі, на офіційних веб-сторінках та у офіційних виданнях КМУ і ВР. Ми також відкриті та готові розміщати таку інформацію у профспілковій пресі, на сайтах ФПУ, і СПО, - зазначив Г.В.Осовий.

Також варто зазначити, що згаданий законопроект створить додаткові можливості для протидії корупції і тим самим сприятиме збільшенню довіри до фондів з боку громадян України і держави.

 

***

На засіданні Комітету також було розглянуто проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», реєстр. № 2145 від 31.01.2013р.

Спільним представницьким органом об'єднань профспілок цей законопроект (щодо дерегулювання у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування) було обговорено та зроблено наступні висновки: - запропоноване цим документом збільшення максимальної величини заробітку, в межах якого нараховується єдиний соціальний внесок, з 17 до 50 прожиткових мінімумів дозволить збільшити надходження до бюджету Пенсійного фонду України. При цьому таке збільшення не суттєво позначиться на загальній видатковій частині бюджету Пенсійного фонду, оскільки заробітна плата для обчислення пенсії враховуються за тривалий період (13-18 років) і пенсія обмежується максимальним розміром. Тому в частині пенсійного забезпечення із внесеною пропозицією можна було б погодитися. Разом з тим таке збільшення максимальної величини заробітку для нарахування єдиного соціального внеску може призвести до деяких проблем у сфері інших видів соціального страхування.

Для обчислення розміру страхових виплат у сфері соціального страхування з тимчасової непрацездатності, від нещасних випадків на виробництві та на випадок безробіття враховується заробітна плата працівника за останні 6 календарних місяців, а в окремих випадках - за 1-2 місяці. При цьому розміри страхових виплат можуть досягати значних розмірів і виплачуватися протягом тривалого часу (по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, внаслідок нещасного випадку на виробництві).

У зв'язку з цим потрібні розрахунки фондів соціального страхування щодо забезпеченості існуючих розмірів єдиного соціального внеску, які спрямовуються до цих фондів, можливим страховим виплатам у зв'язку із збільшенням максимальної величини заробітку для нарахування єдиного соціального внеску.

Крім того, необхідно передбачити упереджені заходи можливим зловживанням під час нарахування та виплати страхових виплат.

Під час обговорення також було наголошено на тому, що профспілки неодноразово висловлювали позицію, що перш ніж продовжувати реформування системи соціального страхування в цілому, необхідно впровадити останній п'ятий вид соціального страхування - медичне, відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове
державне соціальне страхування. Відповідне рішення СПО об'єднань
профспілок було прийняте 15.10.2012 р. № 2-4 та надіслане до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, Міжнародної організації праці, Національної служби посередництва і примирення, Ради Національної безпеки і оборони України тощо.

Висновок профспілок: - внесена пропозиція щодо збільшення максимальної величини заробітку для нарахування єдиного соціального внеску потребує більш детального вивчення та проведення відповідних розрахунків.

У зв'язку із зазначеним представник профспілок запропонував членам Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці відхилити зазначений законопроект.

Його було направлено на доопрацювання.

 

***

Спільний представницький орган всеукраїнських профспілок та профспілкових об'єднань для ведення колективних переговорів та соціального діалогу на національному рівні розглянув проект закону України «Про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо забезпечення виконання соціальних зобов'язань держави), який також було винесено на обговорення Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці. У документі пропонується вилучити частину 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2013 рік», відповідно до якої державні пільги та гарантії громадянам, що передбачені цілою низкою законодавчих актів, застосовуються у порядку і розмірах встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2013 рік.

Профспілки поділяють позицію розробників законопроекту стосовно необхідності відновлення порушених конституційних прав ветеранів та дітей війни, чорнобильців, ветеранів праці, жертв нацистських переслідувань, працівників галузі охорони здоров'я та деяких категорій військовослужбовців на соціальний захист, які порушені у зв'язку з наданням права Кабінету Міністрів України регулювати: порядок та розмір соціальних виплат.

Зауважень та пропозицій до вищезазначеного законопроекту не має. Однак, з урахуванням того, що реалізація законопроекту, у разі його прийняття, потребуватиме додаткових коштів з Державного бюджету України, а також те, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними і механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення, законопроект було відхилено.

 

 

ІАЦ