А7

 

7 серпня ц.р. відбувся тренінг «Конституційна скарга», організований Центром політико - правових реформ у межах проекту ЦППР «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади», який реалізовується за підтримки Європейського Союзу.

Практика скарг на закони, які не відповідають Конституції України, є типовою для багатьох країн світу, проте в Україні вона була впроваджена порівняно недавно  внаслідок конституційної реформи щодо правосуддя з 30 вересня 2016 року (дня набрання чинності конституційних змін) і завдяки чому юридичні особи приватного права і фізичні особи в Україні отримали можливість реалізувати конституційне право на подання конституційної скарги до Конституційного Суду України.

Однак, конституційна скарга – доки залишається новим інструментом. Більшість українців ще не навчені ним користуватися. Але сам процес навчання і сформує суспільство відповідальних громадян, здатних не лише до вуличних протестів, а й маючих право легально відстоювати свої права.

Як показує статистика протягом 2019 року до Конституційного Суду України звернулося 371 особа, такою, що відповідає формі було визнано 168 скарг, повернуто 203, відкрито проваджень - 21, відмовлено у впровадженні - 124, ухвалено рішень – 6. І навіть такі показники дають надію на покращення

Отже, Конституційний Суд України може визнати неконституційним лише закон України за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України. Конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано.

 

А6

 


 

Скарга спочатку проходить перевірку на відповідність формі (статті 55,56,74 Закону України «Про Конституційний Суд України) у Секретаріаті, який надає свої висновки із зазначенням помилок у найкоротший термін - 1 день.

Першочергово у випадку відповідності скарги всім вищезазначеним вимогам, її спрямовують до Колегії суддів.

Колегія діє у складі трьох суддів Конституційного Суду України, до повноважень якої належить вирішення питань щодо відкриття конституційного провадження у справі, зокрема, за конституційною скаргою; якщо Колегія не одностайно постановила ухвалу про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційною скаргою, секретар Колегії передає конституційну скаргу на розгляд Сенату для вирішення питання про відкриття конституційного провадження у справі; одностайно постановлена ухвала Колегії про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційною скаргою є остаточною (абз. 1 частини 1, частини 2, абз. 2 частини 5, ч. 6 ст. 37); ухвалу про відкриття конституційного провадження у справі за конституційною скаргою постановляє Колегія (п. 1 ч. 3 ст. 61).

Відповідно до частини 2 ст. 32 Закону України «Про Конституційний Суд України» Велика палата, сенати, колегії у межах визначених цим законом повноважень щодо конституційного провадження діють як Конституційний Суд України.

Кількість суддів Конституційного Суду України всього 18. Президент України, Верховна Рада України та з’їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду України.

Проте новелою є, що з 2016 року змінився порядок звільнення суддів Конституційного Суду України, на сьогодні це є повноваженням самого Конституційного Суду України.

Наслідком визнання неконституційним закону (його окремого положення) – є втрата ним чинності і відповідно у скаржника з’являється можливість перегляду судового рішення за нововиявленими чи виключними обставинами.

Звичайно, подання скарга достатньо складна і довга процедура, проте це є додатковим інструментом у відстоюванні своїх прав.

 

                                                        Департамент правового захисту

                                                        апарату ФПУ